İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir?

İslami sosyalizm Nedir?

İslami sosyalizm Nedir?, İslami sosyalizm Nerededir?, İslami sosyalizm Hakkında Bilgi?, İslami sosyalizm Analizi? İslami sosyalizm ilgili İslami sosyalizm ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  İslami sosyalizm ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. İslami sosyalizm Ne Anlama Gelir İslami sosyalizm Anlamı İslami sosyalizm Nedir İslami sosyalizm Ne Anlam Taşır İslami sosyalizm Neye İşarettir İslami sosyalizm Tabiri İslami sosyalizm Yorumu 

İslami sosyalizm Kelimesi

Lütfen İslami sosyalizm Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İslami sosyalizm İlgili Sözlük Kelimeler Listesi İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı? İslami sosyalizm Ne Demek? ,İslami sosyalizm Ne Demektir? İslami sosyalizm Ne Demektir? İslami sosyalizm Analizi? , İslami sosyalizm Anlamı Nedir?,İslami sosyalizm Ne Demektir? , İslami sosyalizm Açıklaması Nedir? ,İslami sosyalizm Cevabı Nedir?,İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı?,İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Nedir? ,İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Ne demek?,İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

İslami sosyalizm Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Nedir? İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Ne demek? , İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

İslami sosyalizm Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! İslami sosyalizm - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

İslami sosyalizm

İslami sosyalizm Nedir? İslami sosyalizm Ne demek? , İslami sosyalizm Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı? İslami sosyalizm Ne Demek? İslami sosyalizm Ne Demektir? ,İslami sosyalizm Analizi? İslami sosyalizm Anlamı Nedir? İslami sosyalizm Ne Demektir?, İslami sosyalizm Açıklaması Nedir? , İslami sosyalizm Cevabı Nedir? , İslami sosyalizm Kelimesinin Anlamı?






İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir?

İslami sosyalizm

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Türkiye'de İslami Sosyalizmin temsilcisi Antikapitalist Müslümanlar'ın logosu

İslami sosyalizm, İslam ilkelerinin sosyalizm ilkeleri ile uyumlu olduğunu öngören bir görüştür. Terim olarak ilk defa, Müslüman liderler tarafından sosyalizmin dine uyarlanmış hâli olarak kullanıldı.

Müslüman sosyalistler Kur'an ve Muhammed'in öğretilerinin -özellikle zekât konusunda- ekonomik ve sosyal eşitlik ilkeleriyle uyumlu olduğunu, hatta öğütlediğini düşünmektedirler. Görüşlerini oluştururken, Hicret'ten sonra kurulan Medine İslam Devleti'nden esinlenmişlerdir. Ayrıca görüşleri anti-emperyalist (bir milletin başka bir millete kültürel veya dinî baskı yapmasına karşı olma bakımından) ve enternasyonalist temellidir.

Müslüman sosyalist liderler, meşruiyetin halktan elde edilmesi gerektiğini düşünürler.

Tarihi[değiştir | kaynağı değiştir]

İlk Halife Ebu Bekir, her erkek, kadın ve çocuğa yılda on dirhem veren bir asgari gelir standardı getirmiştir. Bu daha sonra yirmi dirheme yükselmiştir.[1]

Sahabe Ebu Zer el-Gifari, Muhammed Şarkavi ve Sami Ayad Hanna gibi bazı akademisyenler tarafından İslami sosyalizmin ilkesel bakımdan öncüsü olarak kabul edilir.[2][3][4][5][6] Halife Osman'ın döneminde, yönetici sınıfın serveti biriktirmesini eleştirdi ve servetin eşit olarak yeniden dağıtılmasını ve Allah yolunda harcanması gerektiğini söyledi. Ancak bunu yapmasının sebebi içtihadi değil siyasiydi. Çünkü zekât mükellefi olabilmek için elde ihtiyaç fazlası bir miktar malın bulunması gerektiğine göre ihtiyaç fazlası malın dağıtılması konusunda hassasiyet gösteren Ebû Zerr’in bu gerçeği bilmemesi ve burada sözü edilen fazla malla zekât nisabına dâhil malı kastetmiş olması düşünülemez. Eğer bu malı ihtiyaç fazlası olarak görüp onun da Allah yolunda harcanması gerektiği üzerinde durmuşsa, halkın büyük maddi sıkıntı içinde bulunduğu bir dönemde böyle bir içtihadı benimsemiş olduğu düşünülebilir.[7]

Şeyh Bedrettin ve yandaşlarının, 15. yüzyıl başlarında Osmanlı Devleti'nde bir ayaklanmaya giriştiği ve başarısız olarak 1420 yılında idam edilmesinin bu çabaların en erken uygulamalarından biri olduğu iddia edilir. Fakat bu uygulamalar Şeyh Bedrettin'e değil; Börklüce Mustafa ve taraftarlarına ait olduğu kimselerce iddia edilir. Bu uygulamalara; özel mülkiyeti reddetmek, her türlü mülkün halkın ortak malı olduğunu savunmak, kadın erkek bir arada sazlı içkili ayinler düzenlemek ve umumiyetle İbahilik'i savunmak örnek verilebilir. Son yüzyılda Türkiye’de bazı Marksist yazarlar bu tür fikirleri Şeyh Bedrettin'e mal etmişler, onun ve taraftarlarının başlattığı olayları devrimci niteliği olan bir halk hareketi şeklinde yorumlamış, bu yönde çeşitli fikrî ve edebî eserler kaleme almışlardır. Ancak Şeyh Bedrettin’in bu eylemlerde bulunmadığını söyleyen kaynaklar; bu tür görüş ve uygulamaların onun taraftarlarınca ihdas edildiğini, hatta onun ihtilal hevesinde olmadığını dahi iddia etmişlerdir. Torunu Halil bin İsmail’in yazmış olduğu Menâkıbnâme’de Şeyh Bedrettin’in başına gelenlerin asıl sebebinin; ulemanın Börklüce Mustafa, Torlak Kemal gibi yandaşlarıyla kıskançlığı vb. sebepler olduğu ileri sürülmektedir. Özellikle siyasi emelleriyle ilgili isnatların asılsız olduğu görüşü bazı son dönem araştırmacıları tarafından da savunulmaktadır (Kurdakul, s. 36-39, 44, 47-70).[8]

Başarılı olmuş ilk İslami sosyalist hareket 1917 Devrimi'nde Sovyet Hükûmeti'ni destekleyen Veysi Hareketi'dir. Ayrıca “Kazan Müslüman Sosyalist Komitesi” de bu dönemde aktifti.

Sovyetler Birliği'nin güney sınırındaki devrimci faaliyetler ve Sovyet karar alıcılar, kapitalist güçlerin dikkatini çekecek ve müdahale etmeye davet edeceklerdi. Bu anlayış, Eylül 1920'de gerçekleşen Bakü Kongresi'ndeki Rus delegelerini, ulusal komünistlerin argümanlarının, Rusya'nın güvenliğinin sıkıntıya düşme korkusunu ayrıntılandırmadan, devrim için elverişsiz ve amaca zararlı olduğu gerekçeleriyle reddetmeye iten anlayıştır. Bu anlayış Bolşeviklerin kendi devrimci etki alanlarında olan başka devrimci merkezlere karşı hoşnutsuzluğu ile birleşince Bolşevikler ulusal komünistlere karşı harekete geçirdi.[9]

Modern dönemde, İslami sosyalist hareket sağ kanat ve sol kanat olmak üzere iki tarafa bölünebilir. Sol kanat (Siad Barre, Haki Misbach, Ali Şeriati, Yaser Arafat, Abdullah el-Alaylı, Celal li Ahmed vd.), Müslümanları uluslararası sosyalist ve Marksist hareketlere katılmaya veya bu hareketler ile işbirliği yapmaya teşvik ederken, proleter enternasyonalizm ile İslam Şeriatı'nın uygulanmasını da savunurlar. Sağ kanat sosyalistleri (Muhammed İkbal, Agus Selim, Cemaleddin Efganî, Musa es-Sadr, Mahmut Şeltut vd.) ise ideolojik olarak Üçüncü Görüş'e daha yakındırlar. Sosyal adalet, eşitlikçi toplum ve evrensel eşitliğin yanı sıra İslami uyanışı ve İslam Şeriatı'nı da savunurlar. Ayrıca sınıf mücadelesinin tam olarak benimsenmesini reddederler ve bu sebepten dolayı diğer sosyalist hareketlerden uzak dururlar.

Muhammed Nehşeb, Şiilik ile Avrupa sosyalizmini sentezlemeye çalışmasıyla bilinir.[10] Nehşeb'in hareketi, her ikisi de toplumsal eşitlik ve adaleti sağlamaya çalıştığından İslam ve sosyalizmin uyumsuz olmadığı ilkesine dayanıyordu. Teorisi, ahlak yasaları üzerine yazdığı BA tezinde ifade edilmiştir.[11] 1943 yılında Nehşeb, Ulusal Cephe'nin orijinal altı üyesinden biri olan Allah'a İbadet Eden Sosyalistler Hareketi'ni kurdu.[12] Organizasyon, biri Nehşeb'in Darülfünun’daki (İran) öğrenci çevresinden; diğeri Celaleddin Aştiyani'nin Tahran Üniversitesi Mühendislik Fakültesindeki yaklaşık 25 kişi olan öğrencilerinden olmak üzere iki grubun birleşmesiyle kuruldu. Örgüt ilk başlarda “Vatanperver Müslümanlar Birliği” olarak biliniyordu. Dinî duygular, milliyetçi ve sosyalist düşünceler birleştirilmişti.

İslami sosyalizm, kurucusu Muhammed Ali Cinnah'ın 26 Mart 1948'de Chittagong'da halka seslenirken vurguladığı "Pakistan'ın insanların eşitliği ve kardeşliğini vurgulayan toplumsal adalet ve İslami sosyalist temellere dayanması gerektiğini söylerken yalnız benim değil milyonlarca Müslüman'ın da duygularını dile getiriyorsunuz"[13] sözünden de anlaşılacağı gibi Pakistan için temel esaslardan biriydi. Pakistan'ın ilk Başbakanı Liyakat Ali Han, 25 Ağustos 1949'da aynı şekilde şunları söyledi:

Bu günlerde konuşulan pek çok "izm" var. Ancak bizim için sadece bir "izm"in var olduğuna karar verdik. O da kısaca bu topraklardaki herkesin yiyecek, giyecek, barınma, eğitim, sağlık gibi konularda eşit haklara sahip olması anlamına gelen İslami sosyalizmdir. Bu şeyleri insanlarına sağlayamayan ülkeler asla gelişemezler. 1350 yıl öncesine dayanan bu ekonomik program bizim için hala en iyi ekonomik programdır. Aslında insanlar hangi sistemleri denerse denesinler, en sonunda başka bir isim ile isimlendirecek olsalar bile İslami sosyalizme geri döneceklerdir.[14]

İslami sosyalizm Libya'da Muammer Kaddafi döneminde de gelişmiştir. Başlangıçta Arap milliyetçiliği ve Arap sosyalizmine bağlı olan Kaddafi daha sonra kendi geliştirdiği Üçüncü Enternasyonel Teori’sine göre hareket etti.

Türkiye'de ise son yıllarda kendilerini “Antikapitalist Müslümanlar” olarak tanımlayan kişiler, 2012 yılında Kapitalizmle Mücadele Derneği altında örgütlendiler. Bu grup Siyasal İslamcılık akımından farklı olarak anti emperyalist bir dünya görüşüyle siyaset yapmaktadır.

Temel ekonomik görüşleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Zekât[değiştir | kaynağı değiştir]

İslam'ın beş şartından biri olan zekât, birikmiş olan bir yıllık servetin kırkta birinin (%2.5) verilmesine dayanan bir uygulamadır. Servet olarak belirlenen miktara veya daha fazlasına sahip her reşit Müslüman için zorunludur ve bu uygulama zengin ve fakir arasındaki sosyal uyumu korumaya çalışan dinî bir eylem olarak kabul edilir.[15] Zekât, servetin daha adil bir şekilde dağıtılmasını ve ümmet arasında dayanışmayı teşvik eder.[16]

Zekât, sermayenin biriktirilmesini caydırmak ve yatırımı teşvik etmek içindir. Birey net servet yüzünden zekât ödemek zorunda olduğundan varlıklı Müslümanlar kârlı girişimlere yatırım yapmaya mecburdurlar, aksi takdirde servetlerinin yavaşça azaldığını görürler. Ayrıca, ekipman, fabrikalar ve aletler gibi üretim araçları zekâttan muaftır ve bu da üretken işletmelerı servet yatırımına teşvik eder.[17] Giyecek, ev mobilyaları ve yaşanılan konut gibi şeyler zaruri ihtiyaç olduğundan zekat edilemez.

Kur'an'a göre zekat verilecek sekiz grup insan vardır:[18][19]

  1. Mutlak yoksulluk içinde olanlar (Fakirler).
  2. Temel ihtiyaçlarını bile karşılayamayanlar (Miskinler).
  3. Zekât toplama işlerinde çalışan memurlar (miller).
  4. İslam'a kalbi ısındırılmak istenen gayrimüslimler (Mükellefe-i Kulûb).
  5. Kişinin kölelikten kurtarmaya çalıştığı insanlar (ayrıca fidye, diyet ve kan parasını da kapsar).
  6. Temel ihtiyaçlarını karşılayamayacak kadar borçlu olanlar.
  7. Allah yolunda savaşanlar,[20] Allah yolunda cihat edenler,[21] ve maaşı olmayan askerler.[22][23]
  8. Sokak çocukları veya parasızlıktan yolda kalmış kimseler (İbnüssebil).

Hadise göre Muhammed'in ailesi hiçbir şekilde zekât alamaz. Zekât anneye, babaya, dedeye, nineye, eşe, çocuğa ve toruna verilemez. Ayrıca zekâtı ihtiyaç sahibine vermek yerine yatırım yapmak yasaktır.[24] Bazı âlimler, fakirler grubu içinde gayrimüslimlerin sayılıp sayılamayacağı konusunda tartışmışlardır. Gayrimüslimlerin de bu sınıfa girebileceğini ancak öncelikle Müslümanların ihtiyaçlarının karşılanması gerektiğini söylemişlerdir.[24] Zekât, Allah yolunda cihat uğraşlarını finanse etmek için de kullanılabilir.[25][26] Ayrıca zekât fonları, merkezi zekât toplama sisteminin yönetimine harcanabilir. Günümüzde, tahminlere göre zekâtın küresel insani yardımlarının 15 katı kadar olduğu tahmin ediliyor.[27]

Refah Devleti[değiştir | kaynağı değiştir]

Refah ve emeklilik kavramları, 7. yüzyılda Râşidîn Halifeliği döneminde İslam'ın beş şartından biri olan zekât ve sadaka biçimleri olarak erken dönem İslam hukukunda uygulamaya konuldu. Bu uygulama, Abbasi dönemine kadar devam etti. İslam hükûmetinin hazinesinde toplanan vergiler (zekat ve cizye dâhil), yoksullar, yaşlılar, yetimler, dullar ve engelliler de dâhil olmak üzere bütün muhtaçlara gelir sağlamak için kullanıldı. İslam âlimi Gazzâlî'ye (1058-1111) göre, bir afetin veya bir kıtlığın meydana gelmesi durumunda hükûmetin her bölgede yiyecek tedarik etmesi bekleniyordu. Bu yüzden, halifelik dünyadaki ilk büyük refah devleti olarak kabul edilebilir.[28][29]

Râşidîn Halifeliği döneminde Halife Ömer tarafından çeşitli yardım programları başlatılmıştır. Onun zamanında, eşitlik Halife’nin kendisi de dâhil olmak üzere tüm vatandaşları kapsayacak şekilde genişletildi. Çünkü Ömer, “hiç kimsenin, ne kadar önemli olursa olsun, halkın geri kalanından farklı bir hayat tarzı sürmemesi gerektiği”ni düşünüyordu. Ömer’in kendisi "basit bir hayat" sürdü ve kendini, "sık sık yıpranmış ayakkabı ve yamalı elbise giymek" veya "caminin çıplak zemininde uyumak" gibi şeylerle dünyevi lükslerden ayırdı. Valiler ve yetkililer için servetle ile ilgili sınırlamalar getirdi. Ayrıca herhangi bir gurur veya zenginlik belirtisi göstermeleri sonucu sıklıkla görevden alınmalarına sebep olan yaptırımlar da getirdi. Bu, "kaçınılmaz olarak çatışmaya yol açabilecek sınıflar arası farkı ortadan kaldırmaya yönelik erken bir girişim"di. Ömer ayrıca, kamu hazinesinin "gereksiz lükslerle" boşa harcanmadığından emin oldu, çünkü "paranın cansız tuğlalara değil halkın refahına doğru giderse daha iyi bir yolda harcanacağını" düşünüyordu.[29]

Ömer’in Râşidîn Halifeliği sırasındaki refah amaçlayan yenilikçi reformları, toplumsal güvenliğin geliştirilmesini de içeriyordu. Bu reformların arasında Batı dünyasında 19. yüzyıla kadar ortaya çıkmayan işsizlik sigortası da vardı. Râşidîn Halifeliği’nde vatandaşlar ne zaman yaralansalar veya çalışamayacak duruma gelseler, asgari ihtiyaçlarının karşılandığından emin olmak ve işsiz kalanlar ve ailelerinin kamu hazinesinden ödenek almasını sağlamak devletin sorumluluğu hâline geldi.[29] Emekli olan ve "kamu hazinesinden para almaya bel bağlamış" yaşlılara emeklilik aylıkları sağlandı.[28] Yetim veya öksüz kalmış çocuklara da her birinin gelişimine yılda yüz dirhem harcanarak bakıldı. Ömer ayrıca, "topluma etraflıca hizmet etmek" için "bireyin veya birkaç kişinin servetini toplumsal kolektif mülkiyete aktaran" vakıf sistemini uygulamaya koyarken kamu mülkiyeti ve kamu vesayeti kavramlarını ortaya çıkardı. Örneğin Ömer, Beni Haris kabilesinden bir yer satın aldı ve bu yeri “elde edilen gelirlerin fakirlerin, kölelerin ve yolcuların faydasına harcanacağı” bir vakfa çevirdi.[29]

Hicri 18 yılındaki (Miladi 638) büyük kıtlık döneminde Ömer, ihtiyaç sahiplerine verilip un ve buğday ile değiştirilebilen kuponlar kullanarak gıda yayınlaması gibi başka reformlar da getirdi. Getirilen bir diğer reform da yoksulluk sınırı denetlenerek imparatorlukdaki hiçbir vatandaşın açlıktan muzdarip olmayacağından emin olmak için asgari bir yaşam standartı sağlanıyordu. Yoksulluk sınırını belirleyebilmek amacıyla Ömer, bir kişinin bir ay boyunca karnını doyurabilmesi için ne kadar un gerekeceğinin öğrenilmesini istedi. 25 sihr (4001 gram) unun 30 kişiyi doyurduğunu, bu yüzden 50 sihr (8002 gram) unun bir ay boyunca bir kişiyi doyurmak için yeterli olacağı sonucuna vardı. Sonuç olarak, fakirlerin her birine ayda 50 sihrlik gıda verilmesini emretti. Buna ek olarak, yoksullar ve engelliler için nakit teminat garantisi verildi. Bununla birlikte, bazı vatandaşların devlet hizmetlerinden yararlanmalarını önlemek için “dilencilik ve tembellik hoş görülmedi” ve “devlet yardımı alanların topluma katılması” beklendi.[29]

Emevîler döneminde de reformlar yapıldı. Hizmetteyken sakatlanan kayıtlı askerler maluliyet aylığı alırken, engelliler ve yoksullar için de benzer hükümler verildi. Halife I. Velîd yoksullar için para, körler için rehber, sakatlar için hizmetli tahsis etti. Böylece hiçbir zaman dilenmeleri gerekmeyecekti. İlerki dönemlerde II. Velîd ve Ömer bin Abdülazîz de körler ve sakatlar için hizmetlilerin yanı sıra para ve giyecek de tahsis etti. Bu uygulama Abbasi halifesi Mehdî döneminde de devam etti.[30] Abbasi Halifeliği’nin Horasan valisi Tahir bin Hüseyin, oğluna yazdığı mektupta körlerin, sakatların, yoksulların, şikâyet edemeyen ve haklarını arayamayan mağdurların ve geride bırakılan dul ve yetimlerin göz aldı edilmemesini ve onlara hazineden aylık bağlanması gerektiğini belirtti. İslam filozofları olan İbn-i Sina ve Farabî’nin tarif ettikleri “ideal devlet”te de engelliler için para tahsis ediliyor.[31]

Toplumda kıtlık baş gösterdiğinde, yöneticiler genellikle vergi muafı, ithalat ve yardım ödemeleri gibi önlemlerle herkesin yeterince beslenebilmesini sağladı. Bununla birlikte özel yardım kuruluşları kıtlıkla başa çıkmada devlet önlemlerinden daha büyük bir rol oynamıştır.[32] 9. yüzyıldan itibaren hazineden sağlanan fonlar, genellikle medrese ve darüşşifa gibi kamu kurumlarının inşası ve desteklenmesi amacıyla hayır kurumlarına yönelik olarak da kullanılmıştır.[33]

Garantili asgari gelir sistemi[değiştir | kaynağı değiştir]

Garantili gelir sistemi, tüm yurttaşların belirli koşulları yerine getirmeleri şartıyla, yaşamak için yeterli bir gelire sahip olmasını garanti eden ve toplumsal refahı sağlanmasını amaçlayan bir sistemdir.[34] Buna uygunluk genellikle vatandaşlık, mali durumu ortaya koyan bir araştırma ve çalışma ekonomisinde aktif olabilmek veya toplumsal hizmetleri yerine getirme isteğine göre belirlenir. Bu sistemin temel amacı yoksullukla mücadele etmektir. Vatandaşlık tek şart ise sistem evrensel temel gelir sistemine dönüşür. İlk Halife Ebu Bekir, her erkek, kadın ve çocuğa yılda on dirhem veren bir asgari gelir standardı getirmiştir. Bu daha sonra yirmi dirheme yükselmiştir.[35] İslami sosyalistlerin tamamı olmasa da bazıları bu politikanın yenilenmesini ve genişlemesini savunuyor.

İslami sosyalist ideolojiler[değiştir | kaynağı değiştir]

Müslüman sosyalistler, sosyalizmin İslami ilkelerle uyumlu olduğunu düşünürler. Kimi seküler bir şekilde uygulanması gerektiğini düşünürken kimi de dinî bir çerçevede uygulanması gerektiğini düşünür. Böylece çok sayıda İslami sosyalist ideoloji ortaya çıkmıştır.

Veysi Hareketi[değiştir | kaynağı değiştir]

Bahauddin Hamzin Veysov tarafından kurulan Veysi hareketi, 19. yüzyılın sonları ve 20. yüzyılın başlarında Tataristan ve Rusya’nın diğer Tatar nüfuslu bölgelerinde etkili olmuş dinî, sosyal ve politik bir harekettir. Veysi doktrinleri, Kuran ve Şeriat'ı takip etmek adına medeni hukuk ve otoriteye itaatsizliği teşvik etti. Hareketin destekçileri, askerlik hizmetinden kaçtılar, vergi ödemeyi ve Rus pasaportu taşımayı reddettiler. Hareket ayrıca sınıf mücadelesi ve milliyetçilik gibi unsurları da içeriyordu. Veysi hareketi, Tatar çiftçilerini, zanaatkarlarını ve küçük burjuvazisini birleştirerek bölgede yaygın bir popülariteye sahip oldu.[36]

Bahauddin Veysov’un 1884’te tutuklanması sonucu faaliyetlerini gizli olarak sürdürmeye çalışmasına rağmen, hareket güçlü bir şekilde devam etti. Bahauddin Veysov’un 1893’teki ölümünden sonra oğlu Serdar Veysov harekete önderlik etti. Yaklaşık 100 üye, nüfus sayımına katılmamaları için teşvik edildikten sonra 1897’de tutuklandı ve sürgün edildi. Veysi hareketi, İlk Rus Devrimi’nden sonra daha da güç kazandı. 1908’e doğru Kazan, Orenburg ve Orta Asya’daki diğer guberniyalardan yaklaşık 15.000 taraftarı vardı. Veysi taraftarları, 1917’deki Ekim Devrimi’ni destekledi ve Rus İç Savaşı sırasında Kızıl Ordu için savaşmak üzere bir alay oluşturdu. Daha sonra Rus Bolşeviklerinden uzaklaşarak 1920’lerde Çistay’da Yaña Bolğar Özerk Komünü’nü kurdular. Ancak 1930’lardaki Büyük Temizlik sırasında eziyet çektiler ve dağıldılar.[36]

İslami Marksizm[değiştir | kaynağı değiştir]

İslami Marksizm; Marksist ekonomik, politik ve toplumsal öğretilerin İslami bir çerçevede uygulanması gerektiğini öngörür. Geleneksel Marksizm din karşıtıdır ve devlet ateizmini teşvik eder. Bu durum pek çok Müslümanın Marksizm’i reddetmesine sebep olmuştur. Bununla birlikte Marksist ve İslami toplumsal kontrol idealleri arasındaki benzerlik, 1940 itibarıyla bazı Müslümanları kendi Marksist biçimlerini benimsemeye itmiştir. İslami Marksistler, İslam'ın toplumun ihtiyaçlarını karşıladığını ve Marksizmin gerçekleştirmeyi umduğu sosyal değişimlere uyum sağlayabileceğini ya da yol gösterebileceğini düşünürler. İslami Marksistler, aynı zamanda materyalizm ve din hakkındaki geleneksel Marksist görüşleri de reddederler ve bunun sonucunda hem Müslüman hem de Marksist olabilirler.[37]

Terim olarak, Ali Şeriati’yi tanımlamak için kullanılmıştır.[38] Aynı zamanda, başta ABD daha sonra Kanada, Irak ve İran tarafından terör örgütü ilan edilen İran Halkının Mücahidleri (MEK) gibi partiler için 1979 İran Devrimi tartışmalarında da kullanılmıştır.

Kaddafizm[değiştir | kaynağı değiştir]

Muammer Kaddafi, kendi İslami sosyalist fikrini üç parça halinde (1975, 1977, 1978) yayınlanan Yeşil Kitap'ta özetledi. (1975, 1977, 1978).[39][40] Yeşil Kitap, pan-Arabist Mısır lideri Cemal Abdünnasır'dan büyük ölçüde etkilendi ve İslam Lejyonu’nun temelini oluşturdu.[41]

Yeşil Kitap, kapitalizmin yanı sıra temsilcileri seçmeye dayanan modern liberal demokrasiyi reddediyor ve bunun yerine, Genel Halk Komitesi tarafından denetlenen ve tüm yetişkin vatandaşlar için doğrudan siyasi katılımı sağlayan bir tür doğrudan demokrasiyi öneriyor.[42] Kitap ifade özgürlüğünün, "bir kişi mantıksız davranmayı veya delice bir şey ifade etmeyi seçmiş olsa bile” her insanın doğal hakkı olduğunu belirtir. Yeşil Kitap özel mülkiyetin demokratik olmaması sebebiyle ifade özgürlüğünün yayınevlerinin, gazetelerin, televizyon ve radyo istasyonlarının kamu mülkiyeti olmasıyla mümkün olduğunu belirtir.

Kitapta paranın kaldırılması ile ilgili paragraf, Friedrich Engels’in "Komünizmin İlkeleri" adlı kitabındaki paragrafla benzerlik gösterir.[43] Kaddafi‘nin yazdığı şey şuydu: "Son adım, yeni sosyalist toplumun kâr ve paranın kaybolduğu aşamaya gelmesidir. Toplumu tamamen üretken bir topluma dönüştürmek ve üretimde toplum üyelerinin maddi ihtiyaçlarının karşılandığı bir düzeye ulaşmaktır. Bu son aşamada kâr otomatik olarak kaybolacak ve paraya gerek kalmayacak".[44]

Raymond D. Gastil’e göre, DBC Kaddafi’nin İslami Sosyalist felsefesinden etkilenmiştir.[45]

Somali devrimci sosyalizmi[değiştir | kaynağı değiştir]

Somali Devrimci Sosyalist Partisi (SDSP), 1976’da Somali Demokratik Cumhuriyeti’nde Siad Barre’nin askeri rejimi tarafından Sovyet rehberliğinde, Marksist ilkeleri yerel koşullara uyarlayarak resmî devlet dinini resmî devlet ideolojisiyle uyarlama çabasıyla kuruldu. Hükûmet, bilimsel sosyalizm, kendi kendine yeterlilik, halkın katılımı, halk kontrolü, üretim araçlarının doğrudan mülkiyeti üzerine kendi has yorumlarının yanı sıra toplumsal ilerleme, eşitlik ve adalet gibi Müslüman ilkelerine de önem verdi. Barre'nin sosyalist politikalarının bir parçası olarak, bankalar, sigorta şirketleri ve petrol dağıtım şirketleri de dâhil olmak üzere büyük endüstriler ve çiftlikler millileştirildi. SDSP sınırlı olarak özel yatırımı teşvik etse de, yönetimin genel yönü esasen sosyalistti.

Tanınmış İslami sosyalistler[değiştir | kaynağı değiştir]

İslami sosyalist veya solcu örgütler[değiştir | kaynağı değiştir]

Sünni sosyalist gruplar[değiştir | kaynağı değiştir]

Şii sosyalist gruplar[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ "Social Wage - Medialternatives". 5 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mayıs 2015. 
  2. ^ Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press. 1995. s. 19. ISBN 0-19-506613-8. OCLC 94030758. 
  3. ^ "Abu Dharr al-Ghifari". Oxford Islamic Studies Online. 11 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ocak 2010. 
  4. ^ And Once Again Abu Dharr. 5 Ağustos 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ağustos 2011. 
  5. ^ Hanna, Sami A.; George H. Gardner (1969). Arab Socialism: A Documentary Survey. Leiden: E.J. Brill. ss. 273-274. 2 Haziran 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ocak 2010. 
  6. ^ Hanna, Sami A. (1969). "al-Takaful al-Ijtimai and Islamic Socialism". The Muslim World. 59 (3–4): 275-286. doi:10.1111/j.1478-1913.1969.tb02639.x. 13 Eylül 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Temmuz 2020. 
  7. ^ "Ebû Zer el-Gifârî". TDV İslam Ansiklopedisi. 26 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  8. ^ "Bedreddin Simâvi". TDV İslam Ansiklopedisi. 2 Ekim 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  9. ^ Alexandre A. Bennigsen (15 Eylül 1980). Muslim National Communism in the Soviet Union: A Revolutionary Strategy for the Colonial World. University of Chicago Press. s. 76. ISBN 978-0-226-04236-7. 7 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Temmuz 2013. 
  10. ^ Abrahamian, Ervand. Iran between Two Revolutions 14 Şubat 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Princeton studies on the Near East. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 1982. p. 463
  11. ^ Rāhnamā, ʻAlī. An Islamic Utopian: A Political Biography of Ali Shari'ati 20 Ağustos 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. London: I.B. Tauris, 1998. p. 26.
  12. ^ "Archived copy" (PDF). 19 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Nisan 2009. 
  13. ^ Mirza Abol Hassan Ispahani, Qaid-e-Azam Jinnah as I Knew Him, Forward Publications Trust (1966), p. 236
  14. ^ Muhammad Reza Kazimi, Liaquat Ali Khan: His Life and Work, Oxford University Press (2003), pp. 326-327
  15. ^ Scott, James C. (1985). Weapons of the weak: everyday forms of peasant resistance. Yale University Press. s. 171. ISBN 978-0-300-03641-1. 18 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  16. ^ Jawad, Rana (2009). Social welfare and religion in the Middle East: a Lebanese perspective. The Policy Press. s. 60. ISBN 978-1-86134-953-8. 1 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  17. ^ Abdallah al-Shiekh, Devin J. Stewart, "Zakāt", The Oxford Encyclopedia of the Islamic World.
  18. ^ Ariff, Mohamed (1991). The Islamic voluntary sector in Southeast Asia: Islam and the economic development of Southeast Asia. Institute of Southeast Asian Studies. s. 38. ISBN 981-3016-07-8. 12 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  19. ^ De Waal, Alexander (2004). Islamism and its enemies in the Horn of Africa. Indiana University Press. ss. 148-149. ISBN 978-0-253-34403-8. 26 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  20. ^ M.A. Mohamed Salih (Editor: Alexander De Waal) (2004). Islamism and its enemies in the Horn of Africa. Indiana University Press. ss. 148-149. ISBN 978-0-253-34403-8. 26 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  21. ^ "Islamic Economics and the Final Jihad". 10 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mayıs 2015. 
  22. ^ Benda-Beckmann, Franz von (2007). Social security between past and future: Ambonese networks of care and support. LIT Verlag, Münster. s. 167. ISBN 978-3-8258-0718-4. 6 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. Quote: Zakat literally means that which purifies. It is a form of sacrifice which purifies worldly goods from their worldly and sometimes impure means of acquisition, and which, according to God's wish, must be channelled towards the community. 
  23. ^ T.W. Juynboll, Handleiding tot de Kennis van de Mohaamedaansche Wet volgens de Leer der Sjafiitische School, 3rd Edition, Brill Academic, pp 85-88
  24. ^ a b Visser, Hans & Visser, Herschel (2009). Islamic finance: principles and practice. Edward Elgar Publishing. s. 29. ISBN 978-1-84542-525-8. 4 Şubat 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  25. ^ "Zakat (Alms)". 19 Ekim 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  26. ^ "Islam Basics". 4 Ocak 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Temmuz 2020. 
  27. ^ "Analysis: A faith-based aid revolution in the Muslim world?". irinnews.org. 1 Haziran 2012. 3 Haziran 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Aralık 2012. 
  28. ^ a b Crone, Patricia (2005), Medieval Islamic Political Thought, Edinburgh University Press, ss. 308-9, ISBN 0-7486-2194-6 
  29. ^ a b c d e Shadi Hamid (August 2003), "An Islamic Alternative? Equality, Redistributive Justice, and the Welfare State in the Caliphate of Umar", Renaissance: Monthly Islamic Journal, 13 (8)  (see online)
  30. ^ Crone, Patricia (2005), Medieval Islamic Political Thought, Edinburgh University Press, s. 307, ISBN 0-7486-2194-6 
  31. ^ Crone, Patricia (2005), Medieval Islamic Political Thought, Edinburgh University Press, s. 308, ISBN 0-7486-2194-6 
  32. ^ Crone, Patricia (2005), Medieval Islamic Political Thought, Edinburgh University Press, s. 309, ISBN 0-7486-2194-6 
  33. ^ Crone, Patricia (2005), Medieval Islamic Political Thought, Edinburgh University Press, ss. 309-310 and 312, ISBN 0-7486-2194-6 
  34. ^ History of Basic Income 21 Haziran 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Basic Income Earth Network (BIEN), retrieved on 18 June 2009
  35. ^ Grace Clark: Pakistan's Zakat and 'Ushr as a Welfare System
  36. ^ a b "Bolşeviklerin gözde tarikatları: Veysiler ve Laçiler". gzt.com. 13 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 3 Temmuz 2020. 
  37. ^ "Marxism and Islam". 13 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mayıs 2015. 
  38. ^ Bayat, Assef. "Velestinli Rigas". Shariati and Marx: A Critique of an "Islamic" Critique of Marxism
  39. ^ John L. Esposito, "The Islamic Threat: Myth Or Reality?" Oxford University Press, Oct 7, 1999, Political Science, 352 pp., pp. 77-78.
  40. ^ John L. Espósito, "The Islamic threat: myth or reality?," Oxford University Press, Sep 9, 1993, 247 pp., pp. 80-82
  41. ^ "US Officials Regard Chad Conflict As Big Test Of Wills With Khadafy 29 Nisan 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.." Gainesville Sun, August 19, 1983. New York Times News Service
  42. ^ Vandewalle, Dirk J. (2006). A history of modern Libya. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-85048-7. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2011. revoutionary committees. 
  43. ^ Principles of Communism 2 Ağustos 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Frederick Engels, 1847, Section 18. "Finally, when all capital, all production, all exchange have been brought together in the hands of the nation, private property will disappear of its own accord, money will become superfluous, and production will so expand and man so change that society will be able to slough off whatever of its old economic habits may remain."
  44. ^ al-Gaddafi, Muammar (1976) The Green Book, The Solution of the Economic Problem: Socialism People's Committee, Libya.
  45. ^ Raymond D. Gastil, "Freedom in the World: The Annual Survey of Political Rights & Civil Liberties 1997-1998," Transaction Publishers, Jan 1, 1997, 610 pp., p. 453 4 Mayıs 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]


İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Nedir? :İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? ile ilgili İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Ne Demektir? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Açıklaması Nedir? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Cevabı Nedir? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Kelimesinin Anlamı? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Açıklaması? :İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Gerçek mi? :İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? ile ilgili İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Hakkında? :İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? ile ilgili İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? burada bulabilirsiniz. İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler İslami sosyalizm nedir?, İslami sosyalizm anlamı nedir?, İslami sosyalizm ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Bahama doları, José Gonzalo Rodríguez Gacha, Prva ljubezen, Marmosetgiller, İndirgemecilik, Milet, Doğrudan yönetilen belediye, Yaraşdın mene, EPPO Code, Rob Ford, Sarıyar Barajı ve Hidroelektrik Santrali, EPOC (işletim sistemi), İstanbul Mahallî Ligi, Sokollu Mehmed Paşa Külliyesi, Gordon Milne, Çobanisa, Kuyucak, Saccharum spontaneum, Cazcı Kardeşler 2000, Boyama, Shackerstone, Ustrumyani, Raymond Ndong Sima, Bulunduğu ülkelere göre Dünya Mirasları listesi, Frigler, ENKA Spor Salonu, Gemlik, EMate 300, Bağlaşıklık, Williams FW36, EMac, Zeyno Eracar, Henri de Brouckère, Hemidactylus arnoldi, Blue Sky Studios, ODİ, İnsan evrimi, EMEP, EGPRS, Ali Rıza Kubilay, Düzcede 2018 Türkiye cumhurbaşkanlığı ve genel seçimleri, Philodromus epigynatus, Newton (birim), Bridgette Wilson, Paramanyetizma, 1950 Türkiye nüfus sayımı, Cemal Kaşıkçı, EFootball PES 2021 Season Update, Acceglio, Azrail Benim, Videoteks, EE Limited, Jonny Greenwood, Arif Nihat Asya, Yüzyıl, EDTA, 24 Aralık, Yakupabdal, Demirözü, Rodezya İç Savaşı, Küçükgümüşlü, İliç, Alne, North Yorkshire, Sukhoi PAK FA, Kabaağaçlızade Ahmet Cevat Paşa, 97. Akademi Ödülleri, Ponteareas, Kuzey Afrika, Miyakojima, Aktöbe Havalimanı, Pelmatochromis, Landkreis Göppingen, Baruza, ECHELON, 1977 Gençlik ve Spor Bakanlığı Kupası, Ahmet Ümit, E. O. Wilson, Because You Left, Rekreasyon, Heikki A. Alikoski, Fat Tony, Loviisa Nükleer Enerji Santrali, Eskimo dilleri, Kim Hyun Joong, Marimar, R. Standard de Liège, One of These Days, Edward Emerson Barnard, Sedat Bayrak, Petros Moliviatis, Tilki Andrei, Eşref Erkut, Freesat, Yunanistan, Eşref Özmenç, Eşkıya, Humphrey Bogart, Nick Mason, Hmong, Super Bowl XXXVIII, Algemene Vereniging Radio Omroep, Landkreis Böblingen, UGC 5983,
Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?, Sözdar Akdoğan Kimdir?, Murat Turna Kimdir?, Fahri Özkan Kimdir?, Zührevi İsminin Anlamı Nedir?, Fişekli Nedir?, Züğürt İsminin Anlamı Nedir?, İzmir bayrağı Anlamı Nedir, İzmir bayrağı Nasıl Oluştu, İzmir bayrağı Tarihi, İzmir bayrağı Renkleri, İzmir bayrağı Tasarımı, Filiz Çelik Kimdir?, Toksikolojik Nedir?, Fistolu Nedir?, Koray Önsel Kimdir?, Zübük İsminin Anlamı Nedir?, Toksik Nedir?, Fikret Tufanyazıcı Kimdir?, Zulmeden İsminin Anlamı Nedir?, Fistansız Nedir?, İlker Yücel Kimdir?, Tokatlı Nedir?, Zömbe İsminin Anlamı Nedir?,