Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir?

Edessa Nedir?

Edessa Nedir?, Edessa Nerededir?, Edessa Hakkında Bilgi?, Edessa Analizi? Edessa ilgili Edessa ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Edessa ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Edessa Ne Anlama Gelir Edessa Anlamı Edessa Nedir Edessa Ne Anlam Taşır Edessa Neye İşarettir Edessa Tabiri Edessa Yorumu 

Edessa Kelimesi

Lütfen Edessa Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Edessa İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Edessa Kelimesinin Anlamı? Edessa Ne Demek? ,Edessa Ne Demektir? Edessa Ne Demektir? Edessa Analizi? , Edessa Anlamı Nedir?,Edessa Ne Demektir? , Edessa Açıklaması Nedir? ,Edessa Cevabı Nedir?,Edessa Kelimesinin Anlamı?,Edessa Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Edessa Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Edessa Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Edessa Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Edessa Kelimesinin Anlamı Nedir? Edessa Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Edessa Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Edessa Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Edessa - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Edessa

Edessa Nedir? Edessa Ne demek? , Edessa Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Edessa Kelimesinin Anlamı? Edessa Ne Demek? Edessa Ne Demektir? ,Edessa Analizi? Edessa Anlamı Nedir? Edessa Ne Demektir?, Edessa Açıklaması Nedir? , Edessa Cevabı Nedir? , Edessa Kelimesinin Anlamı?






Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir?

Edessa

Koordinatlar: 37°09′K 38°48′D / 37.150°K 38.800°D / 37.150; 38.800
Vikipedi, özgür ansiklopedi
Erken Hristiyanlık döneminde Yukarı Mezopotamya ve çevre bölgeler, sol üst kadranda Edessa ile

Edessa (/ɪˈdɛsə/; Antik Yunanca: Ἔδεσσα, romanlaştırılmış: Édessa), Yukarı Mezopotamya'da, Seleukos İmparatorluğu'nun kurucusu Kral Selevkos I Nicator (MÖ 305–281 ) tarafından Helenistik dönemde kurulan antik bir şehir (polis) idi. Daha sonra Osroene Krallığı'nın başkenti oldu ve Roma eyaleti Osroene'nin başkenti olarak devam etti. Geç Antik Çağ'da, Hristiyan öğreniminin önde gelen merkezi ve Edessa Katekistik Okulu'nun merkezi oldu. Haçlı Seferleri sırasında, Edessa Kontluğu'nun başkentiydi.

Şehir, Habur'un bir kolu olan Daysan Nehri'nin (Latince: Scirtus; Türkçe: Kara Koyun) kıyısında bulunuyordu ve yüksek merkezi kale Şanlıurfa Kalesi tarafından korunuyordu.

Modern Urfa şehrinin silüetine hakim olan Urfa Kalesi'nin bulunduğu yerde, Roma Edessa'nın mirası bugün bu sütunlarda varlığını sürdürmektedir.

Eski Edessa, Şanlıurfa İlinde modern Urfa'nın (Türkçe: Şanlıurfa; Kürtçe: Riha; Arapça: الرّّهَا, romanize: ar-Ruhā; Ermenice: Ուռհա, romanize: Urha) öncüsüdür. Kentin modern isimleri büyük olasılıkla yerleşimin I. Seleukos Nicator tarafından yeniden kurulmasından önce bölgenin Süryanice adı olan Urhay veya Orhay'dan (Klasik Süryanice:ܐܘܪܗܝ, romanize:ūūrhāy /ōōrhāy) gelmektedir. Selevkosların Selevkos–Part Savaşlarındaki yenilgisinden sonra Edessa, karışık bir Helenistik ve Semitik medeniyetle Osroene Krallığı'nın başkenti oldu. Osroen isminin kökeni muhtemelen Orhay kelimesi ile ilintilidir.

Roma Cumhuriyeti, MÖ 69'dan itibaren Osroene Krallığı ve başkenti Edessa üzerinde siyasi nüfuz kullanmaya başladı. 243 veya 248 yılına kadar yerel Osroene kralları olmaya devam etse de, 212 veya 213'te bir Roma kolonisi oldu. Geç Antik Çağ'da Edessa, Sasani İmparatorluğu ile Roma-Pers sınırında önemli bir şehirdi. Şapur I'in (h. 240-270) Roma topraklarını üçüncü işgalinde saldırısına direndi. 260 Edessa Savaşı, Shapur'un Roma imparatoru Valerian'ı (h. 253–260) yendiğini ve onu canlı ele geçirdiğini gördü; bu, Roma devleti için eşi görülmemiş bir felaketti. Geç Antik Laterculus Veronensis, Edessa'yı Roma eyaleti Osroene'nin başkenti olarak adlandırır. Romalı asker ve Latin tarihçi Ammianus Marcellinus, şehrin heybetli surlarını ve 359'da II. Şapur'un (309–379) saldırısına nasıl başarılı bir şekilde direndiğini anlatır.

Şehir, ünlü Edessa Okulu'na ev sahipliği yapan Yunan ve Asur (Süryani) teolojik ve felsefi düşüncenin merkeziydi. Edessa, Yunan Chronicon Paschale tarafından 609'da meydana geldiği kaydedilen bir olay olan 602-628 Bizans-Sasani Savaşı sırasında Persler tarafından ele geçirilene kadar Roma'nın elinde kaldı. Roma kontrolü, Herakleios'un (r. 610-641) Bizans-Sasani Savaşı'nda ortaya çıktı, ancak şehir 638'de Levant'ın Müslüman fethi sırasında Rashidun Halifeliği'ne tekrar Romalılara kaybedildi. Bizans İmparatorluğu, bir dizi başarısız girişimin ardından 10. yüzyılın ortalarında şehri geçici olarak geri alana kadar Romalıların kontrolüne geri dönmedi.

Bizans İmparatorluğu, 1031'de kontrolü yeniden ele geçirdi, ancak uzun süre onların egemenliğinde kalmadı ve yüzyılın sonuna kadar birkaç kez el değiştirdi. Birinci Haçlı Seferi'nin başarısından sonra kurulan Haçlı devletlerinden biri olan Edessa İlçesi, Haçlıların şehri Selçuklulardan geri almasıyla şehir merkezliydi. İlçe, Zengi hanedanının kurucusu Imad al-Din Zengi'nin şehri ele geçirdiği ve Edessalı Matta'ya göre Edessalıların çoğunu öldürdüğü 1144 Edessa Kuşatması'na kadar varlığını sürdürdü. Türk Zengi hanedanının toprakları, sonunda 1514 Çaldıran Savaşı'ndan sonra 1517'de Osmanlı İmparatorluğu tarafından alındı.

İsimler[değiştir | kaynağı değiştir]

Kentin en eski adı, MÖ 2.000 yılında Asur çiviyazısıyla kaydedilen Admaʾ (Adme, Admi, Admum; Aramice: אדמא) idi. Süryanicede ܐܕܡܐ Adme olarak geçmektedir.

Antik kent, MÖ 303 yılında I. Seleukos Nicator tarafından Helenistik bir askeri yerleşim yeri olarak yeniden kurulmuş ve adına da suyu bol olmasından dolayı Makedonya'nın eski başkenti gibi Edessa vermiştir. Daha sonra MÖ 2. yüzyılda Callirhoe'da Callirrhoe veya Antiochia olarak yeniden adlandırıldı. Bu isimler Antiochus IV Epiphanes tarafından basılan Edessan sikkelerinde, MÖ 175-164 yılları arasında bulunur.

Antiochus IV'ün saltanatından sonra, şehrin adı Yunancada Edessa'ya geri döndü ve ayrıca Ermenicede Urha veya Urha (Ուռհա), Aramice'de (Süryanice) Urhay veya Orhay (Klasik Süryanice: ܐܘܪܗܝ, romanize: ʾŪrhāy / ʾŌrhāy) olarak geçiyor. Yerel Neo-Aramice'de (Turoyo) Urhoy, Arapçada ar-Ruhā (الرُّهَا), Kürt dillerinde Riha, Latinceye Rohais ve son olarak Urfa veya Şanlıurfa olarak Türkçeye geçmiştir. Aslen Aramice ve Süryanice olan bu şehir ismi Farsça Hüsrev(Khosrow) isminden türemiş olabilir.

6. yüzyılın başlarında sel felaketinden sonra şehre yardım eden imparatorda I. Justinianus'a ithafen Justinopolis olarak da adlandırılmıştır. Bazı Yahudi ve Müslüman geleneklerine göre, İbrahim'in doğduğu yer olan Keldanilerin Ur'udur. Ancak bu tez MS 1. yüzyılda İbranice incillerin latinceye çevirmesi sonrası çeviri hatası nedeniyle Ur ve Urhay şehirleri karıştırılması sonrası ortaya çıkmıştır.

Coğrafya[değiştir | kaynağı değiştir]

Edessa, verimli bir ovayla çevrili bir tepeler halkasının ortasında bir sırt üzerinde bulunuyordu ve bu nedenle elverişli bir konuma sahip olduğu düşünülüyordu. Sırt, Küçük Asya'nın güneyindeki Toros Dağları'nın bir parçası olan Masius Dağı'nın bir uzantısıydı. Kent bir kavşak noktasındaydı; Fırat üzerindeki Zeugma'dan Dicle'ye doğu-batı karayolu, Samosata'dan (günümüz Samsat'ı) Carrhae (günümüz Harran'ı) üzerinden Fırat'a giden kuzey–güney güzergahı Edessa'nın bulunduğu sırtta buluşurdu.

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

Antik çağ[değiştir | kaynağı değiştir]

Macrinus 217-218 tarafından Edessa'da vurulan gümüş tetradrahmi

MÖ 2. yüzyılın ikinci yarısında, Seleukos İmparatorluğu Partlarla (MÖ 145-129) savaşlar sırasında dağılırken, Edessa, Osroene krallığını (Edessa olarak da bilinir) kuran Abgarid hanedanının başkenti oldu. Bu krallık, Araplar tarafından kuzey Arap Yarımadası'ndan kurulmuş ve yaklaşık dört yüzyıl hüküm (MÖ 132 ila MS 214) sürmüştür. Edessa önceleri aşağı yukarı Partların, ardından Ermenistan kökenli Tigranes'in himayesi altındaydı, Edessa Ermeni Mezopotamya'nın başkentiydi, daha sonra Pompey döneminde Roma İmparatorluğu'na geçti. Trajan tarafından ele geçirilip yağmalanmasının ardından, Romalılar Edessa'yı 116'dan 118'e kadar işgal ettiler, ancak yerel halkın Partlara olan sempatilerin dolayı Lucius Verus'un daha sonra 2. yüzyılda şehri yağmalamasına yol açtı.

Hristiyanlık, 2. yüzyılda Edessa'da kısa süreliğine kabul görmüştür.; gnostik Bardaisan, kentin yerlisiydi ve sarayda bir filozoftu. 212'den 214'e kadar krallık bir Roma eyaletiydi.

Roma imparatoru Caracalla, 217 yılında muhafızlarından biri tarafından Edessa'dan Carrhae'ye (şimdi Harran) giden yolda öldürüldü. Edessa, Osroene eyaletinin sınır şehirlerinden biri oldu ve Sasani İmparatorluğu sınırına yakın bir yerde kaldı. Edessa Savaşı, imparator Valerian komutasındaki Roma orduları ile imparator I. Şapur komutasındaki Sasani kuvvetleri arasında 260 yılında gerçekleşti. Roma ordusu, Valerian'ın kendisi de dahil olmak üzere Pers kuvvetleri tarafından yenildi ve bütünüyle ele geçirildi. Bu Roma impratorluğunda bir ilkti.

Bu şehirde krallık kuran kabilelerin edebi dili, Süryanice'nin geliştiği Aramice'ydi. Müvekkil kral Abgar IX (179-214) hariç, sikkeler üzerinde Süryani efsaneleri kullanan Edessa'da Helenistik kültürün izleri kısa sürede boğulmuş ve buna karşılık gelen Yunan halk yazıtları eksikliği vardır.

Geç Antik Çağ[değiştir | kaynağı değiştir]

540'tan sonra yazılmış bir Süryani vakayinamesi olan Edessa Chronicle'a göre, Edessa katedral kilisesi, Roma İmparatorluğu'ndaki Hristiyanlara yönelik genel zulmü sona erdiren Diocletianus Zulümünün ve 313 Licinius Mektubu'nun sona ermesinden hemen sonra kuruldu. Katedral kilisesi Kutsal Bilgeliğe adanmıştı. Şehirde yaklaşık 23 farklı manastır ve kilisenin var olduğu biliniyor ve en az bir o kadarı şehrin hemen dışında; bunlar birçok hacıyı cezbetti. Hatta Caesarea'lı Eusebius, Kilise Tarihi'nde 4. yüzyılın başlarında "bütün şehrin" "İsa'nın adına adandığını" iddia etti; aslında şehrin en azından 5. yüzyılın başlarında Yahudilerin yanı sıra bazı pagan sakinleri de vardı.

Eusebius ayrıca Abgar Efsanesinin temel metinleri olan Edessa devlet arşivlerinde Abgar'ın İsa'ya Mektubu ve İsa'nın Abgar'a Mektubu'ndan alıntı yaptığını iddia etti.

Yüksek statülü bir Romalı hanımefendi ve yazar olan Egeria, 384'te Kudüs'e giderken Edessa'yı ziyaret etti; Havari Thomas'ın bir şehitliğini ve şehrin surlarına yazılmış İsa Mektubu metnini gördü, şehri koruduğu söylendi. Harflerin daha önce bildiğinden daha uzun bir versiyonunu gördü ve kutsal sözlerin şehre bir Pers saldırısını püskürttüğünden emin oldu. Edessa Chronicle'a göre, 394'te Aziz Thomas'ın kalıntıları büyük St Thomas Kilisesi'ne çevrildi ve 442'de gümüş bir tabutla kaplandı. 6. yüzyılın sonlarında yaşamış Frenk menkıbe yazarı ve piskopos Gregory of Tours'a göre, kalıntıların kendileri Hindistan'dan getirilmişti, Edessa'da ise Temmuz ayında azizin onuruna kilisede yıllık bir panayır (ve gümrük vergilerinin hafifletilmesi) düzenlendi (3 Temmuz'da Aziz Thomas Bayramı kutlandı), bu sırada Gregory, sığ kuyularda suyun göründüğünü ve sineklerin ortadan kaybolduğunu iddia etti. Joshua the Styllite'ye göre, 346 veya 347'de şehir surlarının dışında bazı şehit azizler için bir türbe inşa edildi.

Abgar Efsanesinin daha ayrıntılı bir versiyonu, Edessa'nın devlet arşivlerine dayandığı iddia edilen ve hem Abgar V'den Tiberius'a (r. 14-37) hem de imparatorun sözde cevabına psödepigrafik bir mektup da dahil olmak üzere, Addai'nin 5. yüzyılın başlarındaki Süryani Doktrininde kaydedilmiştir. Bu metne göre, Edessenliler Hristiyanlığı erken benimseyen kişilerdi; Buna karşılık komşu şehir Carrhae'nin (Harran) sakinleri paganlardı. Edessa Chronicle of Edessa'ya göre, 5. yüzyılın başlarında ilahiyatçı ve piskopos Rabbula, bir sinagog olan bir binada Aziz Stephen'a adanmış bir kilise inşa etti.

Nisibis (Nusaybin), 363'te beş Transtigrit vilayeti ile birlikte Perslere devredildiğinde Suriyeli Efrem, memleketini Edessa'ya bıraktı ve burada ünlü Edessa Okulu'nu kurdu. Büyük ölçüde Pers Hristiyan gençlerinin katıldığı ve İskenderiyeli Cyril'in arkadaşı Rabbula'nın Nestorian eğilimleri nedeniyle yakından izlediği bu okul, Üç Bölümlük Tartışmalarla ünlü piskopos Ibas yönetiminde en yüksek gelişimine ulaşmış, 457'de ve son olarak 489'da geçici olarak kapatılmıştır. imparator Zeno ve Piskopos Cyrus'un emri, Edessa Okulunun öğretmenleri ve öğrencileri Nisibis'e tamir edip Doğu Kilisesi'nin baş yazarları olduklarında. 457'de ve nihayet 489'da, İmparator Zeno ve Piskopos Cyrus'un komutasıyla, Edessa Okulu'nun öğretmenleri ve öğrencileri Nisibis'e döndüler ve Doğu Kilisesi'nin baş yazarları oldular. Arap fethinden sonra Edessa'da Miafizitizm gelişti.

Sasani imparatoru I. Kavad (h. 488-531), Persler Edessa'ya saldırdı ve Stylite Yeşu'ya göre 340'larda kurulan surların dışındaki türbe yakıldı. [1]

Edessa, Justin I (h. 518-527) ve onun ardından Justinopolis adını aldı.[2] Yunan tarihçi Procopius, Pers Savaşları'nda, İsa'nın Mektubu metninin Edessa'nın şehir kapılarına, savunmaları geçilmez hale getirdiğini belirttiği yazısını anlatır.

544'te başarısız bir Sasani kuşatması gerçekleşti. Şehir 609'da Sasani İmparatorluğu tarafından alındı ve Herakleios tarafından geri alındı, ancak 638'de Levant'ın Müslüman fethi sırasında Rashidun Halifeliği altındaki Müslüman ordusuna yenildi.

Erken Hristiyanlık merkezi[değiştir | kaynağı değiştir]

Kral V.Abgar'ın ,Kutsal mendili tutan tasviri.

Hristiyanlığın Edessa'ya girişinin kesin tarihi bilinmemektedir. Ancak, MS 190'dan önce bile Hristiyanlığın Edessa ve çevresinde güçlü bir şekilde yayıldığına ve kraliyet hanedanının kiliseye katılmasından kısa bir süre sonra olduğuna şüphe yoktur.[3]

İlk olarak dördüncü yüzyılda Eusebius tarafından bildirilen bir efsaneye göre, Kral Abgar V, yetmiş iki havariden biri olan Edessa'lı Thaddeus tarafından kendisine "Thomas olarak da bilinen Yahuda" tarafından gönderildi. ". Ancak Hristiyan inancını benimseyen Abgar'ın IX. Abgar olduğu çeşitli kaynaklar tarafından doğrulanmaktadır. Onun altında Hristiyanlık krallığın resmi dini oldu.

Onun yerine Aggai geçti, Aggai'dan daha sonra da MS 200'lü yıllarda Antakyalı Serapion tarafından olarak atanan Aziz Mari geçti. İkinci yüzyılda ünlü Peshitta, yani Eski Ahit'in Süryanice tercümesi Hristiyan Avrupasına Edessa'dan geçti; ayrıca 172'de derlenen ve Edessa Piskoposu Rabbula'ya (412-435) kadar yaygın olarak kullanılan Tatian'ın Diatessaron'u, kullanımını yasakladı. Edessa Okulu'nun ünlü öğrencileri arasında, IX. Abgar'ın okul arkadaşı olan Bardaisan (154-222), Hristiyan dini şiirinin yaratılmasındaki rolü ve öğretimini oğlu Harmonius ve öğrencileri tarafından devam ettirilen rolü nedeniyle özel olarak anılmayı hak eden bir antik şehirdir.

Hristiyanlığa geçen Edessa o yıllarda yoğun olarak Paganist olan Roma İmparatorluğu tarafından hoş karşılanmadı. Roma egemenliği altında Edessa'da Hristiyanlığın önde gelen birçok ismi öldürüldü. Edessa'dan Hristiyan rahipler Doğu Mezopotamya Sasani İmparatorluğu'ndaki ilk Kiliseleri kurdular.

Osroene metropolü olarak Edessa'nın on bir kadın oy hakkı vardı.[4] Michel Le Quien, Edessa'nın otuz beş piskoposundan bahseder, ancak listesi eksiktir.[5]

İslami dönem[değiştir | kaynağı değiştir]

Ermeni tarihçi Sebeos, 660'lı yıllarda yazdığı kitaplarda, bugün İslam'ın herhangi bir dilde en eski anlatı anlatılarını veriyor. Sebeos, Bizanslılar Edessa'yı fethettikten sonra bir Arap şehrine (muhtemelen Medine'ye) giden bir Yahudi heyetini şöyle yazar:

Part askerlerinin Edessa'dan ayrıldıklarını gören Yahudilerin bütün kabilelerini temsil eden on iki halk Edessa şehrinde toplandı. Böyle bir ortamda Bizanslıların imparatoru Heraklius Edessa'yı kuşatma emrini verdi. Heraklius çölden geçerek İsmail'in oğullarına Taşkastan'a doğru yola çıktılar. Yahudiler, Arapları yardımlarına çağırdılar ve Ahit kitapları aracılığıyla aralarındaki ilişkiyi onlara anlattılar. [Araplar] aralarındaki yakın ilişkiden emin olmalarına rağmen, din tarafından birbirlerinden ayrıldıkları için kalabalıklarından bir fikir birliği sağlayamadılar. O dönemde içlerinden biri, İsmail'in oğullarından Mahmet adında bir tüccar öne çıktı. Onlara, sözde Allah'ın emriyle Hakikat Yolu hakkında bir vaaz vahyedildi. Hepsine bir araya gelmelerini ve imanda birleşmelerini emretti. Mahmet dedi ki: "Allah o memleketi İbrahim'e ve ondan sonraki oğluna ebediyen vaat etti. Ve vaat edilen şey, [Tanrı'nın] İsrail'i sevdiği o dönemde gerçekleşti. Ancak şimdi siz İbrahim'in oğullarısınız ve Tanrı, İbrahim'e ve oğluna sizin üzerinizde verdiği sözü yerine getirecektir. Yalnızca İbrahim'in Tanrısını sevin ve gidin ve Tanrı'nın babanız İbrahim'e verdiği ülkeyi alın. Tanrı sizinle olduğu için kimse savaşta size başarılı bir şekilde direnemez.

Müslüman geleneği, El-Akabe'deki ikinci biat olarak bilinen benzer bir hesaptan bahseder. Sebeos'un anlatımı, Muhammed'in aslında güneye doğru Mekkeli putperestlere karşı bir Yahudi-Arap ittifakı yerine Filistin'e yönelik bir ortak girişime öncülük ettiğini gösteriyor.

Orta Çağ[değiştir | kaynağı değiştir]

Bizans İmparatorluğu sık sık Edessa'yı, özellikle de sakinlerden İsa'nın eski bir portresi olan "Edessa'nın Mendilini" elde eden ve onu ciddiyetle 16 Ağustos 944'te Konstantinopolis'e aktaran Romanos I Lekapenos altında geri almaya çalıştı. Bu, Romanus'un saltanatının son büyük başarısıydı. 544 yılında Edessa'da olduğu kesin olan ve eski bir kopyası Vatikan Kütüphanesi'nde bulunan bu saygıdeğer ve ünlü resim, Dördüncü Haçlı Seferi'nin ardından 1207 yılında Venedik Cumhuriyeti tarafından yağmalanarak Batı'ya getirilmiştir. Şehir kısa bir süre sonra Mervaniler tarafından yönetildi.

George Maniakes Edessa'yı savunuyor.

1031'de Edessa, Arap valisi tarafından George Maniakes yönetiminde Bizanslılara verildi. Araplar tarafından geri alındı ve daha sonra sırasıyla Yunanlar, Ermeniler, Selçuklu hanedanı (1087), Haçlılar (1098), burada Edessa İlçesini kurdu ve şehri 1144'e kadar elinde tuttu, sonra tekrar ele geçirildi. Imad ad-Din Zengi tarafından ve sakinlerinin çoğunun Latin başpiskoposuyla birlikte katledildiği iddia edildi. Bu olayları esasen Edessa'da doğmuş olan Ermeni tarihçi Matthew aracılığıyla biliniyor. 1144 yılında şehrin Ermeni nüfusu 47.000 idi. 1146'da şehir Haçlılar tarafından kısa bir süreliğine geri alındı ve birkaç gün sonra kaybedildi. Steven Runciman'ın sözleriyle, "Hristiyan nüfusun tamamı sürgüne sürüldü [ve dünyanın en eski Hristiyan topluluğu olduğu iddia edilen büyük şehir, boş ve ıssız bırakıldı ve bu güne kadar asla toparlanamadı. "

Eyyubi Sultanlığı'nın lideri Selahaddin, şehri 1182'de Zengilerden satın aldı. Eyyubiler döneminde Edessa'nın nüfusu yaklaşık 24.000 idi.[6] Rûm Sultanlığı, Edessa'yı Haziran 1234'te aldı, ancak 1234'ün sonlarında veya 1235'te Eyyubi sultanı El-Kamil onu yeniden ele geçirdi. Edessa geri alındıktan sonra El-Kamil, Kalesi'nin yıkılmasını emretti.[7] Çok geçmeden, Moğollar 1244'te Edessa'daki varlıklarını duyurdular. Daha sonra İlhanlılar 1260 yılında Edessa'ya asker gönderdi ve bu noktada kasaba gönüllü olarak onlara teslim oldu. Böylece Edessa halkı Moğollar tarafından katledilmekten kurtuldu. Edessa ayrıca Memluk Sultanlığı ve Akkoyunlular tarafından da tutuldu.

Sonraki tarih[değiştir | kaynağı değiştir]

Edessa daha sonra Safevi hanedanı ve 1517'den 1918'e kadar Osmanlı İmparatorluğu tarafından kontrol edildi.[8]

1518'de Osmanlılar döneminde Edessa'nın nüfusunun sadece 5500 olduğu tahmin ediliyordu; Muhtemelen Osmanlı-Pers Savaşları nedeniyle. 1566'ya gelindiğinde, nüfus tahmini olarak 14.000 vatandaşa yükselmişti. 1890'da Edessa'nın nüfusu 55.000'di ve bunun 40.835'i Müslüman nüfustan oluşuyordu.

Süryani edebiyatı[değiştir | kaynağı değiştir]

Yunanca patristik metinleri içeren bilinen en eski tarihli Süryanice el yazmaları (MS 411 ve 462) Edessa'dan gelmektedir.

Edessa ile bağlantılı ünlü kişilerden bazıları şunlardır:

  1. Jacob Baradaeus, Kalsedon tartışması Jacobites'in ardından gelen zulümden sonra (Doğu) Ortodoks kilisesini koruyan ateşli bir Miafizit
  2. Jacob, Edessa Piskoposu, üretken bir yazar (ö. 708);
  3. Homeros'un İlyada ve Odyssey'ini Süryanice şiire çeviren gök bilimci Theophilus ;
  4. Stephen Bar Sudaïli, keşiş ve panteist, Filistin'de 6. yüzyılda Orijenizmin son krizine borçluydu.
  5. 540 yılında derlenen Chronicon Edessenum'un (Edessa Chronicle) anonim yazarı
  6. 5. yüzyılda Roma'nın Alexius'u olarak da bilinen St. 10. yüzyıl).
  7. Basil bar Shumna (dc 1170) şehrin tarihinin bir tarihçesini yazan piskopos (şimdi kayıp)
  8. Edessa Cyrus, 6. yüzyıl Süryani Hristiyan yazar
  9. John bar Aphtonia, Yunan düşüncesinin ve edebi kültürünün Süryani ortamına aktarılmasında önemli bir figür
  10. Edessa'lı Thaddeus, Hristiyan azizi ve İsa'nın yetmiş havarisinden biri
  11. Voghenza Maurelius, Suriyeli rahip

Günümüze ulaşan kültürel değerler[değiştir | kaynağı değiştir]

Balıklıgöl[değiştir | kaynağı değiştir]

Antik Edessa'nın merkezinde bulunan Balıklıgöl, içindeki 2 adet büyük havuzuyla sadece Şanlıurfa'nın değil Türkiye'de en çok ziyaret edilen tarihi yapılardandır. Balıklıgöl günümüzde İslami Mitoloji barındırıp İbrahim'in kale sütunlarına (mancınık) bağlanıp fırlatıldığı ve düştüğü yerde havuzların oluştuğuna inanılır. Ancak havuzlar tanrıça Atargatis için yapılmış pagan tapınaklardır. Büyük İskender'in Asya seferleri öncesi yerel Arami halkı tarafından MÖ 1000 - 300 yılları arasında yapıldığı tahmin edilmektedir.

Kızılkoyun Nekropolü[değiştir | kaynağı değiştir]

Şanlıurfa şehir merkezinde üç, şehir dışında da bir adet bulunmak üzere toplam dört adet Edessa döneminden kalma kaya mezar nekropolleri mevcuttur. Bunlardan Kızılkoyun nekropolü (Edessa Nekropolü) Şanlıurfa Büyükşehir Belediyesi tarafından restore edilip gün yüzüne çıkartılmıştır. Bu nekropol MS 2. ve MS 5. yüzyıl arası Osroene Krallığı ve Roma-Bizans İmparatorluğu tarafından kullanılmıştır.

Ayrıca Bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ Keser-Kayaalp & Drijvers 2018.
  2. ^ Evagrius, Hist. Eccl., IV, viii
  3. ^ The Expansion of Christianity in the First Three Centuries. Williams & Norgate. 1905. s. 293. there is no doubt that even before AD 190 Christianity had spread vigorously within Edessa and its surroundings and that (shortly after 201 or even earlier?) the royal house joined the church  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  4. ^ Échos d'Orient, 1907, 145.
  5. ^ Oriens christianus II, 953 sqq.
  6. ^ Labour in the Medieval Islamic World (İngilizce). BRILL. 31 Aralık 1993. ISBN 978-90-04-09896-1. 9 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2022.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  7. ^ From Saladin to the Mongols: Women as Radicals and Conservators (İngilizce). SUNY Press. ISBN 978-1-4384-0727-2. 9 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Temmuz 2022. 
  8. ^ al-Ruha, Suraiya Faroqhi, The Encyclopaedia of Islam, Vol. VIII, ed. C.E.Bosworth, E. van Donzel, W.P. Heinrichs, G. Lecomte, (Brill, 1995), 591-593.

Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Nedir? :Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? ile ilgili Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Ne Demektir? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Açıklaması Nedir? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Cevabı Nedir? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Açıklaması? :Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Gerçek mi? :Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? ile ilgili Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Hakkında? :Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? ile ilgili Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? burada bulabilirsiniz. Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Edessa nedir?, Edessa anlamı nedir?, Edessa ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
2015 İspanya Bisiklet Turu, Velîd bin Mugīre, Darmstadt Sanatçıları Kolonisi, Gulworthy, Shock Value 2, Omurga, Hacılar, Yığılca, Zorlu Topaloğlu, İslahiye Sınır Kapısı, Mustafa Yıldırım (futbolcu), İspanyanın İBBSsi, İzlenimcilik, Héctor Babenco, Altay Tokat, Phalaenoptilus, Ne Umduk Ne Bulduk, Uydu yerleşke, Polonya Ulusu ve Polonya Hacının Kitapları, Auckland Grammar School, Stephanotrypeta, Lychnophora, José Sagredo, Myrmarachne tagalica, İzzettin İyigün, Trochosa tenella, Paul Sereno, Güneş sokak lambası, Aris Lemesu, Harrods, Bilecik Yüksek Hızlı Tren Garı, Beğendik, Yavuzeli, Piper pilibracteum, Yugoslavya Sosyalist Federal Cumhuriyeti, Manuel Castells, Wervin, Belçika Kongosu, Ares, Kamil Başoğlu, Planegg, Çarıklar, Anamur, David Sloan Wilson, 2001 Amerikan Müzik Ödülleri, Bulbophyllum capillipes, CN yıldızı, 110 metre engelli, Astragalus beypazaricus, Monteprandone, El Cfara ili, Benjamin Tetteh, Erdebil Köşkü, Bu Devran, Bulbophyllum trirhopalon, Batı Göktürk, Olomouctaki Kutsal Teslis Sütunu, Whitesnake, Cezayir Radyosu, Bisiklet Hırsızları, Geğard Manastırı, 1998 UEFA Kupası Finali, Rohtas Kalesi, Beni Neccar, Bahtiyar İhtiyarov, Vasıta eki, Martin Balsam, Obi Nehri, Arjuna, Ariadna taprobanica, Marguerite Lescop, Església de Sant Andreu dArinsal, 2022 Buca depremi, Bubo capensis, Çıplak, Yeşil Yapraklar ve Büst, Çocuk Esirgeme Kurumu, George Joseph (teknik direktör), Gunnar Halle, Said El Ruzayki, Somali Federal Geçiş Hükûmeti, Baltimore Talanı, Hollanda futbolunda lig sistemi, Nesimşehr, Hakim Ziyech, Live from Clear Channel Stripped 2008, William Wintersole, Komünist sembolizm, Seul Merkez Camii, Dörtyol Meydanı, Església de Sant Romà de les Bons, Beli dvor, Titanların Öfkesi, 1939 İtalya Bisiklet Turu, Hinnom Vadisi, Londra Köprüsü, Altın Koza En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu Ödülü, NGC 6553, Açık Hava Konserleri 3, Naunet, Niyazi Sayın, Türkiye Bocce Bowling Dart Federasyonu, Elkstone, Pokémon Scarlet ve Violet,
Meral Garip Kimdir?, Torpilli Nedir?, Nilgün Dalkılıç Kimdir?, Fotojen Nedir?, Caner Arduç Kimdir?, Yugoslavya bayrağı Anlamı Nedir, Yugoslavya bayrağı Nasıl Oluştu, Yugoslavya bayrağı Tarihi, Yugoslavya bayrağı Renkleri, Yugoslavya bayrağı Tasarımı, Kaan Altındağ Kimdir?, Toriğini Çalıştır Nedir?, Fosilli Nedir?, Necla Aktay Kimdir?, Fosforsuz Nedir?, Cuma Karavar Kimdir?, Yusuf Çakmak Kimdir?, Fosforik Nedir?, Talış bayrağı Anlamı Nedir, Talış bayrağı Nasıl Oluştu, Talış bayrağı Tarihi, Talış bayrağı Renkleri, Talış bayrağı Tasarımı, Gizem Albaş Kimdir?, Fosforışıl Nedir?, Fosfatsız Nedir?, Ali Çelebi Kimdir?, Tülin Keçeci Güngör Kimdir?, Edanur Altıntaş Kimdir?, Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kimdir? Yrd Doç Dr Birsel Aybek Nereli Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kaç Yaşında?, Fosfatlı Nedir?, Topsuz Nedir?, Sovyetler Birliği bayrağı Anlamı Nedir, Sovyetler Birliği bayrağı Nasıl Oluştu, Sovyetler Birliği bayrağı Tarihi, Sovyetler Birliği bayrağı Renkleri, Sovyetler Birliği bayrağı Tasarımı, Aslan Sezgin Kimdir?, Topraksız Nedir?, Şener Pul Kimdir?, Topraksı Nedir?, Serap Çakır Kimdir?, Selma Karaman Kimdir?, Formaliteci Nedir?, Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?,