Frans de Waal Nedir?
Frans de Waal Nedir?, Frans de Waal Nerededir?, Frans de Waal Hakkında Bilgi?, Frans de Waal Analizi? Frans de Waal ilgili Frans de Waal ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz. Frans de Waal ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Frans de Waal Ne Anlama Gelir Frans de Waal Anlamı Frans de Waal Nedir Frans de Waal Ne Anlam Taşır Frans de Waal Neye İşarettir Frans de Waal Tabiri Frans de Waal Yorumu
Frans de Waal Kelimesi
Lütfen Frans de Waal Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Frans de Waal İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Frans de Waal Kelimesinin Anlamı? Frans de Waal Ne Demek? ,Frans de Waal Ne Demektir? Frans de Waal Ne Demektir? Frans de Waal Analizi? , Frans de Waal Anlamı Nedir?,Frans de Waal Ne Demektir? , Frans de Waal Açıklaması Nedir? ,Frans de Waal Cevabı Nedir?,Frans de Waal Kelimesinin Anlamı?,Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Frans de Waal Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız
Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Nedir? Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Frans de Waal Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı
Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:
Söylemek, söz söylemek - Ad vermek - Bir dilde karşılığı olmak - Herhangi bir ses çıkarmak - Herhangi bir kanıya, yargıya varmak - Düşünmek - Oranlamak - Ummak, - Erişmek - Bir işe kalkışmak, yeltenmek - Saymak, kabul etmek - bir şey anlamına gelmek - öyle mi, - yani, anlaşılan - inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü
Frans de Waal Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır
Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı
Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. - Muşmulaya döngel de derler.
Kamer `ay` demektir. - Küt dedi, düştü. - Bu işe herkes ne der? - Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. - Bundan sonra gelir mi dersin? - Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. - Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Frans de Waal - Demek gideceksin.
Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler
- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek
- dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok
Frans de Waal
Frans de Waal Nedir? Frans de Waal Ne demek? , Frans de Waal Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi
Frans de Waal Kelimesinin Anlamı? Frans de Waal Ne Demek? Frans de Waal Ne Demektir? ,Frans de Waal Analizi? Frans de Waal Anlamı Nedir? Frans de Waal Ne Demektir?, Frans de Waal Açıklaması Nedir? , Frans de Waal Cevabı Nedir? , Frans de Waal Kelimesinin Anlamı?
Frans de Waal | |
---|---|
Doğum | Frans Bernardus Maria de Waal 29 Ekim 1948 's-Hertogenbosch, Hollanda |
Ölüm | 14 Mart 2024 (75 yaşında) Atlanta, Georgia, Amerika Birleşik Devletleri |
Ölüm sebebi | Mide kanseri |
Vatandaşlık | Hollanda ve ABD |
Eğitim | Nijmegen Üniversitesi, Groningen Üniversitesi, Utrecht Üniversitesi |
Din | Yok |
Kariyeri | |
Dalı | Etoloji, Primatoloji |
Çalıştığı kurumlar | Emory Üni. (ABD), Yerkes Ulusal Primat Araştırmaları Merkezi (ABD), Utrecht Üni.(Hollanda) |
Doktora danışmanı | Prof. Jan van Hooff |
Etkilendikleri | Prof. Nikolaas Tinbergen |
Frans Bernardus Maria "Frans" de Waal (29 Ekim 1948 - 14 Mart 2024), Hollandalı-Amerikalı etolog ve primatolog. Emory Üniversitesi psikoloji bölümünde primat davranışları konusunda Charles Howard Candler profesörlüğünden emekli olmuştur. Emory Üniversitesi Yerkes Ulusal Primat Araştırmaları Merkezi'ndeki (YNPRC) Living Links Merkezi'nin kurucusu ve eski yöneticisidir. İçimizdeki Maymun, Bonobo ve Ateist 'in de aralarında bulunduğu birçok popüler bilim kitabının yazarıdır. ABD Ulusal Bilimler Akademisi (2004) ve Hollanda Kraliyet Bilimler Akademisi (1993) üyesidir.[1]
1966'dan 1973'e Hollanda'da Nijmegen'deki Radboud Üniversitesi'nde ve Groningen'deki Groningen Üniversitesi'nde biyoloji okudu, etoloji üzerinde uzmanlaştı. 1977'de Utrecht Üniversitesi'nden, dedesi Arnhem'deki Burgers' Hayvanat Bahçesi'nin kurucusu[2] olan Prof. Jan van Hooff[1]22 Ağustos 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. danışmanlığındaki zooloji ve etoloji alanlarındaki doktora çalışmaları sonrasında biyoloji doktoru unvanını aldı.[1] Tez konusu, şebeklerin agresif davranışları ve oluşturdukları ittifak ilişkileri üzerineydi.[3] Bu okul bünyesinde 1981'e kadar Burgers' Hayvanat Bahçesi'nde karşılaştırmalı fizyoloji alanında araştırma görevlisi olarak çalıştı. Bu görevinden sonra misafir araştırma görevlisi olarak ABD'deki Wisconsin Ulusal Primat Araştırma Merkezi'ne (WNPRC) geçti. 1982'den 1991'e kadar WNPRC'de araştırmacı olarak çalıştı. 1991'de yardımcı doçent olarak Emory Üniversitesi Psikoloji Bölümü'ne geçen de Waal 1993'te burada profesör unvanını aldı. 1996 ve 2000 yılları arasında popülasyon biyolojisi, ekoloji ve evrim konularını içeren yüksek lisans programının yöneticiliğini yaptı. 1996'dan beri bu bölümde primat davranışları üzerine Charles Howard Candler Profesörü olarak çalışmakta ve 1991'den beri ABD'nin en eski ve en büyük primat araştırma merkezi olan Yerkes Ulusal Primat Araştırmaları Merkezi'nde[4] psikobiyoloji araştırmaları profesörü olarak çalışmaktadır. Aynı zamanda, 1997'de burada kurduğu Living Links Merkezi'nin yöneticiliğini yapmaktadır. Bu merkezin amacı, kuyruksuz maymunlarla insan arasındaki genetik, anatomik, bilişsel ve davranışsal benzerlikler üzerinden insan evrimini araştırmaktır. 2013'te Hollanda'daki Utrecht Üniversitesi'nde de "seçkin profesör" (distinguished professor) unvanıyla yarı zamanlı çalışmaya başlamışır.[5]
Şempanzeler başta olmak üzere birçok kuyruklu ve kuyruksuz maymun türüyle ve fillerle ilgili doğal yaşam alanlarında ya da kapalı tutuldukları ortamlarda araştırmalarda bulunmuştur, sosyal davranışlarını ve sosyal zekâlarını incelemiştir. Çalışmaları, bu türlerdeki saldırgan davranışlar[2] 4 Ocak 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., aldatma[3] 13 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., uzlaşma, barışma, çatışma çözümü[4] 2 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., ittifak kurma, işbirliği[5] 11 Temmuz 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.,sosyal mütekabiliyet[6] 23 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., empati, adaletsizlik hoşnutsuzluğu[7] 31 Ağustos 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., kültürel öğrenme[8] 2 Mart 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ve insanlardaki ahlak ve adalet duygusunun kökenleri [9] 6 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. üzerinedir.
De Waal, 1975'te Arnhem'deki Burgers' Hayvanat Bahçesi'nde bulunan dünyanın en büyük tutsak şempanze kolonisiyle altı yıllık bir projeye başladı ve bu proje birçok bilimsel makaleyle ve ilk kitabı olan Chimpanzee Politics (1982) ile sonuçlandı. Kitap, primat davranışlarını ilk defa planlı sosyal stratejilerle ilişkili biçimde tanımladı. De Waal, sonradan "makyavelyen zeka" tanımıyla ilişkilenecek olan Machiavelli düşüncesini primatolojiye sunan ilk kişiydi. Yazılarında primatlarına duygular ve niyetler atfetmekten hiç kaçınmadı öyle ki bu yaklaşım; 30 yıl sonra bugün, işbirliği, diğerkâmlık, adalet gibi kavramlar etrafında serpilmekte olan primat bilişi[10]31 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. alanına ilham verdi.
Erken dönem çalışmaları, günümüzde iki büyük alan olan aldatma ve çatışma çözümüne de dikkat çekti. Başlangıçta bunlar fazlasıyla tartışmalı bulundu; dolayısıyla de Waal'in kavgalardan sonra bir araya gelişi ifade etmek için sunduğu barışma kavramı önceleri sorgulandı fakat bugün hayvan davranışı alanında tamamen kabul edilmiş bulunuyor. de Waal'in güncel çalışmaları insan olmayan hayvanlardaki empatiyi ve hatta ahlakın kökenlerini vurguluyor. Eski öğrencisi Stephanie Preston'la yazdığı, en çok alıntı yapılan makalesi[6] sadece primatlardaki değil tüm memelilerdeki empatinin evrimsel kökeni ve nörobilimiyle ilgiliydi.
de Waal'in adı aynı zamanda, popüler kıldığı "savaşma seviş primatı" bonobolarla da ilişkilendirildi fakat bonobo çalışmaları asıl amacının yanında ikincildir. Asıl amacı, rekabetin primat toplumlarını nasıl biçimlendirdiğindense bunları neyin birbirine bağladığını anlamaktır.
Çalışmalarında rekabet de göz ardı edilmiş değildir. Çok tanınmadan önceki araştırmaları, agresif davranışlar ve sosyal tahakküm üzerinedir. De Waal'in bilimi primatlar üzerine odaklansa da (çoğunlukla şempanzeler, bonobolar, şebekler ve kapuçin maymunları), kuyruklu ve kuyruksuz maymunlardan edindiği anlayışı popüler kitaplarında insan toplumuyla ilişkilendirmesi ona dünya çapında bir tanınırlık getirdi. Öğrencileriyle beraber filler üzerinde de çalıştı ve yazılarında git gide fil çalışmaları daha fazla yer aldı.
Primatlardaki doğuştan gelen empati kapasitesiyle ilgili yaptığı araştırmalar onu, insan ve insan olmayan kuyruksuz maymunların empatik ve işbirliğine yönelik eğilimlerinin, türler arasında devamlı olduğu sonucuna götürdü. Bu konudaki düşüncesi Empati Çağı 'ndaki şu bölümde ifade edilmiştir: "İnsanlarla kuyruksuz maymunlar arasında ya da kuyruksuz maymunlarla kuyruklu maymunlar arasında keskin sınırlar olduğunu varsayarak yola çıkıyoruz ama aslında uğraştığımız, bilginin denizi üzerlerinden geçtiğinde ayakta durma kabiliyetini yitiren kumdan kaleler. Önce tepelere dönüşüyorlar, git gide daha da düzleşiyorlar ta ki evrim teorisinin bizi her zaman götürdüğü yere varışımıza kadar: Hafif eğimli bir kumsal." Bu, insanlarla diğer hayvanlar arasında keskin sınırlar olduğunu varsayan bazı ekonomist ve antropologların bakışlarıyla oldukça çelişik ama kuyruklu ve kuyruksuz maymunlardaki güncel çalışmalar de Waal'i destekliyor. Mesela Max Planck Evrimsel Antropoloji Enstitüsü'nde çalışan psikolog Felix Warneken'in çalışmalarına bakılabilir.[7] Şempanzelere sadece kendilerine yardım etmekle hem kendilerine hem de başka bir şempanzeye yardım etme seçeneği sunulduğunda ikincisini seçtiklerini 2011'de ilk defa de Waal ve ekibi kaydetti. de Waal aslında bu eğilimlerin sadece insanlarla ve diğer maymunlarla sınırlı olduğunu da düşünmüyor; empati ve sempatiyi evrensel memeli karakteristikleri olarak görüyor ki bu görüş son on yılda kemirgenler ve köpekler gibi başka memelilerle yapılan çalışmalarla da destek kazandı. de Waal ve öğrencileri adalet üzerine de yoğun olarak çalıştı ve bu çalışmalardan kapuçin maymunlarında eşitsizliğe tahammülsüzlükle ilgili internette viral olan bir video da çıktı.[8] Bu alandaki son çalışmalardan birinde, Ültimatom oyunu[11] 17 Kasım 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. oynatılan şempanzelerin insan çocukları ve yetişkinleri gibi adil seçeneği tercih ettiği görüldü.[9]
Bu maddenin yazılmasında Wikipedia'nın İngilizce 6 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. ve Almanca 22 Aralık 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. "Frans de Waal" maddelerinden yararlanılmıştır.