Samanî Hanedanlığı Nedir?
Samanî Hanedanlığı Nedir?, Samanî Hanedanlığı Nerededir?, Samanî Hanedanlığı Hakkında Bilgi?, Samanî Hanedanlığı Analizi? Samanî Hanedanlığı ilgili Samanî Hanedanlığı ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz. Samanî Hanedanlığı ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Samanî Hanedanlığı Ne Anlama Gelir Samanî Hanedanlığı Anlamı Samanî Hanedanlığı Nedir Samanî Hanedanlığı Ne Anlam Taşır Samanî Hanedanlığı Neye İşarettir Samanî Hanedanlığı Tabiri Samanî Hanedanlığı Yorumu
Samanî Hanedanlığı Kelimesi
Lütfen Samanî Hanedanlığı Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Samanî Hanedanlığı İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı? Samanî Hanedanlığı Ne Demek? ,Samanî Hanedanlığı Ne Demektir? Samanî Hanedanlığı Ne Demektir? Samanî Hanedanlığı Analizi? , Samanî Hanedanlığı Anlamı Nedir?,Samanî Hanedanlığı Ne Demektir? , Samanî Hanedanlığı Açıklaması Nedir? ,Samanî Hanedanlığı Cevabı Nedir?,Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı?,Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Samanî Hanedanlığı Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız
Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Nedir? Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı
Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:
Söylemek, söz söylemek - Ad vermek - Bir dilde karşılığı olmak - Herhangi bir ses çıkarmak - Herhangi bir kanıya, yargıya varmak - Düşünmek - Oranlamak - Ummak, - Erişmek - Bir işe kalkışmak, yeltenmek - Saymak, kabul etmek - bir şey anlamına gelmek - öyle mi, - yani, anlaşılan - inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü
Samanî Hanedanlığı Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır
Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı
Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. - Muşmulaya döngel de derler.
Kamer `ay` demektir. - Küt dedi, düştü. - Bu işe herkes ne der? - Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. - Bundan sonra gelir mi dersin? - Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. - Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Samanî Hanedanlığı - Demek gideceksin.
Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler
- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek
- dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok
Samanî Hanedanlığı
Samanî Hanedanlığı Nedir? Samanî Hanedanlığı Ne demek? , Samanî Hanedanlığı Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi
Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı? Samanî Hanedanlığı Ne Demek? Samanî Hanedanlığı Ne Demektir? ,Samanî Hanedanlığı Analizi? Samanî Hanedanlığı Anlamı Nedir? Samanî Hanedanlığı Ne Demektir?, Samanî Hanedanlığı Açıklaması Nedir? , Samanî Hanedanlığı Cevabı Nedir? , Samanî Hanedanlığı Kelimesinin Anlamı?
Sâmânîler سامانیان | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
819-999 | |||||||||||||||||||
Sâmânî İmparatorluğu. | |||||||||||||||||||
Başkent | Semerkant (819–892) Buhara (892–999) | ||||||||||||||||||
Yaygın dil(ler) |
| ||||||||||||||||||
Resmî din | Sünnilik | ||||||||||||||||||
Hükûmet | Emirlik | ||||||||||||||||||
Emir | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Tarihî dönem | Orta Çağ | ||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
Yüzölçümü | |||||||||||||||||||
928 | 2.850.000 km2 | ||||||||||||||||||
|
İran tarihi dizisinin bir parçası |
---|
Zaman çizelgesi |
Sâmânîler (819-999) (Farsça: سامانیان, Sāmāniyān), Orta Asya ve doğu İran'da kurulmuş, adını kurucusu Sâmân Hüdâ'dan alan bir Fars[1][2] hanedanlıktır. İslâm ordularının İran'ı ele geçirmesinin ve Seferî egemenliğinin yıkılmasının ardından İran'da iktidarı ele geçiren ilk yerli yönetimdir.
Sâmânîler dönemi İran milletinin başlangıcı olarak kabul edilir. Egemenlikleri 102 yıl süren Sâmânîler, topraklarını Horasan, Taberistan, Kirman, Cürcan, Rey ve Maveraünnehir'e kadar yaymışlardır. Egemenliklerini kabul ettirmek için Sasaniler'in devamıymış gibi davranmışlardır. Başkentleri Buhara, Semerkand ve Herat gibi kentler olmuştur.
Sâmânîler eski İran kültürünü canlandırmakla kalmadılar, İslâmiyetın yayılması için de büyük çaba sarf ettiler. Pers-İran kültürünün tüm etkilerini Orta Asya'ya yaydılar. Sanatta çanak-çömlek yapımında ileri gittiler ve süslemeli yazıları olan eserler verdiler. Toprakları içindeki birçok topluluk İslâmiyete girmeye başladı. Tarihçilere göre Sâmânîlerin gayretleri ile o dönemde yaklaşık 200.000 Türk İslâmiyete girdi.[3] Türkler'in İslâm'a girişi gelecekte bölgeyi egemenlikleri altına alacak olan Gaznelilerin hızla güçlenmesine ortam hazırladı. Devletleri 999 yılında Karahanlılar tarafından yıkıldı.
Sâmânî saltanatı yönetimi ve rolleri İran'ın ve Orta Asya içlerinde Selçuklular, Gazneliler ve İlhanlılar da bulunan daha sonraki hükümdarlar için örnek teşkil etmiş olabilir. En önemlisi Sâmânîlerin istikrarı ve serveti, zengin bir kültür hayatına hâmîlik etmelerini sağlamıştı. Hanedan, bu himaye sayesinde Orta Asya'daki Türkler ve batıdaki Araplara karşı İran kimliğinin kesin temellerini atarak daha sonraki bütün İran tarihine damgasını vurdu. Sâmânîler önce Rudeki'ye hâmîlik yapmıştı. Bu şairin yarım kalan Şehnâme adlı eserini büyük şair Firdevsî (ö. 1020) Gaznelilerin himayesinde tamamlayacaktı. Şehnâme, Fars diline yaptığı büyük katkının yanında hükümdarlık konusunda İran tarihi ve efsanelerini içeren bir taban oluşturmuştu. Şehnâme'nin önemli temalarından biri, İran'la Orta Asya'daki Türk dünyası Turan arasındaki çatışmadır. Eser, ayrıca Selçuklularla başlayıp varlığını Modern Çağ'da da devam ettiren Türk etkisinin habercisidir. Selçukluların selefi olan Gaznelilerin iki lideri Sâmânî ordusunda komutanlık yapan memluklardı. Bu komutanlardan biri olan Gazneli Mahmud (998-1030), Sâmânîlerin bir nevî halefi olarak kabul edilir. Mahmud'un Firdevsî'nin kendisi için tamamladığı Şehnâme'ye kayıtsız kaldığı söylenmektedir. Bir diğer büyük eser olan Beyhâkî tarihi, yine Gazneliler zamanında Farsça yazılmıştır.[4]
Hânedan, adını Belh şehrinin hâkimi iken düşmanlarının baskısından kaçarak Emevîlerin Horasan valisi Esed b. Abdullah el-Kasrî’ye sığınan ve onun yardımları sayesinde Belh’i yeniden ele geçiren Sâmânhudât’tan alır. Sâmânîlerin kökeni hakkında iki görüş vardır. İran menşeli olduklarını savunan görüşün en önemli dayanağını Behram Çubin’e ve İranlılar’n efsanevî hükümdarı Keyûmers’e kadar uzanan soy kütükleri oluşturmaktadır. Buna karşı çıkanlar, şecerelerde Guzek (İbn Hurdâzbih, s. 39), Tamgaç (Dîvânü lugāti’t-Türk Tercümesi, I, s. 454) gibi Türk isimlerinin de geçtiğini, Behram Çubin’in İran kisrâsına karşı başarısız bir isyan girişiminin ardından Göktürk hakanının yanına giderek onun kızıyla evlendiğini, kaynaklarda birbirinden farklı şekilde Sâmânîlerin ortaya çıktığı yer adları olarak geçen Semerkant, Belh ve Eşnas şehirlerinin Akhunlar döneminden beri Türklerin hâkimiyetinde bulunduğunu, ailenin atası Sâmân’ın unvanı olan “hudât” kelimesinin Farsçada “sâhip”, eski Uygur Türkçesinde “unvan ve rütbe” anlamında kullanıldığını belirterek Türk kökenli olduklarını ileri sürer (Caferoğlu, s. 83; Usta, s. 59-76). Ailenin İran kökenine dayandığını söyleyenlerin diğer bir delili de İran dili ve edebiyatının bu hânedan devrinde zirveye çıkmış olmasıdır. Ancak bu gelişmeyi sadece Sâmânîler dönemine bağlamak doğru değildir. Çünkü Sâmânîler, Farsça yazan şair ve edipler kadar Arapça yazanları da himaye etmişler, divanlarında resmî dil olarak Arapçayı kullanmışlardır. Sâmânîlerin Türk kökenli olduğunu söyleyen Reşîdüddin Fazlullāh-ı Hemedânî, onların Oğuzlardan (Türkmen) geldiklerini ileri sürmüş, ancak bu görüş kendisinin Sâmânîlerden birkaç yüzyıl sonra yaşamış olması ve kaynak belirtmemesinden ötürü şüpheyle karşılanmıştır.
Saman Hüda | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Esad | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nuh | Ahmed | Yahya | İlyas | ||||||||||||||||||||||||||||||||
I. Nasır 1.(875-892) | I. İsmail 2.(892-907) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Ahmed 3.(907-914) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Nasır 4.(914-943) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
I. Nuh 5.(943-954) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
I. Abdül Melik 6.(954-961) | I. Mansur 7.(961-976) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Nuh 8.(976-997) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Mansur 9.(997-999) | II. Abdülmelik 10.(999) | İsmail el-Muntasır | |||||||||||||||||||||||||||||||||