Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir?

Amun Nedir?

Amun Nedir?, Amun Nerededir?, Amun Hakkında Bilgi?, Amun Analizi? Amun ilgili Amun ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Amun ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Amun Ne Anlama Gelir Amun Anlamı Amun Nedir Amun Ne Anlam Taşır Amun Neye İşarettir Amun Tabiri Amun Yorumu 

Amun Kelimesi

Lütfen Amun Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Amun İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Amun Kelimesinin Anlamı? Amun Ne Demek? ,Amun Ne Demektir? Amun Ne Demektir? Amun Analizi? , Amun Anlamı Nedir?,Amun Ne Demektir? , Amun Açıklaması Nedir? ,Amun Cevabı Nedir?,Amun Kelimesinin Anlamı?,Amun Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Amun Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Amun Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Amun Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Amun Kelimesinin Anlamı Nedir? Amun Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Amun Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Amun Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Amun - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Amun

Amun Nedir? Amun Ne demek? , Amun Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Amun Kelimesinin Anlamı? Amun Ne Demek? Amun Ne Demektir? ,Amun Analizi? Amun Anlamı Nedir? Amun Ne Demektir?, Amun Açıklaması Nedir? , Amun Cevabı Nedir? , Amun Kelimesinin Anlamı?






Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir?

Amon

Vikipedi, özgür ansiklopedi
(Amun sayfasından yönlendirildi)
Amon
Amon uzun bir tüy taç ile resmedilmiş
Tanrıların Kralı
Hiyerogliflerdeki adı
C12
veya
imn
n
C12
veya
M17Y5
N35
A40
Önemli din merkeziTeb
Semboliki dikey tüy, koç başlı Sfenks (Criosphinx)
EbeveynMısır mitolojisine göre kendiliğinden var oldu.
Amunet
Wosret
Mut
ÇocuklarKhonsu ve Monthu (ikisi de büyütülmüş olabilir)

Amon (US /ˈɑːmən/ ; ayrıca Amun, Ammon ; (Eski Mısır:jmn ve erken Orta Mısır Ja'ma:ne, Geç Mısır: a'mo:n), Yunanca Ámmōn, Hammon ; Fenike,[1] romanlaştırılmış: ʾmn), Hermopolitan Ogdoad'ın bir üyesi olarak görünen önemli bir eski Mısır tanrısıdır.

Amon, Teb'in baş tanrısıdır ve ilk tanrıdır ve bütün tanrıların tanrısıdır. Eşi Amunet'le birlikte tanrıdır. Kutsal hayvanları kaz ve koçtur. Orta Krallık Dönemi'nde sadece yerel bir tanrıydı ama Tebliler Mısır'a hakim olunca Amen önemli bir tanrı oldu. 18. Hanedan'dan itibaren Tanrıların Kralı oldu. Ünlü Amen Tapınağı Karnak, dünyanın en büyük dinî yapısıdır. 19. ve 20. Hanedanlar Amen’in “görünmeyen yaratıcı güç” olduğunu cennetteki, dünyadaki, engin derinlerde ve yer altı dünyasındaki hayatın temeli olduğunu düşünürlerdi.

Amon daha sonra Ra ile birleşerek dini törenlerde adı anılan ve kendisine yücelikler atfedilen Mısırın en güçlü tanrısı oldu.

Kral IV. Amenhotep Amon hoşnuttur anlamına gelen adını Akhenaton (Aton'un hizmetkarı) olarak değiştirdi ve Mısır'da herhangi bir betimleme yapılmayan Aton dinini kurdu ve diğer tanrılara tapınmayı yasakladı. Kralların da tanrı değil insan olduğu düşüncesini yaydı. Ancak Amon rahipleri bu durum karşısında ayaklandılar. Akhenaton'un ölümünden sonra Aton'un tek tanrıcı Güneş dini' tarihten silindi.

Amun, eşi Amunet ile birlikte Eski Krallık'tan miras alındı. 11. Hanedan ile (y. MÖ 21. yüzyıl) birlikte Montu'nun yerini alarak Thebes'in koruyucu tanrısı konumuna yükseldi.[2]

Thebes'in Hiksos'a karşı isyanı sonrasında I. Ahmose yönetimiyle (MÖ 16. yüzyıl), Amun ulusal önem kazandı ve Güneş tanrısı Ra ile birleştirilerek Amon-Ra olarak ifade edildi.

Amon-Ra, Akhenaten yönetimindeki " Atenist sapkınlık " dışında Yeni Krallık boyunca Mısır panteonundaönemini korudu. MÖ 16. ila 11. yüzyıllarda aşkın, kendi kendini yaratan,[3] yaratıcı tanrı, "mükemmel" konumunu elinde tuttu; yoksulların ya da sorunluların savunucusuydu ve kişisel dindarlığın merkezinde yer alıyordu. Osiris ile birlikte Mısır tanrılarının en çok kaydedilenidir.[4]

Libya ve Nubia'daki eski Yunan tarih yazarlarının ifadelerine göre, Mısır İmparatorluğu'nun baş tanrısı olan Amon-Ra'ya Mısır dışında da tapınıldı. Yunanistan'da Zeus ile özdeşleşir ve Zeus-Ammon olarak anılır.

Güncel etkiler; Amon'un adı günümüzde bile Yahudi, Hristiyan ve müslümanlar arasında dini tören ve dualarda min, men şeklinde tekrarlanmaktadır.[5][6][7] Diyanet'e göre bu görüş tartışmalıdır.[8] Çünkü, İbranicede Amen 'alef (א)' ile başlarken eski Mısır dilinde Amon 'yodh' harfi ile başlar (Yamen şeklinde).[9]

Erken tarih[değiştir | kaynağı değiştir]

İtalya, Torino Museo Egizio'da Amon ve Mut ile Ramses II Heykeli

Amon ve Amaunet'ten Eski Mısır Piramit Metinlerinde bahsedilmektedir.[10] Amon (Mısırcaimn ) "gizli olan" veya "görünmez" gibi bir anlama geliyordu.[11]

Birinci Ara Dönem'in bitiminden sonra 11. Hanedan döneminde Amon Thebes'in vesayet tanrısı konumuna yükseldi. Eşi Mut Thebes'in koruyucusuydu. Thebes'te oğulları Ay tanrısı Khons ile birlikte ilahi aileyi veya " Tebes üçlemesi"ni oluşturdular.

Karnak'taki AmonTapınağı[değiştir | kaynağı değiştir]

Amon'un Thebes'in koruyucu tanrısı olarak tarihi, MÖ 20. yüzyılda I. Senusret yönetiminde Karnak'ta Amon-Ra Bölgesi'nin inşasıyla başlar.

Amon-Ra Bölgesi'ndeki büyük inşaat Thebes'in birleşik Mısır'ın başkenti olduğu 18. Hanedan döneminde gerçekleşti.

Hipostil Salonuyla ilgili çoğu bina 1.Seti ve 2.Ramses yönetiminde yapılmıştır. Merneptah, Luksor Tapınağı'na giden tören yolunun başlangıcı olan Cachette Court'un duvarlarında Deniz Halkları'na karşı kazandığı zaferleri anıyordu. Şu anda içeriğinin yaklaşık üçte birini kaybetmiş olan bu Büyük Yazıt, kralın seferlerini ve potansiyel değeri olan eşyalar ve esirlerle geri dönüşünü gösterir. Teb'de Bu yazıtın yanında, Nil'in batı yakasındaki Merneptah mezar kompleksinde daha ünlü olan Merneptah Steli'nin büyük ölçüde bir kopyası olan Zafer Steli vardır.[12] Merenptah'ın oğlu II. Seti, İkinci Pilon'un önüne iki küçük dikilitaş ve aynı bölgedeki tören caddesinin kuzeyine üçlü bir ağaç kabuğu tapınağı ekledi. Bu, Mut ve Khonsu'nunkilerle çevrili Amun'a bir şapel ile kumtaşından inşa edildi.

Amon-Ra Bölgesi'nde yapılan son büyük değişiklik, Nectanebo I tarafından inşa edilen ilk pilon ve tüm Bölgeyi içine alan devasa çevre duvarlarıydı.

Yeni Krallık döneminde[değiştir | kaynağı değiştir]

Amon'un Min ve Ra ile tanımlanması[değiştir | kaynağı değiştir]

Amon'u tahtında gösteren stelin bir parçası. Çift tacı takan Mut, onun arkasında duruyor. Her ikisi de artık kayıp olan I. Ramses'ten teklifler alıyor. Petrie Arkeoloji Müzesi, Londra
Amon, Amarna döneminden sonra mavi tenli olarak tasvir edilmiştir. Abidos'ta Tapınak ve Şapel

Onsekizinci Hanedanlığın kurucusu olan I. Ahmose'nin ordusunun Hyksosları kovmasıyla Thebes, Mısır'ın en önemli şehri, Thebes'in yerel koruyucu tanrısı Amon da ulusal tanrı haline gelir. Yeni hanedanın firavunları, tüm başarılarını Amon'a bağlar ve ganimet ve servetlerinin çoğunu Amon'a adanmış tapınakların inşasına harcarlar. Firavunların "istilacılara" karşı elde ettiği zaferler, onun, zayıfların savunucusu ve fakirler için adaleti savunan bir tanrı olarak görülmesine neden oldu.[4] Kendisi adına seyahat edenlere yardım ederek yolun Koruyucusu oldu.

Amun'a Ma'at'ı (gerçek, adalet ve iyilik) ayakta tutandı,[4] dua edenlerin bu sebeple önce günahlarını itiraf ederek buna layık olduklarını göstermeleri gerekirdi. Deir el-Medina'daki esnaf köyünden adak stelleri kaydı:

Darda olan yoksulun sesiyle gelen, yoksula soluk veren [Amun]... Sen, yoksulun sesiyle gelen sessizlerin Rabbi Amun'sun; Sıkıntıda sana seslendiğimde gelip beni kurtarırsın... Kul kötülük yapmaya meyletmiş olsa da, Rab affetmeye muktedirdir. Thebes Lordu bütün bir gününü öfkeyle geçirmez; Gazabı bir anda geçer; hiçbiri kalmaz. Nefesi bize merhametle geri geliyor... kꜣ'nuz nazik olsun; bağışlayabilir misin; Bir daha olmayacak.[13]

Sonraki dönemde Mısır Kuş'uu fethettiğinde, Kuşluların koç başlı, baş tanrısını Amun olarak tanımladılar. Amun, böylece Ammon Boynuzları olarak bilinen küçük koç boynuzları ile tasvir edilmeye başlandı.

Koç şeklindeki güneş tanrısının izi, Eski Mısır Krallığı'nın çağdaşı olan Nubia'daki okuma-yazma öncesi Kerma kültürüne kadar izlenebilir. Nubialı Amun'un daha sonraki (Meroitik dönem) adı Amani idi ve Tantamani, Arkamani ve Amanitore gibi çok sayıda kişisel isimle tasdik edilmiştir.

Koçlar erkeklik sembolü, Amon da bir doğurganlık tanrısı olarak düşünüldü ve böylece Min' kimliğini özümseyerek Amon-Min oldu. Erkeklik ile olan bu ilişki, Amon-Min'in "Annesinin Boğası" anlamına gelen Kamutef sıfatını kazanmasına yol açtı;[11] bu haliyle Karnak'ın duvarlarında Min gibi itifallik ve bir kırbaçla tasvir edilmiş olarak bulundu.

Önemi arttıkça, diğer bölgelerde tapınılan baş tanrı Ra ile özdeşleşerek Amon-Ra adını aldı.

Amon-Ra İlahisinde şu şekilde tanımlanır:

Gerçeğin efendisi, tanrıların babası, insanların yaratıcısı, tüm hayvanların yaratıcısı, var olan her şeyin Rabbi, yaşam asasının yaratıcısı.[14]

Amarna Döneminde[değiştir | kaynağı değiştir]

Amenhotep III'ün heykelinin arka direğindeki hiyerogliflerde Akhenaten'in ajanlarının Amun adını sildiği, daha sonraki dönemde restore edilen iki yer bulunmakta. (British Museum, Londra)

On sekizinci hanedanın ikinci yarısında, firavun Akhenaten (Amenhotep IV olarak da bilinir), başkentini Thebes'ten uzaklaştırdı, gücü güneş kursunda tezahür eden bir tanrı olan Aten'e tapınmayı geliştirdi, birçok eski tanrı sembollerini tahrif etti ve dini uygulamalarını Aten'e dayandırdı. Mısır dini, amansız bir şekilde ülkenin liderliğine bağlıydı, firavun her ikisinin de lideriydi. Firavun, başkentin tapınağındaki en yüksek rahipti ve bir sonraki alt düzeydeki dini liderler, çoğu ülkeyi yöneten bürokrasinin yöneticileri olan firavunun önemli danışmanlarıydı.

Atenizmin tanıtılması, Aten'e Amun'unkiyle doğrudan rekabet halinde tek tanrılı bir tapınma inşa etti. Stellerdeki Amun övgüleri, daha sonra kullanılanlara, özellikle de Aten İlahisi'ne çarpıcı bir şekilde benzer:[15]

Gökyüzünü aştığın zaman bütün yüzler seni görür, ama gittiğin zaman onların yüzlerinden gizlenirsin ... Batıdaki dağa konduğun zaman, onlar ölü gibi uyurlar ... Bunu yaratan toprağın ürettiği, ... tanrılar ve insanlar için bir kâr anası; sabırlı bir zanaatkâr, onları yaratan olarak kendini fazlasıyla yoran... yiğit bir çoban, sığırlarını güden, sığınakları olan ve geçimlerini sağlayan... Her gün diyarların sonuna ulaşan biricik Rab. üzerine basanları görüyor ... Her ülke, onu övmek için her gün onun yükselişinde gevezelik ediyor.

Akhenaten öldüğünde, halefi Smenkhkare firavun oldu ve Atenizn 2 yıllık hükümdarlığı sırasında yerleşik kaldı. Sonrasında Neferneferuaten olarak bilinen esrarengiz bir kadın firavun kısa bir süre için tahta geçti.

Neferneferuaten'in ölümünden sonra yerine Akhenaten'in 9 yaşındaki oğlu Tutankhaten geçti. Genç firavun Saltanatının başlangıcında Atenizm'i tersine çevirdi, eski çok tanrılı dini yeniden kurdu ve adını Tutankhamun olarak değiştirdi.

Adı Ankhesenpaaten olan kız kardeşi-karısı da onu takip etti ve adını Ankhesenamun olarak değiştirdi. Aten'e tapınma büyük ölçüde sona ermiş ve Amun-Ra'ya tapınma yeniden sağlanmıştı.

Horemheb'in hükümdarlığı sırasında Başkent Thebes'e geri getirildi, Akhenaten'in adı Mısır kayıtlarından silindi, tüm dini ve idari değişiklikleri geri alındı. Dönüş o kadar hızlı gerçekleşti ki, bu monolatrist kült ve onun hükûmet reformları hiç var olmamış gibi görünüyordu.

Teoloji[değiştir | kaynağı değiştir]

Amun, güneş tanrısı Ra ve doğurganlık ve yaratılış tanrısı Min ile özdeşleştirilmeye gidildi; böylece O güneş tanrısı, yaratıcı tanrı ve doğurganlık tanrısının temel özelliklerine sahip bir tanrı oldu. Ayrıca, diğer birçok unvan ve görünüm yanı sıra, Nubia güneş tanrısından koç görünümü aldı.

Acının kendi veya başkalarının yaptıklarının bir sonucu olarak ortaya çıktığına inananlar ondan merhamet diledi.:[15]

Amon-Re " dua edeni işiten, yoksulun, dargının feryadına yetişen... Ondan sakının! Oğluna, kızına, büyüğüne, küçüğüne tekrar edin onu; nesiller boyu anlatın. henüz varolmamış olanlara, onu derinlerdeki balıklara, gökteki kuşlara anlatın, onu tanımayana ve onu tanıyana tekrar edin... yanlış yapıyor, yine de Rab merhametli olmakta normaldir. Thebes'in Efendisi bütün bir günü kızgın geçirmez. Öfkesine gelince - bir anın tamamlanmasında hiçbir kalıntı kalmaz;... Senin Ka dayanır! merhametli olacaksın!

Amon, Ptah ve Re, Leiden ilahilerinde farklı tanrılar olan, ancak çoğulluk içinde birliği olan bir üçlü olarak kabul edilir.[16][17][18]

Tüm tanrılar üçtür: Hiçbirinin eşit olmadığı Amun, Re ve Ptah. Adını Amun olarak gizleyen kişi, yüzüne Re olarak görünür, bedeni Ptah'tır.

Henri Frankfort, Amun'un aslen bir rüzgar tanrısı olduğunu öne sürdü ve Yuhanna İncili'nden paralel bir pasajla rüzgarla ile gizem arasında kurulan üstü kapalı bağlantıya dikkat çekti: "Rüzgar dilediği yerde eser ve siz onun sesini duyarsınız, ama nereden geldiğini ve nereye gittiğini bilmezsiniz." [ Yuhanna 3:8 ] [19]

Amun'a yazılan bir ilahi, O'nun fırtınalı denizleri nasıl sakinleştirmesini anlatır:[20]

Amon'un adını hatırlayan denizci için fırtına bir kenara çekilir. Fırtına, O'nun adını zikreden için tatlı bir meltem olur... Amon, O'nu kalbine koyan için milyonlardan daha etkilidir. Onun sayesinde tek bir adam kalabalıktan daha güçlü hale gelir.

— Christian Jacq,, Eski Mısır'ın Yaşayan Bilgeliği;, Simon & Schuster; New York; 1999 s.143

Üçüncü Ara Dönem[değiştir | kaynağı değiştir]

Walters Sanat Müzesi'nden alınan Üçüncü Ara Dönem nazarlığı; Amun'u güneş tanrısı Ra ile kaynaştırıyor.

Baş Rahiplerin gücü[değiştir | kaynağı değiştir]

Teb'deki Amon Baş Rahipleri bir hanedan olarak görülmeseler de, o kadar güçlüydüler ki, y M.Ö 1080'den MÖ 943 e kadar Mısır'ın etkin yöneticileriydiler.

MÖ 1080'de -Ramses XI'in 19. Yılında- Herihor Amun'un ilk Baş Rahibi olarak ilan edildiğinde, Amun rahipliği Mısır ekonomisi üzerinde etkili bir hakimiyet kurdu. Amun rahipleri diğer birçok kaynak yanında Mısır'daki tüm tapınak topraklarının üçte ikisi, gemilerinin yüzde 90'ına sahipti.[21]

Sonuç olarak, Amun rahipleri firavun kadar, hatta ondan daha güçlüydü. Sonunda Baş Rahip Pinedjem'in oğullarından biri tahta geçecek ve Mısır'ı neredeyse yarım yüzyıl boyunca firavun I. Psusennes olarak, Baş Rahip III. Psusennes ise 21. Hanedanlığın son hükümdarı olan kralı II.Psusennes olarak tahta geçecekti.

İniş[değiştir | kaynağı değiştir]

Amun'un tüm Mısır üzerindeki ezici hakimiyeti MÖ 10. yüzyılda azalmaya başladı. Bununla birlikte, artık ulusal bir tanrı olarak görüldüğü için, özellikle Mısır'ın Nubian Yirmi Beşinci Hanedanlığı altında, Thebes'te, Amun ibadeti hız kesmeden devam etti. Yeni Krallık döneminde kurulan Jebel Barkal Amun Tapınağı, Kush Krallığı'nın dini ideolojisinin merkezi haline geldi. Gebel Barkal'daki Piye Zafer Steli (MÖ 8. yüzyıl) artık bir " Napata Amun" ile "Thebes Amun" arasında ayrım yapmaktadır. Nubian hanedanının son firavunu olan Tantamani, Amun'a Nubian formu Amani'yle hala atıfta bulunan teoforik bir isim taşıyordu.

Demir Çağı ve klasik antik çağ[değiştir | kaynağı değiştir]

Amun'un Karnak'ta bir kabartmada tasviri (MÖ 15. yüzyıl)

Nubia ve Sudan[değiştir | kaynağı değiştir]

Mısır dışında Amun kültünün yayıldığı bölgelerde, onun ibadeti klasik antik çağa kadar devam etti. Adının Amane veya Amani olarak telaffuz edildiği Nubia, Meroe ve Nobatia'da[22] rahipleriyle ülkenin tüm hükûmetini bir kehanet aracılığıyla düzenleyen, hükümdarı seçen ve askeri seferleri yöneten ulusal bir tanrı olarak kaldı. Diodorus Siculus'a göre, bu dini liderler kralları intihara bile zorlayabildiler, ancak bu gelenek MÖ 3. yüzyılda Arkamane onları öldürdüğünde sona erdi.[23]

Sudan'da, Dangeil'deki bir Amun tapınağının kazısına 2000 yılında Ulusal Eski Eserler ve Müzeler Kurumu'ndan, Sudan ve British Museum, Birleşik Krallık'tan Doktorlar Salah Mohamed Ahmed ve Julie R. Anderson'ın başkanlığında başlandı. Hızlandırıcı Kütle Spektrometresi (AMS) ve C14 tarihlemesi, tapınağın son yapı inşasını MS 1. yüzyıla yerleştirdi. Bu tarih, ilgili seramikler ve yazıtlarla da doğrulanmaktadır. Tapınağın yangınla tahrip olduğu bulundu, yıkımının ardından tapınak yavaş yavaş çürümüş ve çökmüştü.[24]

Libya[değiştir | kaynağı değiştir]

Libya Çölü yakınında bulunan Siwa Oasis'te, yalnız bir Amun kahini bulunmaktaydı.[25] Ammon'a tapınma, Yunanistan'a erken bir dönemde, muhtemelen kuruluşundan kısa bir süre sonra Oasis'teki büyük Ammon kehaneti ile bir bağlantı kurmuş olması gereken Cyrene'deki Yunan kolonisi aracılığıyla tanıtılır. Libya'nın mitolojik kralı Iarbas da Hammon'un oğlu kabul ediliyordu.

Corippus'a göre, Laguatan olarak bilinen bir halk, 540'larda Bizans İmparatorluğu'na karşı savaşa Ammon'un oğlu olduğuna inandıkları tanrıları Gurzil'in bir heykelini taşımıştı.[26]

Levant[değiştir | kaynağı değiştir]

İbranice İncil'de Yeremya 46:25'te אמון מנא Amon of No ifadesi (No ordusu ve İskenderiye ordusu olarak da çevrilir )bulunur. Bu metinler muhtemelen MÖ 7. yüzyılda yazılmıştı.[27]

İsrail'in Tanrısı, orduların Rabbi şöyle dedi: "İşte, Tebli Amon'un, Firavun'un, Mısır'ın, tanrılarının, krallarının, Firavun'un ve ona güvenenlerin üzerine ceza getireceğim."

— Jeremiah 46:25 (KJV)

Yunanistan[değiştir | kaynağı değiştir]

Zeus-Ammon. MÖ 5. yüzyılın sonlarına ait bir orijinalinin Roma kopyası. Aşağı Nil Deltası ve Sirenayka'daki Yunanlılar, yüce tanrı Zeus'un özelliklerini Mısır tanrısı Amun-Ra'nın özellikleriyle birleştirdiler.

Yunanlılar tarafından Ammon olarak tapılan Amun'un, Thebes' ve Sparta'da Pindar'ın (ö. 443) hediyesi olan bir tapınağı ve bir heykeli vardı.[28]

Aphytis, Chalcidice'de Amun'a, Lysander (ö. MÖ 395) zamanından beri, Amonyum'da olduğu kadar şevkle ibadet edildi. Şair Pindar, tanrıyı bir ilahiyle onurlandırdı. Megalopolis'te tanrı bir koç başıyla temsil ediliyordu (Paus. viii.32 § 1) ve Sirenaykalı Yunanlılar Delphi'de Ammon heykeli olan bir savaş arabası adadılar.

Büyük İskender Siwa'daki kahin tarafından Amun'un oğlu ilan edilmişti.[29] M.Ö 332 sonlarında Mısır'ı işgal ettiğinde bir kurtarıcı olarak görüldü ve bu nedenle Mısır'ı savaşmadan fethetti.[30] Ammon, Zeus'un bir formu olarak tanımlandı[31] ve İskender sık sık Zeus-Ammon'dan gerçek babası olarak söz etti. Ölümünden sonra para birimi, onu kutsallığının bir sembolü olarak Ammon Boynuzları ile süslenmiş olarak tasvir etti.[32]

Amonyum ve ammonit gibi Yunanca Ammon formu aracılığıyla Amun'dan türeyen birkaç kelime vardır. Romalılar, antik Libya'daki Jüpiter-Amun Tapınağı yakınlarındaki birikintilerden topladıkları amonyum klorürü sal ammoniacus (Amun tuzu) olarak adlandırdılar.[33] Amonyak, kimyasal olmasının yanı sıra, foraminiferde bir cins adıdır. Hem bu foraminiferler (kabuklu Protozoa ) hem de ammonitler (soyu tükenmiş kabuklu kafadanbacaklılar ), bir koçun ve Ammon'un boynuzlarına benzeyen sarmal kabuklar taşırlar. Beyindeki hipokampus bölgelerine cornu ammonis denir. Hücre katmanlarının koyu ve açık bantlarının boynuzlu görünümü nedeniyle kelimenin tam anlamıyla "Amun'un Boynuzları".

Kayıp Cennet'te Milton, Ammon'u İncil'deki Ham ile özdeşleştirir ve Yahudi olmayanların ona Libyalı Jove dediğini belirtir.

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Notlar[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ a b Originally, Amun was depicted with red-brown skin during the New Kingdom, with two plumes on his head, the ankh symbol, and the was sceptre. After the Amarna period, Amun was instead painted with blue skin.

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ Académie des inscriptions & belles -lettres (France ) Commission du Corpus inscriptionum semiticarum, Jean-Baptiste Chabot (1900). Répertoire d'épigraphie sémitique. University of Michigan. Paris : Imprimerie nationale. 
  2. ^ David Warburton, Architecture, Power, and Religion: Hatshepsut, Amun and Karnak in Context, 2012, p. 211 9783643902351
  3. ^ Dick, Michael Brennan (1999). Born in heaven, made on earth: the making of the cult image in the ancient Near East. Warsaw, Indiana: Eisenbrauns. s. 184. ISBN 1575060248. 
  4. ^ a b c Arieh Tobin, Vincent (2003). Redford, Donald B. (Ed.). Oxford Guide: The Essential Guide to Egyptian Mythology. Berkley Books. s. 20. ISBN 0-425-19096-X. 
  5. ^ "Collation of Theosophical Glossaries, Am-An; comp. S. Osterhage". www.theosophy-nw.org. 5 Aralık 2000 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2023. 
  6. ^ The Origin of the Word Amen, Ed. by Issa & Faraji, Amen Ra Theological Seminary Press.
  7. ^ "Assemblyoftrueisrael.com" (İngilizce). 14 Ocak 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2023. 
  8. ^ "MİN". TDV İslâm Ansiklopedisi. 11 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2023. 
  9. ^ Erman, Adolf &Grapow, Hermann: Wörterbuch der Aegyptischen Sprache., Im Auftrage der Deutschen Akademien, Berlin: Akademie Verlag (1971), sf.85
  10. ^ "Die Altaegyptischen Pyramidentexte nach den Papierabdrucken und Photographien des Berliner Museums". 1908. 22 Aralık 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 2 Mart 2023. 
  11. ^ a b Hart, George (2005). The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses. Abingdon, England: Routledge. s. 21. ISBN 978-0-415-36116-3. 
  12. ^ Blyth, Elizabeth (2006). Karnak: Evolution of a Temple. Abingdon, England: Routledge. s. 164. ISBN 978-0415404860. 
  13. ^ Lichtheim, Miriam (1976). Antik Mısır Edebiyatı: Cilt II: Yeni Krallık. Berkeley, California: University of California Press. s. 105–106. ISBN 0-520-03615-8. 
  14. ^ Budge, E.A. Wallis (1914). Mısır Edebiyatına Giriş (1997 bas.). Minneola, New York: Dover Publications. s. 214. ISBN 0-486-29502-8.  .
  15. ^ a b Wilson, John A. (1956). The culture of ancient Egypt. First Phoenix edition. Chicago. ISBN 0-226-90152-1. OCLC 253658. 8 Mayıs 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2023. 
  16. ^ Morenz, Siegried (1992). Egyptian Religion. Ithaca, New York: Cornell University Press. ss. 144-145. ISBN 0-8014-8029-9. 
  17. ^ Before Philosophy: The Intellectual Adventure of Ancient Man. Gretna, Louisiana: Pelican Publishing Company. 1960. s. 75. ISBN 978-0140201987. 
  18. ^ Assmann, Jan (2008). Of God and gods : Egypt, Israel, and the rise of monotheism. Madison, Wisc.: University of Wisconsin Press. ISBN 978-0-299-22553-7. OCLC 550576265. 
  19. ^ Frankfort, Henri (1951). Before Philosophy. Penguin Books. s. 18. 
  20. ^ Jacq, Christian (1999). The living wisdom of ancient Egypt. Londra: Pocket Books. ISBN 0-671-02219-9. OCLC 59459238. 
  21. ^ Chronicle of the Pharaohs: The Reign-by-reign Record of the Rulers and Dynasties of Ancient Egypt. London, England: Thames & Hudson. 2006. s. 175. ISBN 978-0500286289. 
  22. ^ Herodotus, The Histories ii.29
  23. ^ Griffith 1911.
  24. ^ Sweek (2012). "Architectural Conservation of an Amun Temple in Sudan". Journal of Conservation and Museum Studies. London, England: Ubiquity Press. 10 (2): 8-16. doi:10.5334/jcms.1021202. 
  25. ^ Pausanias, Description of Greece x.13 § 3
  26. ^ Mattingly (1983). "The Laguatan: A Libyan Tribal Confederation in the Late Roman Empire" (PDF). Libyan Studies. London, England: Society for Libyan Studies. 14: 98-99. doi:10.1017/S0263718900007810. 21 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 3 Mart 2023. 
  27. ^ "Strong's Concordance / Gesenius' Lexicon". 13 Ekim 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ekim 2007. 
  28. ^ Pausanias. Description of Greece. ix.16 § 1. 
  29. ^ Conquest and Empire: The Reign of Alexander the Great. New York: Cambridge University Press. 1988. ss. 71-74. 
  30. ^ International dictionary of historic places. Trudy Ring, Robert M. Salkin, Sharon La Boda. Chicago: Fitzroy Dearborn Publishers. 1994-1996. ISBN 1-884964-05-2. OCLC 31045650. 
  31. ^ "Jeremiah 46 / Hebrew - English Bible / Mechon-Mamre". mechon-mamre.org. 30 Ocak 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Nisan 2023. 
  32. ^ Dahmen, Karsten (2007). The legend of Alexander the Great on Greek and Roman coins. Londra: Routledge. ISBN 978-0-203-96799-7. OCLC 84731885. 
  33. ^ "Eponyms". h2g2. BBC Online. 11 Ocak 2003. 2 Kasım 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Kasım 2007. 

Ek kaynaklar[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Assmann, Jan (1995). Egyptian Solar Religion in the New Kingdom: Re, Amun and the Crisis of Polytheism. Kegan Paul International. ISBN 978-0710304650. 
  • Ayad, Mariam F. (2009). God's Wife, God's Servant: The God's Wife of Amun (c. 740–525 BC). Routledge. ISBN 978-0415411707. 
  • Cruz-Uribe, Eugene (1994). "The Khonsu Cosmogony". Journal of the American Research Center in Egypt. 31: 169-189. doi:10.2307/40000676. JSTOR 40000676. 
  • Gabolde, Luc (2018). Karnak, Amon-Rê : La genèse d'un temple, la naissance d'un dieu (Fransızca). Institut français d'archéologie orientale du Caire. ISBN 978-2-7247-0686-4. 
  • Guermeur, Ivan (2005). Les cultes d'Amon hors de Thèbes: Recherches de géographie religieuse (Fransızca). Brepols. ISBN 978-90-71201-10-3. 
  • Klotz, David (2012). Caesar in the City of Amun: Egyptian Temple Construction and Theology in Roman Thebes. Association Égyptologique Reine Élisabeth. ISBN 978-2-503-54515-8. 
  • Kuhlmann, Klaus P. (1988). Das Ammoneion. Archäologie, Geschichte und Kultpraxis des Orakels von Siwa (Almanca). Verlag Phillip von Zabern in Wissenschaftliche Buchgesellschaft. ISBN 978-3805308199. 
  • Otto, Eberhard (1968). Egyptian art and the cults of Osiris and Amon. Abrams. 
  • Roucheleau, Caroline Michelle (2008). Amun temples in Nubia: a typological study of New Kingdom, Napatan and Meroitic temples. Archaeopress. ISBN 9781407303376. 
  • Thiers, Christophe, (Ed.) (2009). Documents de théologies thébaines tardives. Université Paul-Valéry. 
  • Zandee, Jan (1948). De Hymnen aan Amon van papyrus Leiden I. 350 (Felemenkçe). E.J. Brill. 
  • Zandee, Jan (1992). Der Amunhymnus des Papyrus Leiden I 344, Verso (Almanca). Rijksmuseum van Oudheden. ISBN 978-90-71201-10-3. 
  • David Klotz, Adoration of the Ram: Five Hymns to Amun-Re from Hibis Temple (New Haven, 2006)
  • David Warburton, Architecture, Power, and Religion: Hatshepsut, Amun and Karnak in Context, 2012, 9783643902351.
  • E. A. W. Budge, Tutankhamen: Amenism, Atenism, and Egyptian Monotheism 2 Kasım 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (1923).

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]


Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Nedir? :Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? ile ilgili Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Ne Demektir? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Açıklaması Nedir? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Cevabı Nedir? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Açıklaması? :Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Gerçek mi? :Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? ile ilgili Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Hakkında? :Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? ile ilgili Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? burada bulabilirsiniz. Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Amun nedir?, Amun anlamı nedir?, Amun ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Hükümet, Hükûmet, Cemil Sait Barlas, Nippur, Zabrze, Amanita protecta, Raymond Goethals, Vantablack, Vinni, Sekülerite, 1931 Westminster Yasası, Killeen, Teksas, Vratsa (şehir), Diego De Buen, Kutsal Roma Germen İmparatorluğu, Cola Turka, Cercopithecini, Redwood City, Kaliforniya, Garnet, Xiaomi Mi Band 4, Grignasco, Eugène Koffi Kouamé, Yaşar, 1964 Cannes Film Festivali, Jacques Cousteau, The Laakmolen near The Hague, Geiger sayacı, Halit Fahri Ozansoy, Arz ve talep, Arp 179, 1974 Cannes Film Festivali, Güneş enerjisi, Fıstık çamı, Restriksiyon enzimi, Amerika Birleşik Devletleri koloni dönemi, Kükürt, Yenipazar, Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyinin veto gücü, Joseph Wirth, Kataklizmik değişen yıldızlar, Jessica Tandy, Ivar Giaever, Everyday (Bon Jovi şarkısı), Sky plc, Hesaplanabilirlik teorisi, Junya Yamashiro, Seleukos imparatorları listesi, Kyösti Kallio, Amauri, Thor, Chisamba Lungu, Amfitiyatro, Kemeraltı, Amerika Birleşik Devletleri dışişleri bakanı, Nüfuslarına göre ABD şehirlerinin listesi, Evans Kangwa, TBMM 1. Dönem Kangırı milletvekilleri listesi, Iron Man (film), Komplo teorileri listesi, Morisko, Smitsonit, Hidroksikarbamid, FK Bregalnitsa, Cumhuriyet Mitingleri, Amerika Birleşik Devletleri Savaş Bakanı, En İyi Britanyalı ve İrlandalı Sanatçı MTV Avrupa Müzik Ödülü, Türkçedeki Farsça kökenli kelimeler listesi, Alfredo Piedra, Sadi, Doğu Azerbaycan, Flaman Bölgesi, Kiki Musampa, Amerika Birleşik Devletleri Atom Enerjisi Komisyonu, Jawa, Ribamontán al Mar, Sele, PCnet, Amerika Birleşik Devletlerinin işlediği savaş suçları, Tasarruf Mevduatları Sigorta Fonu, NGC 4337, Ivo Knoflíček, Rezerv para, Július Bielik, Kimek Kağanlığı, I Girasoli, Budak, Lice, Çevreyolu, NGC 961, Zoli Ádok, Amerika Birleşik Devletlerinde LGBT tarihi, East Midlands Havalimanı, Ağaçlık alan, Anten Gökadaları, Daniel Olbrychski, Kaşkay, Doğu Azerbaycan, Amerikanın Britanya tarafından sömürgeleştirilmesi, Devanagari, 2018 Los Cabos Açık, American Airlinesın 77 sefer sayılı uçuşu, Smithsonian Enstitüsü, Palazzolo dello Stella, American Airlinesın 11 sefer sayılı uçuşu,
Topraksı Nedir?, Serap Çakır Kimdir?, Selma Karaman Kimdir?, Formaliteci Nedir?, Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?, Sözdar Akdoğan Kimdir?, Murat Turna Kimdir?, Fahri Özkan Kimdir?, Zührevi İsminin Anlamı Nedir?, Fişekli Nedir?, Züğürt İsminin Anlamı Nedir?, İzmir bayrağı Anlamı Nedir, İzmir bayrağı Nasıl Oluştu, İzmir bayrağı Tarihi, İzmir bayrağı Renkleri, İzmir bayrağı Tasarımı, Filiz Çelik Kimdir?, Toksikolojik Nedir?, Fistolu Nedir?, Koray Önsel Kimdir?, Zübük İsminin Anlamı Nedir?, Toksik Nedir?, Fikret Tufanyazıcı Kimdir?, Zulmeden İsminin Anlamı Nedir?,