Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir?

Kariye Camii Nedir?

Kariye Camii Nedir?, Kariye Camii Nerededir?, Kariye Camii Hakkında Bilgi?, Kariye Camii Analizi? Kariye Camii ilgili Kariye Camii ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Kariye Camii ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Kariye Camii Ne Anlama Gelir Kariye Camii Anlamı Kariye Camii Nedir Kariye Camii Ne Anlam Taşır Kariye Camii Neye İşarettir Kariye Camii Tabiri Kariye Camii Yorumu 

Kariye Camii Kelimesi

Lütfen Kariye Camii Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Kariye Camii İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Kariye Camii Kelimesinin Anlamı? Kariye Camii Ne Demek? ,Kariye Camii Ne Demektir? Kariye Camii Ne Demektir? Kariye Camii Analizi? , Kariye Camii Anlamı Nedir?,Kariye Camii Ne Demektir? , Kariye Camii Açıklaması Nedir? ,Kariye Camii Cevabı Nedir?,Kariye Camii Kelimesinin Anlamı?,Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Kariye Camii Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Nedir? Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Kariye Camii Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Kariye Camii Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Kariye Camii - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Kariye Camii

Kariye Camii Nedir? Kariye Camii Ne demek? , Kariye Camii Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Kariye Camii Kelimesinin Anlamı? Kariye Camii Ne Demek? Kariye Camii Ne Demektir? ,Kariye Camii Analizi? Kariye Camii Anlamı Nedir? Kariye Camii Ne Demektir?, Kariye Camii Açıklaması Nedir? , Kariye Camii Cevabı Nedir? , Kariye Camii Kelimesinin Anlamı?






Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir?

Kariye Camii

Koordinatlar: 41°01′52″K 28°56′21″D / 41.03111°K 28.93917°D / 41.03111; 28.93917
Vikipedi, özgür ansiklopedi

Kariye Camii (Osmanlı Türkçesi: قري جامع شريفى Karî Câmi-i Şerîfi) veya eskiden Azize Kurtarıcı Hora Kilisesi (Yunanca: Ἐκκλησία τοῦ Ἁγίου Σωτῆρος ἐν τῇ Χώρᾳ Ekklisía toú Agíou Sotíros en tí Chóra), İstanbul'un Fatih ilçesinin Edirnekapı semtinde yer alan bir cami, eski Orta Çağ Rum Ortodoks kilisesi[1] ve müze.

Kariye Camii arka cepheden görünümü

Edirnekapı semtinde, halen ayakta duran Theodosius Surları'na yaklaşık yüz metre uzaklıkta bulunan yapı, Doğu Roma İmparatorluğu döneminde büyük bir yapı topluluğu olan Khoara Manastırı'nın merkezini oluşturmaktaydı. İstanbul'un Fethi'nden sonra elli sekiz yıl daha kilise olarak işlevini sürdü. Mozaikleri ile ünlü kilise, 1511'de cami olarak kullanılmaya başladı. 1945'te ulusal anıt ilan edilen yapı, Bakanlar Kurulu kararı ile 1948 yılında Müzeler İdaresi’ne bağlı bir müze haline getirildi. Türkiye'nin en çok ziyaret edilen müzelerinden birisi olan[2][3] Kariye, 2019 yılında Danıştay'ın iptal kararı sonucu Cumhurbaşkanı tarafından Diyanet İşleri Başkanlığına devredilmiş olup ibadete açılacağı belirtilse de hâlen restorasyondadır.

Kariye Camii

Kariye, iyi korunmuş mozaik ve freskleriyle dünya çapında tanınmıştır. Kiliseden camiye dönüştürülmesinden sonra, içindeki Hristiyanlık sembolleri, yazılar, bütün freskolar, mozaikler ince bir boya ve kireç badanası ile yapıyı tahrip edilmeden örtülmüş, bu sayede günümüze kadar ulaşmıştır.[4]

Tarihçe[değiştir | kaynağı değiştir]

Kariye (Chora) Kilisesi, 6. yüzyıla kadar giden bir geçmişe sahiptir. Günümüze ulaşmış hali, Osmanlı döneminde ve 20. yüzyılın ikinci yarısında geçirdiği onarımların sonucudur. Daha önceleri kilise çevresinde, manastır kompleksi de ihtiva etmekteyken bu yapılar geçen zamana dayanamamıştır.

Birinci devre[değiştir | kaynağı değiştir]

Yapının tarihi kesin olarak bilinmemekle birlikte kimi kaynaklara göre ilk defa 536 yılında Doğu Roma İmparator I. Justinianus döneminde, eşi Theodora'nın amcası olan ve kimliği hakkında ayrıntılı bilgi bulunmayan Aziz Theodore tarafından yaptırılmıştır. Üzerine inşa edildiği arazi, Hristiyanlığın erken dönemlerinde İzmit (Nicomedia)'te şehit edilen Aziz Babylas’ın röliklerinin 4. yüzyılda gömülmesiyle bir nekropol (kutsal mezarlık alanı) olarak önem kazandığı iddia edilir[4] (Ancak Aziz Babylas’ın Nikomedialı değil Antakyalı olduğunu, bütün bu iddiaların geç dönemlerde ortaya atıldığını iddia edenler de vardır.[5]) Kent surlarının dışında kalması nedeniyle manastıra Grekçe "Kırsal alan" veya "Kent dışı" anlamına gelen "''Chora''" ismi verildi. Bu ilk yapı henüz bitirilemeden 6 Ekim 557 tarihindeki depremle yıkılınca üzerine imparator tarafından daha büyük bir manastır inşa ettiriliştir.[4]

Manastır ilk kez, 8. yüzyılda Patrik I. Germanos’un buraya gömülmesiyle, yazılı kaynaklarda yer aldı. İkonakırıcılık döneminde tahribata uğradı ve çeşitli onarımlar gördü.[6]

İkinci devre[değiştir | kaynağı değiştir]

843'te toplanan ve İkinci İznik Konsili'nin kararlarını teyit eden yeni bir konsil ile ikona kültü bir kez daha serbest bırakıldıktan sonra baş rahip olarak atanan Mikhael Synkellos'un gerçekleştirdiği büyük yapım kampanyası ile kilise büyütüldü ve üç yeni şapel eklendi.[4]

Üçüncü devre[değiştir | kaynağı değiştir]

İç nartksin güneyindeki Deisis sahnesinin solunda, İsa'nın altında yer alan Maria Dukaina figürü

11. yüzyılda Komninos Hanedanı Büyük Saray yerine Edirnakapı'daki Blakernai Sarayı (Tekfur Sarayı)'nı kullanmayı tercih edince Blakernai Sarayı'na yakın olan Chora Manastırı kilisesinin önemi arttı. Harap durumda olan manastırı I. Aleksios'un kayınvalidesi Maria Dukaina himayesine aldı ve yeniden inşa ettirdi.[6] Manastır, Komnenos hanedanının her zaman tercih ettiği gibi, “Kurtarıcı İsa”ya adandı. Manastırın restorasyonundan ardından Patrik I. Kosmas istifa etmiş ve öldüğünde de bu manastıra gömülmüştür.[5]

Dördüncü devre[değiştir | kaynağı değiştir]

Deisis sahnesinde Meryem'in yanında yer alan İsaakios Komnenos figürü

Maria Dukaina'nın yaptırdığı onarımdan yarım yüzyıl kadar sonra bilinmeyen bir sebeple manastırda yeniden büyük çaplı onarım gerekti. I. Aleksios'un küçük oğlu İsaakios Komnenos, manastırın büyük bölümünü 1120 yılında yeniden inşa ettirdi. Yeniden inşa sırasında kapalı Yunan haçı planlı yapı, kiborion planlı bir yapıya çevrildi.

Beşinci devre[değiştir | kaynağı değiştir]

Metokhites'i kilisenin maketini İsa'ya sunarken gösteren mozaik

Manastır, 1204-1261 yıllarındaki Latin istilasında harap oldu. Palaiologoslar'ın şehri geri almayı başarmasından; Blakhernai Sarayı imparatorların ikametgâhı oldu ve Chora Manastırı önem kazandı. Kilisenin kubbesinin çökmesi üzerine yapı büyük bir onarım görmüştür[5] II. Andronikos zamanında İmparator’dan sonra devlet bürokrasisi içindeki en yüksek memurluk olan baş hazinedar (Büyük Logothetes) görevine getirilen Bizans aristokratı Teodor Metokhites, yakınında oturduğu manastırı yeniledi. Bizans aristokrasisi arasında dinsel bir kurumu yaptırmak veya onarmak, onlara bu dünyada prestij, öbür dünya için yatırım olarak düşünülürdü.[4] Büyük bir bilgin ve hümanist olan Metokhites, II. Andronikos Palaiologos tarafından manastırın ktetor’u (kurucusu) olarak atandı ve servetini manastırın tamirine harcadı.[6] Dış narteks ve pareklezyon (yan şapel) bu dönemde yapıya eklendi. Bu bölümlerin içi 1305-1320 yılları arasında en güzel fresk ve mozaiklerle süslendi. Metokhites’in çalışmaları 1321 yılında tamamlandı. Meşhur kütüphanesini de vakfa bağışlayan Metokhites'in manastırın içinde özel dairesi vardı. 1328 yılı dolaylarında gözden düşüp sürgün edilen Metokhite'in, 1330 yılında Theoleptos adıyla, rahip olarak manastıra dönüp orada yaşamasına izin verildi. Metokhites, 13 Mart 1332 tarihinde öldüğünde kendisi için hazırlattığı mezar şapeline gömülmüştür.[5]

Bu kapsamlı restorasyondan sonra şehrin Osmanlılar tarafından ele geçirilmesine kadar Chora Manastırı'ndan önemli bir değişiklik olmadı. Bizans Devri kaynaklarında Kariye’nin bahsedildiği son olay, 1453 kuşatmasında Hodegon Manastırı'nda bulunan ve şehri koruduğuna inanılan Meryem Ana ikonasının buraya getirilmesidir.[5] Kimi kaynaklara göre ikona, fetih sırasında tahrip edilmiştir.[5]

Osmanlı Devri[değiştir | kaynağı değiştir]

Yapı, Fatih Sultan Mehmet'in İstanbul'un fethi sırasında hiçbir zarar görmedi.[7] Fetihten 58 yıl kadar kilise olarak kullanılmaya devam etti. 1511 yılında Sultan II. Bayezid sadrazamlarından olan Atik Ali Paşa tarafından camiye dönüştürüldü. Bu dönüştürme sırasında bu eski kilisenin duvarları üzerinde bulunan mozaik ve freskler sıva ile kaplandı. Camiye dönüştürülürken güneybatı köşesindeki çan kulesinin yerine minare inşa edildi ve güneydoğu köşesine mermer bir mihrap eklendi. Kentteki diğer kiliseden çevrilmiş camilerde olduğu gibi, bu yapı da bir süre “Kilise Camii" olarak anıldı. Zamanla “Kahriye” ya da “Ka’riye” Cami adı da kullanılmaya başladı. Atik Ali Paşa’nın Kariye Camii’nin yanına bir de medrese yaptırdığı bilinmektedir. Medrese yapısının 20. yüzyılın ikinci çeyreğinin başlarında ortadan kalktığı düşünülür.[5]

1766 Büyük İstanbul depreminden sonra Mimar İsmail Halife’nin yaptığı bilinen önemli bir onarım geçirdi.[5] Yapı, 1860 yılında Rum mimar Peloppida Kouppas tarafından onarılarak mozaiklerinin bir kısmı temizlendi; ortaya çıkarılan tasvirler ahşap kapaklar ve perdelerle örtüldü.[5] Yapı daha sonra 1875-1876'da onarım gördü. 1894 yılında depremden hasar gören yapı II. Abdülhamid tarafından restore ettirildi.[7]

Cumhuriyet Devri[değiştir | kaynağı değiştir]

Kariye Camii, Bakanlar Kurulu'nun 29 Ağustos 1945 tarihinde aldığı karar ile müzeye çevrildi.[8] 1947'de Amerika Birleşik Devletleri'ndeki "Amerika Bizans Enstitüsü (Byzantine Institute of America)" ve "Bizans İncelemeleri İçin Dumbarton Oaks Merkezi (Dumbarton Oaks Center for Byzantine Studies)"'ne, bu camideki sıvalar altında kalmış mozaik ve freskler ile birçok kez depremlerden zarar görüp restore edilmiş yapının restorasyonu için çalışmalara başladı. Bu restorasyon çalışmaları, adı geçen Amerikan akademik kurumları mensupları olan Thomas Whittemore ve Paul A. Underwood idaresi altında başlatılmış; 1948'den 1958'e kadar yapılan çalışmalar sonucunda tüm mozaik ve freskler ortaya çıkarılmış ve müze ziyarete açılmıştır. Kariye, yakın geçmişe kadar İstanbul'un en çok ziyaret edilen müzelerinden birisi haline gelmiştir.[2]

Kariye Camii'nin müze ve müze deposu olarak kullanılmasına yönelik 2 Ağustos 1945 tarihli 2 Ağustos 1945 tarihi Bakanlar Kurulu Kararı 2019 yılında Danıştay tarafından iptal edildi. Danıştay, kararında "Devlet, vakıfları muhafaza edebilir, onlara müdahale edemez," demektedir. Yapı, 21 Ağustos 2020 tarihinde Resmi Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanı kararıyla Diyanet İşleri Başkanlığına devredilmiş ve ibadete açıldığı belirtilmişse[9] de açılışına saatler kala restorasyona alındı. Ağustos 2023 itibarıyla hâlen restorasyondadır.[10]

Mimari özellikleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Kariye Müzesi rölevesi
Kariye Müzesi planı

Kariye Kilisesi, tipik bir Bizans yapısıdır. Dışarıdan tuğla duvarlarıyla oldukça sade görünmekle birlikte içi en süslü kiliselerden biridir. Güney cephede uzanan dar uzun tek nefli bir şapel olan "pareklezyon" bir bodrum üzerine yapılmıştır. Üstü kısmen kubbe, diğer kısımları tonozla örtülüdür. Tek apsisi vardır. Bütün batı cephesi boyunca uzanan dış narteks bugünkü cepheyi oluşturur. Yapının orta mekanını örten kubbe yüksek kasnaklıdır. Osmanlı döneminde onarım görmüştür ve ahşaptır. Dış cephelerde yuvarlak kemerler, yarım payeler, nişler ve taş tuğla örgü sıraları ile plastik ve hareketli bir görünüm sağlanmıştır. Doğu cephesi dışa taşkın apsislerle bitmektedir. Orta apsis dıştan yarım kemerli bir "payanda" ile desteklenmiştir. Bu payanda, gotik mimarlıkta yaygın olarak kullanılan bir destek ögesidir. Haç tonozları, yük etkisiyle sütun, paye gibi taşıyıcı destekleri iterek yıkılmalarını önleme amaçlıdır. Yarım kemer biçimlidir, dıştan destek sağlar.

Esas ibadet mekanı işlevini gören "naos", yapının merkezinde yer alır. Naos pandantifler ile geçilen bir kubbeyle örtülüdür. Naosun doğu uzantısı, "sunak masası"nın yer aldığı "bema" ya da kutsal mekandır. Bema'nın iki yanında pastoforium odası yer alır. Şükran ayininin hazırlandığı kuzey şapel "prothesis", giyinme odası olarak kullanılmış güney şapel "diakonikon" olarak adlandırılır. 14. yüzyıldan itibaren "diakonikon" özel şapel işlevi görmüştür.

İki katlı kuzey ek bölüm naosa birleşir. Geçiş niteliğindeki alt katı giyinme odası olarak kullanılmış olabilir. Manastır kütüphanesini barındıran ve naosa bir pencere ile açılan üst katı büyük olasılıkla kurucunun çalışma mekanıdır.

Batıda, mozaiklerle süslü iki geniş narteks yer almaktadır. Özgün planında güneybatı köşesinde bir çan kulesinin yer aldığı dış "narteks", kapının bulunduğu revaklı cephesi ile dışa açılır. Nartekslerde mozaikler, mermer kaplamalar ve kabartmalar görünmektedir. Ek şapel konumundaki "pareklezyon" mezar şapeli işlevini görmüştür. Buradaki fresklerin hemen hemen tümü korunmuştur. "Pareklezyon"la "naos" arasında, tamamlanmamış depo ve muhtemelen keşiş odası olarak kullanılan özel bölümü bağlayan geçit bulunmaktadır. Özel bölüm "naos"a bir pencere ile açılmaktadır.

Mozaikler[değiştir | kaynağı değiştir]

Kariye Camii, Thedoros Metokhites tarafından büyük ölçüde yeniden inşa edildiği 1316-1321 yılları arasında yapı mozaikler ve freskler ile bezenmiştir. Kariye'deki günümüze ulaşan mozaik ve freskolardan oluşan sahneler, Bizans resminde olduğu kadar dünya resim tarihinde de önem taşır. Bizans sanatçılarının bu yapıda gerçekleştirdiği betimleme tarzı ve resimsel özellikler, "Bizans Rönesansı" olarak değerlendirilmektedir.[11]

Hristiyanlıkta dini yapılar, okur yazarlığı olmayan Hristiyanlara dini konuları görsel olarak aktarmak, yapıların iç mekanlarını zenginleştirmek ve görkem katmak amacı ile dini sahnelerin betimlendiği mozaik ve fresklerle bezenirdi. Kariye de Portreler, Eski Ahit, Yeni Ahit ve Apokrif İncillerden alınmış sahneler içeren mozaik ve resimler ile bezelidir. Yapı, sanat tarihçileri tarafından içindeki bezemeler bakımından genellikle İtalya'nın Padova kentindeki Arena Şapeli'nde aşağı yukarı aynı tarihlerde Rönesans resminin öncüsü Giotto tarafından yapılan Arena Şapeli ile karşılaştırılır. İkisinde de Meryem Ana'nın annesi Anna, babası Yohakim, Meryem'in kendisi ve İsa'nın yaşamından birçok sahne yer alır. Yüzyıllardır aynı donuk ve cansız şekilde resmedilen dinî sahneler ve yüzler, bu iki yapıda farklı biçimde resmedilmeye başlamıştır. Resimsel biçem olarak antikiteye dönülmüştür. Arena Şapeli'nde sahneler kronolojik olarak sıralanmış; Kariye'deki ise sahneler, kronolojik bir sıra takip etmenin yanı sıra benzer konular ortak alanlarda betimlenecek şekilde düzenlenmiştir.[11] Kompozisyonlarda arka fonlar sahne dekoru gibidir ve kumaş, bitki gibi ayrıntılarla doludur. Seyirciye bakmayan, sahnedeki diğer figürlerle iletişim kuran figürler görülür. İstanbul'daki Arap Camii ve Fethiye Camii üslupsal benzerlikler gösterir.[12]

İsa'nın hayatı ile ilgili sahneler dış nartekste, Meryem'in hayatı ile ilgili sahneler iç nartekste yer alır. Kronolojik sıraya göre, dış narteksteki ilk mozaik Yusuf'un düşünü betimleyen mozaiktir. Solda İsa'nın doğumu, vali Quirinus'un önünde nüfus sayımı, meleğin Yusuf'a görünüp Meryem'i alıp gitmesini öğütlemesi, ekmeğin çoğaltılması, suyun şaraba dönüştürülmesi; sağ tarafta ise haberci kralların İsa'nın doğumunu haber vermesi, felçlilerin iyileştirilmesi ve çocukların katli gibi sahneler vardır.

İç nartekste kronolojik anlatım solda Meryem'in annesi Anna’ya Müjde, Meryem’in babası Yohakim’in İnzivası, Anna ve Yohakim’in Altın Kapı’da Buluşması sahneleriyle başlar, Meryem'in ilk adımları, Takdis edilmesi gibi sahnelerle devam eder; Meryem’in Evlenmesi ve Meryem’e İsa’nın Doğumu’nun Müjdelenmesi sahneleri ile tamamlanır. Bu bölümdeki en eski mozaik “deisis”tir. Bu bölümdeki iki kubbeden güneydekinde İsa ve dilimler içinde İsa'nın Ataları, kuzeydekinde Meryem ve Ataları gösterilmiştir.

Ana nefe giriş kapısı üzerinde ortada İsa, sol tarafta kiliseyi onaran ve mozaiklerle süsleyen Theodoros Metokhites kilisenin maketini sunar şekilde gösterilmiştir. Dış nartekstennartekse geçilen kapının üzerinde ise bir Pantokrator İsa" mozaiği vardır. Kilisenin ana ibadet kapısının üzerinde Meryem'in ölümünü betimleyen mozaik, yan duvarlarda ise çocuk İsa'yı taşıyan Meryem ve bir aziz mozaiği yer alır.

Gerek duvarlarda, gerekse tavandaki mozaik betimlemeler günümüze çok az hasarla ulaşmıştır. Mozaiklerin yanı sıra renkli ve desenli mermer süslemeler de vardır.

Mozaik Listesi[değiştir | kaynağı değiştir]

Naos[değiştir | kaynağı değiştir]

İç Narteks[değiştir | kaynağı değiştir]

Dış Narteks[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Pantokrator İsa
  • Blakhernitissa Meryem'i
  • Yusuf'un Rüyası; Beytehem Yolculuğu
  • Suriye Valisi Kirenius Önünde Nüfus Sayımı
  • İsa'nın Doğumu
  • Müneccimler'in Yolculuğu; Herodes Huzurunda Müneccimler
  • Rahipleri ve Yazıları Sorgulayan Herodes
  • Müneccimlerin Doğuya Dönüşü
  • Mısır'a Kaçış
  • Masumların Öldürülmesi
  • Askerlerin Çocukları Öldürmesi
  • Çocuklarına Ağlayan Kadınlar
  • Elizabeth ve Yahya'nın Kaçışı
  • Yusuf'un Rüyası; Kutsal Aile'nin Mısır'dan Dönüşü
  • İsa'nın Kudüs'e Götürülüşü
  • Vaftizci Yahya'nın İsa'ya Şahitlik Etmesi ve İsa'nın Vaftizi
  • İsa'nın Günaha Teşvik Edilmesi
  • Kana Mucizesi
  • Ekmeklerin Çoğaltılması
  • İsa'nın Cüzzamlıyı Tedavi Etmesi
  • Beytsayda Havuzunda İsa'nın Felçliyi İyileştirmesi
  • Kefernahum'da İsa'nın Felçliyi iyileştirmesi
  • Zakkay'ı Çağıran İsa

Freskler[değiştir | kaynağı değiştir]

Fresk Tekniği Kariye'ye kullanılan bir süsleme tekniğidir. Özellikle Pareklezyonun tümü freskolarla kaplanmıştır. Apsiste görülen "Cehenneme İniş", yani "diriliş" (anastasis) sahnesi çok az hasarla günümüze ulaşmış bir sanat eseridir. Onun üst kısmında yer alan "son yargı" sahnesi burada gösterilmiştir. Tavanın tepe kısmında evren bir salyangozu andırırcasına, spiral biçimde tasvir edilmiştir. Pareklezyonun sağ ve sol duvarlarında görülen nişlerin mezar olduğu bilinir. Pareklezyon kubbesinin ortasında Meryem ve Çocuk İsa, dilimlerinde ise 12 melek tasviri görünmektedir. Fresk tekniği, pareklezyon'da kullanımının yanı sıra dış narteks bölümündeki mezar nişlerinde de kullanılmıştır.

Fresk Listesi[değiştir | kaynağı değiştir]

Dış Narteks[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Kuzeybatı’daki Mezar Nişi
  • Güneybatı’daki Mezar Nişi
  • İrene Raoulaina Palaiologos’un Mezar Nişi

Pareklezyon[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Anastasis
  • İsa’nın Bir Dulun Oğlunu Diriltmesi
  • İsa’nın Jairos’un Kızını Diriltişi
  • Son Yargı
  • Meryem ve On İki Melek
  • Aziz Ioannes Dameskenos
  • Aziz Kosmas
  • Aziz Yusuf
  • Aziz Theophanes
  • Yakup'un Merdiveni ve Yakup'un Melekle Güreşi
  • Musa ve Yanan Çalı
  • Musa’nın Yüzünü Gizlemesi
  • Kutsal Eşyaların Taşınması
  • Ahit Sandığının Taşınması
  • Ahit Sandığının Yerleştirilmesi
  • İşaya’nın Kehaneti
  • Harun ve Oğulları Sunak Önünde
  • Apsisteki Azizler

Galeri[değiştir | kaynağı değiştir]

Yapı[değiştir | kaynağı değiştir]

Mozaikler ve freskler[değiştir | kaynağı değiştir]

Bibliyografya[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Ousterhout, Robert G. (1988). The Architecture of the Kariye Camii in Istanbul. Dumbarton Oaks Research Library and Collection. ISBN 978-0-88402-165-0. 

Konuyla ilgili yayınlar[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Chora: The Kariye Museum. Net Turistik Yayınlar (1987). ISBN 978-975-479-045-0
  • Dirimtekin, Feridun (1966) The historical monument of Kariye. Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu. ASIN B0007JHABQ
  • Eyice, Semavi (1917), Kariye Mosque Church of Chora Monastery. Net Turistik Yayınlar A.S. (1997). ISBN 978-975-479-444-1
  • Gülersoy, Çelik . Kariye (Chora). ASIN B000RMMHZ2
  • Karahan, Anne (2010) Byzantine Holy Images – Transcendence and Immanence. The Theological Background of the Iconography and Aesthetics of the Chora Church (monograf, 355 say.) (Orientalia Lovaniensia Analecta No. 176) Leuven-Paris-Walpole, MA: Peeters Publishers 2010.ISBN 978-90-429-2080-4
  • Karahan, Anne (1997) "The Paleologan Iconography of the Chora Church and its Relation to Greek Antiquity". Journal of Art History Cilt 66, No:2 ve 3: say. 89-95 Routledge (Taylor & Francis Group online publication 01 Sep 2008: DOI:10.1080/00233609708604425)
  • Harris, Jonathan, (2007) Constantinople: Capital of Byzantium. Hambledon/Continuum ISBN 978-1-84725-179-4 (İngilizce)
  • Ousterhout, Robert G. (2011). "Zor Yapıları Okumak: Kariye Camii'nden Dersler". Kariye Camii yeniden. İstanbul Araştırmaları Enstitüsü., & Pera Müzesi. 2 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  • Akyürek, Engin (1996). Bizans'ta sanat ve ritüel : Kariye güney şapelinin ikonografisi ve işlevi. Cağaloğlu, İstanbul: Kabalcı Yayınevi. ISBN 9789757942511. 
  • Eracun, Selçuk (2004). Kariye Müzesi (Chora Manastırı) Tarihi Mimarisi Mozaik Fresk ve Mermer Süslemeleriyle. İstanbul: Hitit Color. lSBN 975-7487-88-0
  • Klein, Holger (2007). Bir anıt, ỉki anitsal kişlik : Theodoros Metokhites'ten Thomas Whiteemore'a Kariye = Kariye : from Theodore Metochites to Thomas Whittemore : one monument, two monumental personalities. İstanbul: Pera Müzesi. ISBN 9789759123345. 
  • Ousterhout, Robert (2002). Sanatsal açıdan Kariye Camii. İstanbul London: Arkeoloji ve Sanat yayınları Scala Publishers. ISBN 975689993X. 
  • Ousterhout, Robert G. (2019). Eastern medieval architecture: The building traditions of Byzantium and neighboring lands. Oxford University. ISBN 978-0-19-027273-9. 

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ Ousterhout 1988.
  2. ^ a b "Türkiye'nin en çok ziyaret edilen müzesi Ayasofya". Sözcü gazetesi, 22 Mayıs 2017. 22 Mayıs 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2020. 
  3. ^ "T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı 2019 Yılı Müze ve Örenyeri Ziyaretçi İstatistikleri" (PDF). Dosim.gov.tr web sitesi. 18 Mart 2020 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2020. 
  4. ^ a b c d e Düzgün, Büşra. "Hz. Meryem'in İkonalarına Genel Bakış: Kariye Müzesi Örneği". Gazi Üniversitesi Turizm Fakültesi Mezuniyet Projesi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2020. 
  5. ^ a b c d e f g h i "Kariye Müzesi Sanat Tarihi Raporu". Restorasyon ve Konservasyon Çalışmaları Dergisi, Sayı 14, Yıl :2015. 30 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ağustos 2020. 
  6. ^ a b c Özdemir Çokhamur, Emel. "İstanbul'da bulunan Bizans Dönemi mozaikleri: Kariye Müzesi". Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü yüksek lisans tezi, yıl: 2012. Erişim tarihi: 24 Ağustos 2020. 
  7. ^ a b Uygun, Ilgaz. "Chora Manastırı Kilisesi Parekkelsion Resim Programı". Anadolu Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, Mayıs 2013. 1 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2020. 
  8. ^ "Kariye Müzesi". Kariye Müzesi. 12 Mart 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Mart 2015. 
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya" (PDF). 1 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 1 Ağustos 2023. 
  10. ^ "Arşivlenmiş kopya". 1 Ağustos 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Ağustos 2023. 
  11. ^ a b Yılmaz, Lale. "Kariye'de Yolculuk-Müjde-Mucize". Kesit Akademi Dergisi, Yıl 2, Sayı 4, Haziran 2016. 27 Mart 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2021. 
  12. ^ Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi; sercan isimli refler için metin sağlanmadı (Bkz: Kaynak gösterme)

Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Nedir? :Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? ile ilgili Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Ne Demektir? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Açıklaması Nedir? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Cevabı Nedir? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Açıklaması? :Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Gerçek mi? :Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? ile ilgili Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Hakkında? :Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? ile ilgili Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? burada bulabilirsiniz. Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Kariye Camii nedir?, Kariye Camii anlamı nedir?, Kariye Camii ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Kosova cumhurbaşkanı, İmamet, Lineer kompresör, Sedum liebmannianum, 1283, 1987 Sedat Simavi Ödülleri, NGC 1088, China Daily, David de Gea, Çamardı, Karakoçan, Ya Benimsin ya Toprağın, Mehveş Emeç, Röhm, Gerçek sayılar, Mangal Pandey, 2002 FIFA Dünya Kupası istatistikleri, Diyaframlı pompa, Doğal konak, Ülker Çokonat, Laura Fraser, NGC 2570, Demokratik konfederasyonizm, Kemik doku, OK boomer, Kiraz Mevsimi bölümleri listesi, Future plc, Angry Again, Soçi, Slammy Award, 2000 Türkiye cumhurbaşkanlığı seçimi, Kova Savaşı, Semaver, Raoul Walsh, Erdal Güney, Polk County, Florida, Domuz pastırma, Bago bölgesi, Peristaltizm, İslam felsefesi, Ahmet Kaşif, Ixodes, Poliandri, Christian Corrêa Dionisio, Pikolo flüt, Marn, David Garrick, Rhipicephalus masseyi, Simon Fuller, Esasen, İnkaya, Karacabey, Aizanoi, Mikronezya Federal Devletleri, Sonsuz kare kuyusu, Ekloga, Vila Verde, Misti, Geisenklösterle, Salihe Aydeniz, Biçimsel safsata, Komünizm karşıtı rock, Terras de Bouro, Eczacıbaşı basketbol takımı, Giuseppe Pella, 2. Pierre Messmer Hükûmeti, Königsberg, NEO (kripto para birimi), Abant Izzet Baysal Üniversitesi, Otto Hölder, Karacasu, Bolu, Pierre Kalulu, Akut Lenfoblastik Lösemi, İkincil cinsiyet özellikleri, Barry Town United FC, Tarn et Garonne, Alan R. Battersby, Louis Haghe, Enver İbrahim (siyasetçi), Romaleidae, Johann Christoph Pepusch, The Bottom, Ecnadeyn Muharebesi, Papa IX. Bonifacius, Fofi Yennimata, Halep Kuşatması (637), Benlik, James Gordon, Zoe McLellan, Bulgaristanlı Dorothea, Siyasal şiddet, Sertifika otoritesi, Tayvandaki Yahudilerin tarihi, Tiesto, Plekhanovo Havalimanı, Efetobore Sodje, Vicente Martín y Soler, Fadıl Akgündüz, São Martinho (Seia), Fanny Mendelssohn, Moldova arması, Tarsus İdman Yurdu SK,
Fosfatsız Nedir?, Ali Çelebi Kimdir?, Tülin Keçeci Güngör Kimdir?, Edanur Altıntaş Kimdir?, Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kimdir? Yrd Doç Dr Birsel Aybek Nereli Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kaç Yaşında?, Fosfatlı Nedir?, Topsuz Nedir?, Sovyetler Birliği bayrağı Anlamı Nedir, Sovyetler Birliği bayrağı Nasıl Oluştu, Sovyetler Birliği bayrağı Tarihi, Sovyetler Birliği bayrağı Renkleri, Sovyetler Birliği bayrağı Tasarımı, Aslan Sezgin Kimdir?, Topraksız Nedir?, Şener Pul Kimdir?, Topraksı Nedir?, Serap Çakır Kimdir?, Selma Karaman Kimdir?, Formaliteci Nedir?, Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?, Sözdar Akdoğan Kimdir?, Murat Turna Kimdir?, Fahri Özkan Kimdir?, Zührevi İsminin Anlamı Nedir?,