Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir?

Cizvit Nedir?

Cizvit Nedir?, Cizvit Nerededir?, Cizvit Hakkında Bilgi?, Cizvit Analizi? Cizvit ilgili Cizvit ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Cizvit ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Cizvit Ne Anlama Gelir Cizvit Anlamı Cizvit Nedir Cizvit Ne Anlam Taşır Cizvit Neye İşarettir Cizvit Tabiri Cizvit Yorumu 

Cizvit Kelimesi

Lütfen Cizvit Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Cizvit İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Cizvit Kelimesinin Anlamı? Cizvit Ne Demek? ,Cizvit Ne Demektir? Cizvit Ne Demektir? Cizvit Analizi? , Cizvit Anlamı Nedir?,Cizvit Ne Demektir? , Cizvit Açıklaması Nedir? ,Cizvit Cevabı Nedir?,Cizvit Kelimesinin Anlamı?,Cizvit Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Cizvit Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Cizvit Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Cizvit Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Cizvit Kelimesinin Anlamı Nedir? Cizvit Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Cizvit Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Cizvit Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Cizvit - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Cizvit

Cizvit Nedir? Cizvit Ne demek? , Cizvit Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Cizvit Kelimesinin Anlamı? Cizvit Ne Demek? Cizvit Ne Demektir? ,Cizvit Analizi? Cizvit Anlamı Nedir? Cizvit Ne Demektir?, Cizvit Açıklaması Nedir? , Cizvit Cevabı Nedir? , Cizvit Kelimesinin Anlamı?






Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir?

Cizvitler

Koordinatlar: 41°54′4.9″K 12°27′38.2″D / 41.901361°K 12.460611°D / 41.901361; 12.460611
Vikipedi, özgür ansiklopedi
(Cizvit sayfasından yönlendirildi)
Cizvitler
Societas Iesu
KısaltmaS.J. or SJ
Kuruluş27 Eylül 1540 (483 yıl önce) (1540-09-27)[1]
Kuruluş yeriParis
TürPapalık Hakkının Dini Cemaati[1]
MerkezGeneralate
Borgo S. Spirito 4, 00195 Roma-Prati, Italy
MottoAd Majorem Dei Gloriam
Superior GeneralArturo Sosa

Cizvitler[3] ya da İsa Cemiyeti, genel merkezi Roma’da olan, Katolik Kilisesi’nin erkek bir tarikatıdır. 1528’de Paris’te tanışan ve içinde Francisco de Xavier, Pierre Favre ve Tarikatın ilk lideri olan Loyolalı Ignatius’un da olduğu yedi arkadaş ve öğrenci tarafından kurulmuştur. Kendilerine Compañía de Jesús ve Amigos en El Señor yani ‘Rabbin Arkadaşları’ diyorlardı çünkü İsa tarafından bir araya getirildiklerini düşünüyorlardı. İsimdeki ‘Compania’ Latinceye societas (topluluk/cemiyet) olarak çevrilmiş bu sebeple de daha yaygın olarak ‘İsa Cemiyeti’ olarak tanınmışlardır.

Cizvit’in benzer kurumlar arasında sınıflandırılması, katip keşişlerin dilenci tarikatı olarak yapılmaktadır, bu tanım da; tanıklık işler yapan, dini bir tertipte olan ve bunun için sadaka ve zekata bel bağlamış ya da bağışlarla destek alan rahipler grubu anlamına gelmektedir.

Kuruluş ve ilk faaliyetler[4][değiştir | kaynağı değiştir]

15 Ağustos 1534'te, Loyolalı İgnatius ve Paris Üniversitesi'ndeki altı öğrenci tarafından kuruldu.[5] Günümüz İspanya'sındaki Navarra Krallığından Francisco de Xavier, Alfonso Salmeron, Diego Laínez, İspanyalı Nicholas Bobadilla, Savoie Dükalığın'dan Pierre Favre ve Portekiz'den Simão Rodrigues, Saint Pierre de Montmartre kilisesi olarak bilinen Saint Denis kilisesinin mahzeninde yoksulluk ve bekaret yeminlerini etmek için buluştular.[6] 1538’de aynı yedili, Papa’nın bu yeni dini oluşumu onaylaması ve kutsaması için İtalya’ya gitti. Papa III. Pavlus onları kabul etti ve kutsadı[7], onların rahip olarak atanmasına izin verdi ve İtalya’da vaizlik yapmalarını istedi. Grup kendilerini İtalya’nın çeşitli şehirlerinde hemen vaizliğe ve hayır işlerine verdiler. Bu ilk adımlar İsa Cemiyeti’nin kuruluşunun ilk resmi adımları oldu.

1535-1538 yılları arasında yaşanan V. Karl, Venedik, Papalık ve Osmanlı İmparatorluğu arasında yaşanan savaş, Kudüs’e yapılacak herhangi bir yolculuğu imkansız kılmıştı. Dile getirdikleri Kudüs’e gitme arzusundan vazgeçen grup (O sırada 11 kişiydiler) 1540’ta Roma’ya dönüp kendilerinin Papa III. Pavlus’un emrinde hizmete sundular. Papa’nın onlara emredeceği her şeyi yapacaklardı. Kardinallerine danıştıktan sonra Papa “İsa Cemiyeti/Cizvit Kurumunun Kaideleri”ni imzalamayı kabul etti ve İsa Cemiyeti resmi olarak kurulmuş oldu.

Cizvit’in kurumun kaideleri ve anayasasında belirtildiği şekliyle görevi[değiştir | kaynağı değiştir]

“İsa Cemiyeti Kurumunun Kaideleri” yeni tarikatın doğası, maneviyatı, yaşamı ve, misyonu ifade eder. Ünlü başlangıç beyanı Ignatius’un askeri geçmişinden izler taşır.

İsa Cemiyeti Kurumunun Kaideleri

Her kim Tanrı’nın bir askeri olarak, Haç sancağı altında İsa’nın adıyla isimlendirmeyi istediğimiz Cemiyetimizde, yalnızca Rabbe ve eşi olan Kilise’ye, İsa’nın yeryüzünde Vekili olan Roma Episkoposluğu altında hizmet etmek isterse bekaret, yoksulluk ve itaat yeminlerini resmi bir biçimde ettikten sonra, şunları aklından çıkartmamalıdır. Artık kendisi öncelikle şu amaçla kurulmuş olan bir Cemiyetin parçasıdır: öncelikle inancın savunulması ve yayılması için mücadele etmek ve Hristiyan hayatındaki ve doktrinindeki bireylerin gelişmesi, bunu; halka vaazlar, açık dersler ve diğer her tür Tanrı sözüne hizmet yolu ile beraber, sonrasında inzivalar çocukların ve eğitimsiz insanların Hristiyanlıkta eğitimi ve İsa’ya sadık olanların ruhani tesellisi için itirafları dinlemek ve diğer Sırların /Sakramentlerin uygulanmasıyla ile yapar. Dahası, kendisini yabancılaşmış olanların tesellisi için hazır ve ulaşılabilir kılmalı, cezaevlerinde ve hastanedekilere şefkatle yardım ve hizmet etmeli ve Tanrı’yı yüceltecek ve kamu yararına olacak her türlü hayır işini yapmaya hazır olmalıdır.[8]

“İsa Cemiyeti Kurumunun Kaideleri”

1541’de iki defa reddetmiş olmasına rağmen Ignatius cemiyetinin ilk lideri olarak seçildi. Asıl görevi tarikatın Anayasası’nı yazmaktı. 1553’te kabul edilen İsa Cemiyeti’nin Anayasası Cemiyetin nihai amacını, ilk bölümünde bir kez daha tanımlamıştır:

İsa Cemiyeti’nin nihai amacı kendisini Tanrı’nın lütfu ile üyelerinin ruhlarının kemali ve kurtuluşuna adamak fakat aynı zamanda aynı lütuf ile komşularının ruhlarının kemali ve kurtuluşu için yardımcı olmak ve gayretle çalışmaktır.[9]

—İsa Cemiyeti’nin Anayasası

Loyola'lı Aziz İgnatius'un Ruhsal Egzersizleri

İsa Cemiyeti'nin Anayasası merkezileşmiş bir organizasyon yarattı ve Papa’nın çağrıda bulunacağı her görevi kabul etmeyi vurguladı. Kendisinin ana prensibi Cizvitlerin gayri resmî mottosu oldu: Ad Maiorem Dei Gloriam (“Tanrı’nın Yüce Görkemi Adına”) Bu tabir kötü olmayan her işin bu niyetle yapıldığı sürece manevi hayat için faydalı olabileceğini düşündürmek için tasarlanmıştır; önemsiz olduğu düşünülen şeylerin dahi.

Ignatius’un zamanında Cizvitlerin işi ağırlıklı olarak bireylerin (Ruhsal Egzersizler ve manevi görüşme ile) ve görece ufak grupların (vaazlar ve ilmihal ile) manevi zenginliği üzerineydi. Kilise kendi içinde reforma başladığında, yeni oluşmuş Cemiyet gayretlerini kilisenin kendini reform etme çabalarına yardım etmeye yönlendirdi.

Faaliyetler[10][değiştir | kaynağı değiştir]

Eğitime Adanma[değiştir | kaynağı değiştir]

Cizvit tarikatının "Kaideler" adlı tüzüğünde, tarikatın eğitim çalışmalarını apostolik bir motivasyonla yürüttüğünü ve iyi bir eğitimin insanları kurtuluşa götürebileceğinden bahseder. "Kaideler"in IV. bölümünde eğitimin birinci amacı öğrencinin çalışmasını Allah bilgisi, sevgisi ve kendi ruhunun kurtuluşuyla ilişkilendirmeye teşvik etmektir. İkinci amacı ise dünyaya karşı Hristiyan bir bakış açısı kazandırarak öğrencilerin hem bu dünyada hem de gelecek dünyada anlamlı bir hayat yaşamasını sağlamak. Üçüncüsü öğrencilerin ahlaki ve entelektüel uyumuna dikkat etmek. Dördüncüsü tesir sahibi ve toplum için iyi yetenekli liderler yetiştirmektir.[11]

Cizvitler, Hristiyanların kendilerini reform edebilmelerine yardımcı olabilmek için öncelikle güncel ve sağlam bir eğitime ihtiyaç duyduklarının tez biçimde farkına vardılar. Bu amaçla, Cizvitler gezici öğretmenlik yapmaya başladılar. Zamanla okullar ("Kolej") kurmaya başladılar. 1548’de Messine (İtalya)’da ilk Cizvit okulu açıldı. Bu tarihten sonra Avrupa’nın her yerinde ve misyon bölgeleri olan Afrika ve Amerika’da da okullar açtılar. Bu okulların başarısı hemen görüldü. 1749’de Cizvitler dünya çapında 1180 okulu işletiyorlardı.[12]

Ratio Studiorum

Cizvit Üstün Generali Claudio Acquaviva (1543-1615)[13] tarafından 1599 yılında tarikat için bastırılan ünlü Çalışma Planı (Ratio Studiorum), topluluğun 1773’te yasaklanmasına dek Cizvit tarikatının eğitiminde resmî kılavuz olmuş; eserin basıldığı dönemde faal olan Cizvit okullarının sayısı üç yüze ulaşmıştır.[14] Ratio Studiorum’unda her şey titizlikle detaylandırılmıştır; derslerin uzunluğu, zaman tabloları, uygun olan kitaplar, okunulacak ve çalışılacak Latin ve Yunan yazarlar ve hepsinden önce eğitimbilimi, yani; ön okumalar, okumalar, tekrarlar, tartışmalar (münakaşalar, hitabeler vb.) ve yazılı kompozisyonlar aracılığı ile anlatılan konunun özümsenmesinin nasıl sağlanacağı.

Müjdeleme, Hristiyan inancının savunulması ve tanıtılması[değiştir | kaynağı değiştir]

Papa’nın iradesine cevaben kuruluşundan itibaren yeni tarikat bazı üyelerini, onu bilmeyen insanlara tanıtmak için ve Hristiyanların inançlarını Ruhsal Egzersizler ve yükümlülükleri ile desteklemek için dünyanın her bir yanına yollamıştır.

Tüm Cizvitlerin ilk görevi daima Müjde’yi yaymak olmuştur. İlk kurulduklarında kiliselerde olduğu kadar sokaklarda, pazar yerlerinde, hastanelerde ve hapishanelerde de vaaz vermekteydiler. Kuruluşlarını takip eden ilk on yılda Cizvitler Avrupa’nın dört bir tarafında konferans ve vaazlar veriyorlardı. Kuruculardan birisi olan Pierre Favre, 1539’da İtalya’da, 1540’da Almanya’da, 1541’de İspanya’da, 1542’de Avusturya’da yürüyerek vaazlar verdi.

Cizvit Misyonu - Brazilya - 1820

Kısa bir süre sonra Cizvitler kaşifler ve yerleşimcilerle birlikte seyahat etmeye başladılar. Bu sebeple Francisco de Xavier Japonya’ya (1549) gitmeden önce Hindistan’a (1540) gönderilmiştir. Cizvitler Etiyopya’ya (1547) Kongo’ya (1548) ve Angola’ya (1575) gitmeye başladılar. Çin’e Cizvitlerin ilk ziyareti 1555’te olmuş ancak ilk Çin misyonu 1557’de Makao’da kurulmuştur. Ancak 1582’de Matteo Ricci’nin Makao’ya gelmesi ile misyon faaliyetleri etkin bir hal almıştır. 1556’da Cizvitler Brezilya'ya ulaşmış, Rio de Janiero’nun kuruluşunda yer almışlardır. 1568’de Peru’daki Lima’da vaaz vermişlerdir. 1572’de Meksika’da 1593’de ise Şili’nin Santiago şehrinde bulunmaktaydılar. Uzak mesafelere gitmek hiçbir zaman sorun olmadı. 1594’te Moğolistan’a gitmişler ve Han’dan okul ve kiliseler yapma izni almışlardır. 1615’te bugünün Vietnam’ına vardılar. Aynı dönemde Cizvitler Kanada’ya ulaşmışlar ve Amerika kıtasının ilk kaşifleri arasında olmuşlardır.

Hristiyan inancını yeni yerlerde tanıtma konusunda Cizvitler, yerel kültürleri dikkate almadan müjdecilik yapmak ve yerel dilleri, tarihi, kültürü öğrenme ve müjdelemenin bir parçası yapma arasında kalmışlardır. İlk yöntem Hindistan ve Filipinlerde kullanılmıştır. İkinci yöntem Kanada, güney Amerika ve daha yoğun bir biçimde Japonya ve Çin’de uygulanmıştır.

Çin'de Cizvitler

Çin’de ilk Cizvitlerin tüm çabası İmparatora ulaşmaktı. Japonya’da Francisco de Xavier beklenmedik bir itiraz ile karşılaştı; Çinli Bilginlerin hiç duymadığı bir mesajın nasıl bir değeri olabilirdi ki ? Dolayısıyla Çin daha öncelikle dönüştürülmeliydi. Hayalleri İmparator’un din değiştirmesini sağlamaktı. Bu da İmparator’a Hristiyanlığın üstünlüğünü kanıtlamak ile mümkün olacaktı. Cizvit Matteo Ricci bir öncü olacaktı, arkadaşı ve büyük bir memur, bilim insanı ve tarım uzmanı olan Xu Guangqi (1562-1633)[15] ile birlikte Öklid’in Geometrinin Elementleri’nin ilk altı cildini çevirdiler. Aynı zamanda Çin’deki ilk haritaların birkaç versiyonunu da yayımladı, ilahiyat çalışmaları olan Cennetin Rabbi’nin Gerçek Anlanışı (Tianzhu Sheyi) ve Hristiyan doktrininin ufak bir tanıtımı olan Cennetin Efendisinin Doktrini (Tianzhu Jiaoyi)’yi tamamladı. Birçok döneminin alimi ile dostluk kurdu. Ricci ve diğer Cizvitler Hristiyan inancını yerel gelenekler ve kısmen Konfüçyüscülük ile uyumlu hale getirmeyi denediler. Kofüçyüscü rahipler gibi bile giyindiler. Ricci’den sonra Cizvit astronomi uzmanları Çin’in takvimini reform etmesine yardımcı oldular.

Vatikan Gözlemevi - Roma - İtalya

Özellikle Cizvitler bilimin gelişmesine çok sayıda ve önemli katkıda bulunmuşlardır. On yedinci yüzyılda Cizvit Athanasius Kircher (1601-1680) matematik, astronomi, müzik, kimya, optik, volkanoloji ve arkeoloji üzerine kırktan fazla tez yayınlamıştır. Mikropları mikroskopta gözlemleyen ilk kişilerden biridir. Cizvit Ruđer Bošković (Roger Boscovich) (1711-1787), on sekizinci yüzyılda deneysel fiziğe en önemli katkıda bulunanlardan biri olarak tanımlanmıştır. On sekizinci yüzyılın sonunda Cizvitler manyetizma, optik ve elektrik gibi çeşitli bilimsel alanlara ve sarkaçlı saatler, pantograflar, barometreler, yansıtıcı teleskoplar ve mikroskopların geliştirilmesine katkıda bulunmuşlardır. On dokuzuncu yüzyılda Vatikan gözlemevi Cizvitlere emanet edilmiştir. Jüpiter'in yüzeyindeki renkli şeritleri, Andromeda nebulasını ve Satürn'ün halkalarını, bazı vakalarda herkesten önce, gözlemlemişlerdir. Kan dolaşımı, teorik uçuş olasılığı, Ay’ın gelgitleri nasıl etkilediği ve ışığın dalga benzeri doğası hakkında teoriler üretmişlerdir. Cizvitler 1865 yılında Filipinler'de ve Madagaskar'da gözlemevleri kurmuşlardır. Cizvitler, meteoroloji ve sismoloji konusunda bilime büyük katkı sağlamışlardır.[16]

Cizvit kilisesi - Chiquitos - Bolivia

17. yüzyıl boyunca Meksika, Paraguay ve Brezilya’da, İspanyol ve Portekiz Krallarının ve Papa’nın izni ile, yeni vaftiz olmuş yerel nüfusun yerleşimciler tarafından köleleştirilmelerini önlemek adına Cizvitler bu insanları “Reducciones[17]” adı verilen korumalı köylerde topladılar. Yakın zamana ait eşsiz bir örnek olarak bu köyler Cizvitler tarafından yönetilmiş ve bağımsız birer devlet gibi (Kendi ordu ve hukuk sistemleri...) işlemiştir. Sürekli olarak köle tacirleri tarafından kovalanmakta, açgözlü yerleşimciler tarafından talana uğramakta ve salgınlar tarafından zayıf düşmekte olan yerli cumhuriyetleri yüzyılın sonunu göremediler. Ancak bu ufak bağımsız Güney Amerika Yerli Cumhuriyetleri kısa bir süre için var olsalarda, Yerli halkın tamamen yok olmasının önlenmesinde yardımcı oldu. Bu başarının övgüsü Cizvitlere aittir.

Osmanlı İmparatorluğu’na Cizvitler ilk 1583’te geldiler. Padişahtan bugün Saint Benoit Koleji[18] olarak bilinen binada kalma izni adılar.

Okul girişinde bulunan kilisenin kapısındaki kitâbe ve Cizvit Logosu

Cizvitler 1583 yılında İstanbul'da bulunan St. Benoit adlı bir Fransız kurumu yönetimini de üstlenmişlerdi. 18 Kasım 1583 tarihinde Fransa Kralı III. Henri'nin isteği doğrultusunda Papa XIII. Gregorius, manastırı Benedikten tarikatından alıp Cizvit rahiplerine vermiş ve Jules Mancinelli'nin yönetiminde ikisi Fransız ve ikisi İtalyan toplam dört Cizvit rahip, kurumu devralmıştır. Saint-Benoît'da ilk eğitim kurumu, manastıra bağlı olarak yine Cizvit rahiplerin girişimiyle 1583'te kurulmuştur. 1586 yılındaki veba salgını sırasında görevli Cizvit'lerin tamamının ölmesi üzerinde okulu Kapusen rahipleri devralmıştır. Ancak bu rahiplerden Aziz Joseph de Leonessa'nın Topkapı Sarayı'na giderek Sultan III. Murad'a Hristiyan olma çağrısında bulunması üzerine, Kapüsen rahipler tutuklanıp sınırdışı edilmişlerdir. Bu nedenle okul kapanma tehlikesi yaşamış, ancak Cizvitler kısa süre sonra okula geri dönerek kurumu yaşatmayı başarmışlardır. Saint-Benoît bu dönemde, Osmanlı topraklarındaki Cizvit faaliyetlerinin merkezi olmuştur.

1586’daki veba salgınında tüm Cizvitler öldü. Yeni bir grup Cizvit 1609’da temel olarak şu üç şey yapmak için geldiler:

- St. Benoit Lisesinde ders vermek ve yönetmek.

- Hristiyan kölelerin manevi ihtiyaçları ile ilgilenmek (Osmanlı ordusunun savaşlarda ya da akınlarda esir aldığı Hristiyanlar).

- Bölgede (Trabzon ve Erivan’a kadar) yolculuk ederek çoğunlukla yerli Hristiyanlara vaaz vermek (Ermeni, Rum ve Levantenler'e).

1625’te bir grup Cizvit’te Halep, Şam, Trablus ve Sayda’ya gönderilmiştir.

Feshedilme ve yeniden yapılanma[değiştir | kaynağı değiştir]

Papa XIV. Klement, Roma'dan yapılan 21 Temmuz 1773 tarihli resmî bildiride Cizvit tarikatının feshedildiğini ve dünyanın her yerinde Roma Kilisesi tarafından Cizvitlere tanınmış olan tüm hak ve ayrıcalıkların kaldırıldığını ilan etti. Yapılan duyuru şu şekildeydi:

"... adı geçen İsa Tarikatı'nın eskisi gibi yüksek faydalarını sağlayamaması üstünde düşünüldü... Bu durum dahilinde ve uzun değerlendirmeler sonucunda, tarikat olarak sınıflandırılan topluluğun geleceğine: mevcut bilgimiz dahilinde ve Papalık makamının gücü altında, adı geçen topluluğun feshi, ve bütün faaliyetlerinden mahrum bırakılması yönünde karar vermekteyiz. Bu andan itibaren, ruhban sınıfından ihtiyatlı ve doğru ahlaka sahip olan bir üyesi, adı geçen oluşumların adının ebediyyen sonlandırılması ve feshinin sağlanması için başkanlık ve yöneticilik yapmak üzere seçilecektir. ..."

Papa XIV. Clement[19]

Tarikat feshedildiğinde 22,589 Cizvit, 49 eyalet, 669 kolej ve 3000'in üstünde misyonerleri ile faaliyet göstermekteydi.[20]

Fesih süreci bütün ülkelerde yaşandı. Prusya ve Rusya, II. Katerina'nın Papalık Bildirileri'nin uygulanmasını yasakladığı için Tarikat, milyonlarca Hristiyan'ın (ve birçok Cizvit'in) yaşadığı bu bölgelerde faaliyetini sürdürmeye devam etti. Bunun sonucu olarak VI. Pius, tarikatın Rusya ve Polonya içinde faaliyetini sürdürmesi yönünde karar almak durumunda kaldı. Bu karar sonucunda Polonyalı Stanislaus Czerniewicz topluluğun önderi olarak seçildi. VII. Pius, Fransa'daki esareti süresince Cizvitlerin yeniden yapılanması üstüne yaptığı değerlendirmeler sonucunda 7 Ağustos 1814 tarihli bildirisiyle tarikatın feshini geri aldı. Bu kararı takiben yine bir Polonya'lı olan Thaddeus Brzozowski, 1805'te Rusya'da seçilen topluluk lideri, uluslararası tanınırlık kazandı.

Cizvitlerin 1814'te yeniden yapılandırılması ile Cemiyet büyük bir büyümeye uğradı.

Yeniden Yapılanmadan 1945’e kadar Faaliyetler[değiştir | kaynağı değiştir]

Georgetown Cizvit Üniversitesi - Washington DC - ABD
Fordham Cizvit Üniversitesi - New York - ABD

Yenilenmesinin ardından İsa Cemiyeti kiliseye olan hizmetini eğitime daha sıkı bir bağlılıkla devam etti, özellikle de yüksek eğitime. Bu dönemde İsa Cemiyeti üniversiteler açmaya (ya da yatırım yapmaya) karar verdi. (ABD’de 1798'de kurulan Georgetown ve Fordham Üniversiteleri, Lübnan’da Université Saint Joseph de Beyrouth, Belçika’da Université de Namur, İspanya’da Deusto e Comillias Üniversitesi, Japonya’da Sophia Üniversitesi...)

Sophia Cizvit Üniversitesi - Tokyo - Japonya

Tüm kilise içinde eski yerine 1814’te kavuşmasından sonra Cizvitler için Asya, Afrika ve Yakındoğu bölgelerine dönmek mümkün oldu.

1842’de Cizvitler Çin’e döndü. Cizvitler yarı-kolonici bir bağlamda Fuijan, Hebei, Shanxi ya da Sichuan’ın taşra nüfusu ile çalışmaktaydılar. Ancak asıl terchileri bu değildi; Cizvitlerin ilk hayali elit kesimleri bilimsel havarilikleri ile, Çin’in atalar modeline uygun bir biçimde dönüştürmekti.[21]

Comillias Cizvit Üniversitesi - İspanya

Afrika ile ilgili olarak, Fransız Cizvitler Madagaskar'a 1832’de ulaştılar ancak politik entrikalar ilk denemelerini meyvesiz bıraktı. 1840’ta başka bir Fransız misyonu, bir yetimhanenin açıldığı Cezayir’e yollandı. Daha uluslararası bir grup Cizvit ise Sudan misyonunda yer aldı.

Güney Afrika’ya Cizvitlerin ilk gelişi 1875’te oldu. Cizvitlere daha sonrasında Zambezi Misyonu olarak bilinen bugün Zimbawe, Zambiya, Malavi, Mozambik ve Botsvana’nın bir kısmı, Angola, Kongo ve Tanzanya’yı kapsayan bölge üzerinde yetki verildi. Papa XIII. Leo’nun (1810-1903) talimatıyla bir başka misyonda Mısır’da 1879’da açıldı.

Cizvitlerin varlığı İskenderiye ve Kahire’de düzenli olarak arttı, iki şehirde de erken dönemde Cizvit kolejleri bulunmaktaydı. 1893’te, Belçikalı Cizvitler bugün Kongo Demokratik Cumhuriyeti olarak bilinen Kwango’da bir misyon başlattılar. Bu Cizvitlerin 17. yüzyılda terk ettiği bölgeye dönüşünün sembolü oldu ve Katolik Kilisesi'nin Kongo’daki kuruluşunda önemli bir etkiye sahip oldu.[22]

Saint Joseph Cizvit Üniversitesi - Beirut - Lübnan

Restorasyondan sonra Cizvitler Osmanlı İmparatorluğu’na 1831’de dönmeye karar verdiler. Önce bugün Lübnan olan bölgede bir misyon açtılar. 1852’de Beyrut’ta bir basımevi açtılar. 1872’de Şam’da bir misyon açıldı. Ancak 1881’de Cizvitler İstanbul’a döndüler ve yeni bir kilise ve ikamet yeri açtılar (Bugün bilinen adıyla Kutsal Kalp Kilisesi – Ayazpaşa – İstanbul). Cizvitler aynı zamanda Adana, Kayseri, Sivas, Tokat ve karadenizde çoğunlukla Ermenilere eğitim vermek için okullar açtılar. Adana’daki okul 1909’da yandı. Geri kalan okullar ise zaman içerisinde kapatıldı ve Fransız Cizvitleri 1914’te sınır dışı edildiler ve savaş sonrasında da geri açılmadılar.[23]

Bugün Cizvitler[değiştir | kaynağı değiştir]

II. Dünya Savaşından sonra İsa Cemiyeti üye bazında bir zirveye ulaştı (30.000’den fazla) İki geleneksel havariliğine (Misyon ve Eğitim) ek olarak İsa Cemiyeti, sosyal hizmet görevlerine de kendini adadı.

Cizvitlerin Ev Merkezi - Roma

Örneğin Güney Amerika’da 1955’te açılan “Fe e Alegria[24]” denilen okullar ağı özellikle fakirlere eğitim vermeyi amaçlamaktadır.

1975’te 32. Genel Cemiyet toplantısı yapıldı. Toplantı alınan 4 karar Cizvitler tarafından özellikle iyi bilinmektedir; “İsa Cemiyeti’nin bugünkü görevi inanca hizmet, kesin bir gereklilik olan adaletin teşviklenmesi...” Adaletin teşviki, o günden beridir Cizvitlerin önceliklerinden birisi olmuştur.[25] Bu amaçla, 1980’de mülteciler ile ilgilenen bir Cizvit Sivil Toplum Örgütü olan JRS[26] kurulmuştur.

2019 yılının şubat ayında Cemiyet önümüzdeki 10 yıl için Cizvit hizmetinin 4 önceliğini listelemiştir.

1. Loyolalı İgnatius’un Ruhsal Egzersizleri ve muhakeme ile Tanrı’ya ulaşan yolu göstermek.
2. Fakir, toplum dışına itilmiş, itibarı zedelenmişlerin yanında olmak ve adaleti ve barıştırıcı bir bir misyon içinde olmak.
3. Genç insanların umutla dolu bir gelecek yaratmaları için yanlarında olmak.
4. Ortak evimizin bakımı için işbirliği içinde olmak.[27]

2020 yılında dünyada yaklaşık 15.000 Cizvit bulunmaktadır. En çok Cizvitin bulunduğu ülkeler Hindistan, ABD, İspanya ve İtalya’dır.

Türkiye’de ufak bir grup Cizvit Ankara'daki Azize Tereza Kilisesi'nde ikamet etmektedir.

Cizvit Azizler listesi[değiştir | kaynağı değiştir]

Cizvitlerle ilgili filmler[değiştir | kaynağı değiştir]

Cizvitlerle ilgili Fıkralar[değiştir | kaynağı değiştir]

Cizvit Fıkraları[28]
Bir kadın Peder'e gidip, oğlunun Peder olmayı çok istediğini söylemiş. Gereklilikleri sormuş.

Peder açıklamaya başlamış. "Eğer Diosezli Peder olmak istiyorsa 8 yıl eğitim görecek. Fransisken bir Peder olmak istiyorsa 10 yıl, Cizvit bir Peder olmak istiyorsa da 14 yıl eğitim görecek."

Peder sona geldiğinde annenin gözleri parlar ve, "Onu sonuncusuna yazdıralım, biraz zor öğreniyor..."

Bir Fransisken, bir Dominiken ve bir Cizvit golf oynamaya gider. Oldukça iyi ilerliyorlardır ama bir noktada başkaları olduğu için beklemek zorunda kalırlar. Oynayanlar çok kötü gibidirler ve başkalarına yer vermiyorlardır. Rahipler sinirli bir şekilde şikayetçi olmak için müdüre giderler. Müdür onlara, o golfçülerin kör olduğunu söyler. "Onlar biraz geç bitirebiliyor" der, "Lütfen biraz sabırlı olun".

Fransisken utanç içinde dizlerinin üstüne çöker ve Tanrı'ya onu öfkesi yüzünden affetmesi için yalvarır. Dominiken de üzüntü içinde sabırsızlığı için tövbe eder ve fakirlere, engellilere daha fazla yardım etmeye yemin eder.

Cizvit hiç etkilenmemiş bir şekilde müdüre sorar, "Onları neden gece oynatmıyorsun?"

Bir Cizvit ve bir Fransisken akşam yemeği için otururlar. Masada yalnızca iki dilim kek kalmıştır. Birisi küçük diğeri ise büyük. Cizvit öne uzanır ve en büyük dilimi alır. Fransisken azarlarcasına, "Aziz Francesco bize her zaman en küçük parçayı almamızı öğretti." Cizvit cevap verir, "Ve işte aldın."
Bir Fransisken ve bir Cizvit arkadaştır. İkisi de sigara bağımlısı oldukları için uzun süre sigara arası vermeden dua etmeyi çok güç bulurlar. Üstlerine sigara içebilmek için izin istemeye giderler.

Tekrar buluştuklarında Fransisken'in modu düşüktür. "Üstüme dua ederken sigara içebilir miyim diye sordum, 'hayır' dedi."

Cizvit gülümser. "Ben sigara içerken dua edebilir miyim diye sordum, 'tabii ki' dedi."

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ a b "Society of Jesus (Institute of Consecrated Life - Men) [Catholic-Hierarchy]". www.catholic-hierarchy.org. 23 Ocak 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  2. ^ "Society of Jesus (Institute of Consecrated Life - Men) [Catholic-Hierarchy]". www.catholic-hierarchy.org. 23 Ocak 2003 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ New Catholic Encyclopedia - Second Edition (İngilizce). Thomson and Gale. 2003. ss. Cilt: 7 s. 779-795. 
  4. ^ The First Jesuits. John W. O'Malley (İngilizce). Harvard University Press. 1995. ISBN 978-0674303133. 
  5. ^ Michael Servetus Research 11 Ekim 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Website that includes graphical documents in the University of Paris of: Ignations of Loyola, Francis Xavier, Alfonso Salmerón, Nicholas Bobadilla, Peter Faber and Simao Rodrigues, as well as Michael de Villanueva ("Servetus")
  6. ^ Coyle, Henry (1908). Our church, her children and institutions. Angel Guardian Press. s. 142. 14 Aralık 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Ağustos 2011. 
  7. ^ Hıristiyanlık Tarihi. Robert D. Linder. Yeni Yaşam Yayınları. 1977. s. 420 ISBN 975-8318-86-1. 
  8. ^ The Constitution of the Society of Jesus and their Complementary Norms (İngilizce). The Institute of Jesuit Sources. 1996. ss. 3. ISBN 1-880810-24-7. 
  9. ^ The Constitution of the Society of Jesus and their Complementary Norms (İngilizce). The Institute of Jesuit Sources. 1996. s. 23. ISBN 1-880810-24-7. 
  10. ^ Les Missions Jésuites - Pour une plus grande gloire de Dieu. Philippe Lécrivain (Fransızca). Gallimard. 1991. ISBN 2-07-030746-8. 
  11. ^ Güngör, Prof. Dr. Ali İsra (2016). Cizvitler. 1. baskı (gözden geçirilmiş yeni baskı). İlknur Uğurlu, Mustafa Güre, Arzu Yıldız. İstanbul: İlgi Kültür Sanat. s. 105-106. ISBN 978-605-4977-68-0. OCLC 1193198169. 
  12. ^ "Cizvit okuları". 4 Haziran 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  13. ^ "Claudio Acquaviva". 13 Eylül 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  14. ^ "Düşünce Tarihi, Batıya Yön Veren Metinler, Cizvit Eğitimi, Ignatius Loyola". 9 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Kasım 2013. 
  15. ^ "Xu Guangqi". Vikipedia. 13 Eylül 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  16. ^ Mathématiques, Astronomie, Biologie et Soin des Ames - Les Jésuites et les sciences. François Euvé (Fransızca). Lessius Editions. 2012. ss. ISBN 978-2-87299-226-3. 
  17. ^ "Redducciones". Britannica. 26 Haziran 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  18. ^ "Saint-Benoit Koleji". 9 Haziran 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  19. ^ Papa XIV. Clement, Dominus ac Redemptor Noster 21 Temmuz 1773 http://www.reformation.org/jesuit-suppression-bull.html 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  20. ^ "Aug 16 1773 - Society of Jesus Suppressed", Jesuit Restoration 1814 2 Şubat 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., 16 Ağustos 2014
  21. ^ "Jesuits and China". Benoît Vermander SJ. 5 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  22. ^ "Jesuits and Africa". 25 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  23. ^ La Compagnie de Jésus au "Levant". Charles Libois SJ (Fransızca). Dar el-machreq - Beyrouth - Liban. 2009. ss. 205-237. ISBN 2-7214-5038-7. 
  24. ^ "Fe e Alegria". 8 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  25. ^ Cizviter ve Katolik Kilisesi'ndeki Yeri. Dr. Ali İsra Güngör. ASAM. 2002. ss. 184-193. 
  26. ^ "Jesuit Refugee Service". 24 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  27. ^ "Jesuites.com". 7 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  28. ^ "Arşivlenmiş kopya". 4 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Aralık 2021. 

İlgili kitaplar[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Cizvitler ve Katolik Kilisesi'ndeki Yeri, 2002, Ali İsra Güngör - ASAM - ISBN 975-6769-50-5
  • Hristiyanlık Tarihi, 1977, tr. 2004 - John P. Donnelly - Yeni Yaşam Yayınları - s. 421-422 - ISBN 975-8318-86-1

Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Nedir? :Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? ile ilgili Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Ne Demektir? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Açıklaması Nedir? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Cevabı Nedir? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Açıklaması? :Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Gerçek mi? :Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? ile ilgili Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Hakkında? :Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? ile ilgili Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? burada bulabilirsiniz. Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Cizvit nedir?, Cizvit anlamı nedir?, Cizvit ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Dozölçer, Kreyol, Türkiyenin Maarif Davası, İdil Biret, Ufuk Güldemir, Saray, Akşehir, Wild Is the Wind, Caynizm, Gabriel Silva, Volgograd Baraj Gölü, Kazimir Malevich, Aşkabat Parkı, Avusturyada LGBT hakları, The Interpreter, 1965, Kültürel, Gökhan Gül, Claudio Ranieri, Boğdan hükümdarları listesi, Kıyı, Schilling, Eski Türk alfabesi, Aletia inconstans, NGC 7505, Dirsekte tek izbarço bağı, Fuat Seyrekoğlu, Neper, Adamfakı, NGC 2487, Avustronezya dilleri, Danbury, Connecticut, Hüsrev Gerede, Yakalı kocabaş, Gazeteci Kız, Jorge Otero, Mulawarman Stadyumu, Christoph Kramer, Nissan Navara, Helin Kandemir, Avustralya ve Yeni Zelanda Kolordusu, Not Alone, Rafik Djebbour, Oleksandr Abramenko, Televisión Nacional de Chile, Koniçe, Hidrojen sülfür, Selimağa Tren İstasyonu, Corvomeyenia, Gadir Hum Bayramı, Avustralya Ulusal Galerisi, Johann von Böhmen, Tunç, Yusuke Saikawa, William Séry, Gittiğin Yağmurla Gel, Sedum costantinii, Hillal Soudani, 1989 Sedat Simavi Ödülleri, Nokia Lumia 1320, Stéphane Abaul, Benim Afrikam, Arjantinliler, Avustralya Jeouzamsal İstihbarat Örgütü, Zankyō no Terror, Michelin Rehberi, San Nicola Baronia, Antalya Müzesi, Fazıl Memmedov, Christopher Tatsuki Kinjo, Zeynelabidin Tağıyev, Alfa Ursae Majoris, 1998 Voleybol Dünya Ligi, Çayır, Yayladağı, Öykü Serter, Brachylinga, Luiz Rhodolfo, Microsoft TechNet, Avustralya Gizli İstihbarat Servisi, Pachomios, Beşli, Coyote ve Road Runner, Azerbaycan Birinci Ligi, Miley Stewart, Warner Records, Rusyada siyaset, Senhora do Mar, Lidia Kopania, Feridun Zendi, Dmanisi, Portobello Cadısı, Avrupa Birliği Veteriner Hekimlik Eğitim Kurumları Birliği, Eucalyptus panda, Belemedik Tabiat Parkı, 1660 Büyük İstanbul Yangını, Hasarinella, Muş ilindeki yerleşim yerleri listesi, A Moonclad Reflection, Ayşe Leman Karaosmanoğlu, Pierre Mankowski, Salomon Olembé,
Talış bayrağı Anlamı Nedir, Talış bayrağı Nasıl Oluştu, Talış bayrağı Tarihi, Talış bayrağı Renkleri, Talış bayrağı Tasarımı, Gizem Albaş Kimdir?, Fosforışıl Nedir?, Fosfatsız Nedir?, Ali Çelebi Kimdir?, Tülin Keçeci Güngör Kimdir?, Edanur Altıntaş Kimdir?, Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kimdir? Yrd Doç Dr Birsel Aybek Nereli Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kaç Yaşında?, Fosfatlı Nedir?, Topsuz Nedir?, Sovyetler Birliği bayrağı Anlamı Nedir, Sovyetler Birliği bayrağı Nasıl Oluştu, Sovyetler Birliği bayrağı Tarihi, Sovyetler Birliği bayrağı Renkleri, Sovyetler Birliği bayrağı Tasarımı, Aslan Sezgin Kimdir?, Topraksız Nedir?, Şener Pul Kimdir?, Topraksı Nedir?, Serap Çakır Kimdir?, Selma Karaman Kimdir?, Formaliteci Nedir?, Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?, Sözdar Akdoğan Kimdir?,