Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir?

Don Giovanni Nedir?

Don Giovanni Nedir?, Don Giovanni Nerededir?, Don Giovanni Hakkında Bilgi?, Don Giovanni Analizi? Don Giovanni ilgili Don Giovanni ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Don Giovanni ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Don Giovanni Ne Anlama Gelir Don Giovanni Anlamı Don Giovanni Nedir Don Giovanni Ne Anlam Taşır Don Giovanni Neye İşarettir Don Giovanni Tabiri Don Giovanni Yorumu 

Don Giovanni Kelimesi

Lütfen Don Giovanni Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Don Giovanni İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Don Giovanni Kelimesinin Anlamı? Don Giovanni Ne Demek? ,Don Giovanni Ne Demektir? Don Giovanni Ne Demektir? Don Giovanni Analizi? , Don Giovanni Anlamı Nedir?,Don Giovanni Ne Demektir? , Don Giovanni Açıklaması Nedir? ,Don Giovanni Cevabı Nedir?,Don Giovanni Kelimesinin Anlamı?,Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Don Giovanni Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Nedir? Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Don Giovanni Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Don Giovanni Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Don Giovanni - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Don Giovanni

Don Giovanni Nedir? Don Giovanni Ne demek? , Don Giovanni Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Don Giovanni Kelimesinin Anlamı? Don Giovanni Ne Demek? Don Giovanni Ne Demektir? ,Don Giovanni Analizi? Don Giovanni Anlamı Nedir? Don Giovanni Ne Demektir?, Don Giovanni Açıklaması Nedir? , Don Giovanni Cevabı Nedir? , Don Giovanni Kelimesinin Anlamı?






Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir?

Don Giovanni

Vikipedi, özgür ansiklopedi
Don Giovanni

Don Giovanni
Ressam: Max Slevogt
Özgün isimIl dissoluto punito, ossia il Don Giovanni
MüzikWolfgang Amadeus Mozart
LibrettoLorenzo Da Ponte
Gala
  • Prag 29 Ekim 1787 * Viyana 7 Mayıs 1788
İlk gösterim yeriUlusal Tiyatro, Prag
Oyuncular
  • Don Giovanni:Aşırı çapkın soylu bir genç, bas
  • Commendatore (Don Pedro): bas veya bas-bariton
  • Donna Anna:Kızı, Don Ottavio'nun nişanlısı, soprano
  • Don Ottavio: tenor
  • Donna Elvira:Don Giovanni'nin terk ettiği Burgos'lu bir kadın, soprano veya mezzo soprano
  • Leporello:Don Giovanni'nin uşağı, bas veya bas-bariton
  • Masetto:Zerlina'nın sevgilisi, bas
  • Zerlina:Bir köylü kız, soprano
  • Köylüler, hizmetkarlar, genç kızlar, müzisyenler.


Don Giovanni (orijinal adı ile Il dissoluto punito, ossia il Don Giovanni yani "Cezalandırılmış Çapkın veya Don Juan") (Köchel dizini K.527), müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve ("giocoso" komik demek ve "dramma" müziksel dram demek olup) komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

Don Giovanni dünyanın birçok opera merkezinin repertuvarları içinde çok popüler bir standart opera eseri olarak tekrar tekrar sahnelenmektedir. ABD'de en çok sahnelenen operalar listesinde 7. sırayı almıştır.[1]

Opera sahnelerinde en çok iyi bilinen Don Giovanni rolleri arasında bas olarak Ezio Pinza, Cesare Siepi ile Norman Treigle ve bas-bariton olarak Dietrich Fischer-Dieskau, Thomas Hampson ile Thomas Allen sayılabilmektedir.

Eserin konusu Don Giovanni'nin en son macerası ve kötü bir şekilde hayatının son bulmasıdır. Bir genç soylu olan Don Giovanni o zamana kadar bütün hayatında yaptığı zamparalıklardan ve birçok kız ve kadın ayarttıkten sonra, ayartmayı kafasına kestirdiği son üç kadınla pek istediğine ulaşamamıştır. Bunlardan birincisi Donna Elvira'dir; Don Giovanni onun arkasını bırakıp onu terk etmesine rağmen hala Donna Elvira onu takip etmektedir. İkincisi Donna Anna'dır ve Don Giovanni ona tecavüz etme girişiminde bulunurken babası Commendatore tarafından yakalanıp bu önlenmiş; buna kızan Don Giovanni düello sonu Commendatore'yi öldürmüş ve Don Giovanni kaçmıştır. Bu nedenle Donna Anna nişanlısı olan Don Ottavio'ya nikâh tarihini geçiktirmiştir. Üçüncüsü ise bir köylü kızı olan Zerlinna'dır ve Don Giovanni onu diğer bir köylü nişanlısı Masetto'dan ayırmayı başaramamıştır. Bunlardan hepsi Don Giovanni'den ve onun hayatından bezmiş uşağı Leporello'dan intikam almaya and içmişlerdir. Bunlardan sadece Elvira Don Giovanni'ye karşı tutumunu değiştirmeye hazırdır; çünkü böylece Don Giovanni'nin kendini değiştireceğini sanmaktadır. Commendatore'nin mezarlıktaki heykeli Don Giovanni'nin kendi odasındaki akşam yemeği davetini kabul eder ve orada Don Giovanni'yi yok edip onun cehenneme nakil edilmesini gerçekleştirir.

Bu eser birçok defa sinemaya adapte edilmiştir. En son adaptasyon Kasper Holten yönetmenliğinde 2010'da çevrilmiş Juan adlı filmdir.

Bestelenmesi ve prömiyerleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Don Giovanni'nin konusu aslen 1615 veya 1620'de Tirso de Molina'nın yazdığı El burlador de Sevilla y convidado de piedra (Sevil aldatıcısı ve taştan misafir) adlı, Don Juan'ı bir kahraman olarak gösteren, eserinden alınmıştır. Lorenzo Da Ponte'nin Don Giovanni liberettosunun ise, hemen hemen ayni zamanda besteci Giuseppe Gazzaniga için Giovanni Bertati tarafından hazırlanan aynı konuda ve aynı isimde Don Giovanni'den, esinlediği söylenmektedir. Liberetto Haziran 1787de bitirilmiş ve Mozart'a teslim edilmiştir. Mozart'ın bestesi ise 28 Ekim'de hazır olmuştur. Ancak eserin provaları sırasında hem liberetto yazarı hem de besteci provalardaki gelişmeleri yakından takip edip eserinin metininde ve bestesinde devamlı değişiklikler yapmaya devam etmişlerdir. Bu nedenle prömiyerde biraz gecikmiştir. Genel olarak bilinmektedir ki prömiyerde orkestra eserin uvertürünü önceden hiç prova etmeden, hatta nota sayfalarının mürekkebi kurumadan icra etmiştir.

Eser Prag'da 29 Ekim'de tam ismi olan Il Dissoluto Punito ossia il Don Giovanni Dramma giocoso in due atti ile ilk defa oynandı. Mozart'ın her eserinin Prag'da oynanışı da olduğu gibi, bu eser de çok büyük bir ilgi ve sevinçle karşılandı. Prag'da yayınlanan Prager Oberamtszeitung gazetesi "Müzisyenler ve müzikten hoşlanan ve anlayanlar hiç böyle bir eser duymamışlardı. Operadaki parçaların icra edilmesi... gayet zordu." Aynı haberi Viyana'da yayınlanan Provincialnachrichten gazetesi "Herr Mozart orkestra yönetmenliğini yaptı. Birçok toplantıda içten neşe ile sevinçle karşılandı." diye vermiştir.

Prag Ulusal Tiyatro
Don Giovanni'nin Viyana'da Mozart tarafından ilk çalınışı

Mozart bu eserin Viyana prömiyeri için hazırlıkları da denetlemiş; ve eserin Viyana prömiyeri 6 Mayıs 1788 yapılmıştır. Bu prömiyer için Mozart esere ek olarak, içinde yeni resetatifler de bulunan, iki yeni arya bestelemiştir: (30 Nisan'da soprano "Caterina Cavalieri" için bestelenen) Elvira'nin In quali eccessi … Mi tradì quell'alma ingrata aryası (Köchel dizini K.540c) [2] ve (28 Nisan'da bestelenen) Leporello ve Zerlina için Per queste tue manine adlı ikili (Köchel dizini K.540b)..

Bu eser o zamandan beri standart repratuar içinde opera sahnelerinde oynanmakta devam etmektedir. Ancak, özellikle Viyana prömiyerinde yapılan ekler dolayısıyla, değişik zamanlarda eserin değişik kısımları temsil edilmemektedir. 20. yüzyıl ortalarına kadar eserin temsillerinde son ensambl parçası oynanmaktaydı ve 1788’de Viyana'da basılan liberettoda da bu parça yoktur. Mozart bu parçanın biraz daha kısaltılmış şeklini de hazırlamıştı. Ama şimdi bu ensamblin tümünü icra etmek görenek haline gelmiştir. Diğer bir değişiklik de Mozart tarafından Viyana prömiyeri için yapılmış ve Don Ottavio rolündeki tenor Francesco Morello için, Prag prömiyerinde bulunan Il mio tesoro aryası yerine, Della sue pace aryası konulmuştur. O zamandır bu iki değişik aryadan hangisinin icra edileceği eserin yönetmeninin seçimine bağlı kalmıştır. Son olarak, özel olarak Viyana prömiyeri için Mozart tarafından bestelenmiş olan Per queste tue manine ikilisi de çok kere temsil edilmemektedir.

Roller[değiştir | kaynağı değiştir]

Rol Ses türü 29 Ekim,1787 Prag Dünya Prömiyeri
Orkestra yönetmeni: Wolfgang Amadeus Mozart
7 Mayıs,1788 Viyana Prömiyeri
Orkestra yönetmeni: Wolfgang Amadeus Mozart
Don Giovanni, Aşırı çapkın soylu bir genç Bariton veya bas-bariton Luigi Bassi Francesco Albertarelli
Commendatore (Don Pedro) Bas Giuseppe Lolli Francesco Busani
Donna Anna, kızı, Don Ottavio'nun nişanlısı Soprano Teresa Saporiti Aloysia Weber
Don Ottavio Tenor Antonio Baglioni Francesco Morella
Donna Elvira, Don Giovanni tarafından terk edilmiş Burgos'lu bir kadın Soprano veya mezzo soprano Katherina Micelli Caterina Cavalieri
Leporello, Don Giovanni'nin uşağı Bas veya bas-bariton Felice Ponziani Francesco Benucci
Masetto, Zerlina'nın sevgilisi Bas Giuseppe Lolli Francesco Busani
Zerlina, bir köylü kız Soprano Teresa Bondini (doğum ismi: Saporiti) Luisa Mombelli
Koro: köylüler, hizmetkarlar, genç kızlar, müzisyenler

Donna Elvira rolünde olan Cavalieri Saraydan Kız Kaçırma operası prömiyerinde Konstanze rolünü almış; Leporello rolünü alan Benucci ise Figaro'nun Düğünü prömiyerinde Figaro rolünü oynamıştır. Donna Anna rolündeki Aloysia Weber ise Mozart'ın karısının kızkardeşi olup Mozart'ın birçok operasında rol almıştır.

Enstrümantasyon[değiştir | kaynağı değiştir]

Mozart prömiyerlerde orkestra yönetmenliği yapmıştır. Bu klasik şekildeki orkestra 2 flut, 2 obua, 2 klarinet ve 2 fagot'dan oluşan üflemeli sazlar kısmı; 2 korno, 2 trompet, 3 trombon, bir timpani, reçitatifler için basso continue ve yaylı sazlar kısmından oluşmaktadır. Ancak besteci bazı özel müziksel enstrümanlar da kullanılmasını istemiştir. Perde 1'de Sahne 1 sonundaki balo için ana karakterlerin dansına eşlik etmek için üç değişik ensemble müziği bestelemiştir ve bunların üç değişik ölçüde çalınması gerekmektedir. Perde II'de Don Giovanni'nin mandolin çalması gerekmekte ve bu mandoline yaylı sazlar pizzicato çalarak eşlik etmektedirler. Ayni perde de sonradan Commandatore heykeli ilk defa konuşmaya başlayınca buna üç trombonun eşlik etmesi gerekmektedir.

Konu özeti[değiştir | kaynağı değiştir]

Eserin mekanı tam olarak belirtilmemiş; sadece İspanya'da bir şehir olarak verilmiştir. Ama genellikle olayın Sevil şehrinde geçtiği kabul edilmektedir.[3]

I. Perde[değiştir | kaynağı değiştir]

Commendatore'nin bahçesi.

Leporello Donna Anna'nin evi dışında evi gözü önünde tutmaktadır. Leporello'nun patronu Don Giovanni Danan Anna'yi bastan çıkarmak için gizlice eve girmiştir. (arya: Leporello Notte e giorno' faticar — "Sabah aksam çalışırım."). Donna Anna gorunur; maske giymiş Don Giovanni'yi kovalamaktadır. Bu maskeli adamın kim olduğunu öğrenmek istemektedir ve herkesi kendine yardıma çağırır (Üçlü: Non sperar, se non m'uccidi — "Eger beni öldürmezsen, kaçamayacaksın.". Anna'nin babası, Commandatore, girer ve Donna Anna yardim getirmek için koşarak kaçmakta iken Giovanni'yi düelloya cağırır. Giovanni Commandatore'nin vücuduna kılıcını saplar ve onu öldürür; bu curum yerinden kaçmayı da başarır. Anna nişanlısını olan Don Ottavio ile birlikte geri döner. Fakat babasının ölüsünü görürler. Don Ottavio bundan çok dehşete düşmüştür; nişanlısının babasının intikamını almaya and içer. (İkili: Fuggi, crudele fuggi — "Kaç, ah zalim kaç.")

Don Giovanni'nin sarayı dışında bir şehir meydanı

Giovanni ve Leporello birlikte meydana girerler. Orada etrafında bir kalabalık toplamış olan çok yakın bir zaman önce sevgilisi tarafından bırakılmış olduğu için bağıra çağıra durumunu anlatan ve intikam alacağına and içen bir kadın görürler; bu, Donna Elvira'dir. (Arya: Elvira Ah, chi mi dice mai — "Ah, kim bana söyleyebilir.". Giovanni bu kadınla flört etmeye başlar. Ama Elvira başını kendisine çevirip bakınca onun yakın bir zaman içinde baştan çıkardığı bir kadın olduğunu birden anlar. Bunun üzerine Leporello'yu ileri sürer, ona Elvira'ya gerçekleri söylemesini emreder ve sonra da oradan ayrılıp kaybolur.

Leporello Elvira'yi teselli etmeye çalışırken Don Giovanni'nin sevgililerinin asıllarının, sayılarının ve karakterlerinin bir listesini şarkıyla sıralar: 640 tane İtalya'da, 231 tane Almanya'da, 100 tane Fransa'da, 91 tane Türkiye'de ve 1.003 tane Ispanya'da. (Arya: Leporello Madamina, il catalogo è questo — "Küçük hanim, bu verdiğim bir katalog"). Sahnenin sonunda çok kere eserin oynadığı zamanlip kesilip temsilden atılan bir resitatifle Elvira intikam almaya and içer.

Elvira sahneden ayrıldığı zaman Mesetto ve Zerlina ile birlikte bir düğün alayı sahneye girer. Don Giovanni ve Leporello hemen arkalarından girerler. Giovanni Elvira'yi çok çekici bulur. Kıskanç olan Masetto'yu nişanlısından ayırmak için düğün eğlencelerinin kendi şatosunda yapılmasını teklif eder. Masetto bunun Giovanni'nin Zerlina ile birlikte geride kalacağı anlamına geleceğini fark edince bu teklife kızar (Arya Masetto: Ho capito! Signor si. — "Evet sayın efendi, anlıyorum.") Giovanni ve Zerlina sonunda yalnız kalırlar ve Giovanni hemen kızı kandırma oyunlarını uygulamaya başlar (İkili: Là ci darem la mano — "Haydi elini ver ve el ele tutuşalım.").

Bu sırada Elvira girer ve Giovanni'nin kandırma oyununu bozar (Arya Elvira: Ah, fuggi il traditor — "Kaç, o hainden kaç!"). Hemen Anna ve Ottavio sahneye girerler. Anna'nin babasını öldüren ve maskeli olduğu için daha tanıyıp bilemedikleri katili yakalamak için nasıl intikam alabileceklerini düşünmektedirler. Bu sırada Don Giovanni'ye rastlarlar. Anna'nın babasının katiline hitap ettiğini bilmeyerek ondan kendilerine yardımda bulunmasını isterler. Giovanni hiç tereddüt etmeden yardıma hazır olduğunu belirtir. Don Giovanni hâlâ Anna'yı ayartma şansı olduğunu düşünmektedir. Güya büyük bir ilgi göstererek, nasıl olur da böyle bir insafsız adamın Anna'nın hayatını altüst edebileceğinden yakınır. Fakat Giovanni'nin bu sefer de şansı yaver gitmez; Elvira sahneye girer ve Giovanni'nin kendini nasıl ayartıp kendine ihanet ettiğini açıklar. (Dortlu: "Non ti fidar, o misera &mdash "Yaşlı hanım, ona hiç inanma.") Giovanni Elvira'nın bu ithamlarına karşılık olarak Ottavio ve Anna'ya, durumdan çok etkilenip Elvira'nin aklını yitirdiğidir. Giovanni Commendatore'nin katilini yakalamaya söz verip ayrılır. Tam o sırada birden Anna Giovanni'nin kendine tecavüz etmeye çalışan ve babasını öldüren kişinin Giovanni olduğunu anlar. (Arya Anna: "Or sai chi l'onore — "Benim şerefime tecavüze yeltenen odur.") Ottavio'ya bunu inandırıcı bulmaz fakat arkadaşına gözkulak olmaya kararlıdır, (Arya Ottavio: "Dalla sua pace — "Onun huzur duymasi için.")

Don Giovanni'nin uşağı olmaktan ayrılmaya daha tam karar veremeyen Leporello, Giovanni'ye köylü düğünü için bütün çağrılan misafirlerin Giovanni'nin şatosunda olduğunu, Masetto'yi başka şeylere yönelterek kıskançlığını unutturduğunu ama bütün bu uygun gelişmelerin Zerlina'nın baştan çıkarıldıktan sonra geri dönüşüyle boşa gittiğini bildirir. Fakat Don Giovanni hiç keyfini bozmamıştır ve Leporello'ya yeni bir yemek partisi için hazırlık yapması emrini verir. (Arya Giovanni" —Sonuda şarapla"). Sonra şatosuna gitmek üzere sahneden ayrılır.

Zerlina kıskanç Masetto'yu takip eder ve onu kendine inandırıp sakinleştirmeye çalışır (Arya Zerlina: Batti, batti o bel Masetto — "Döv beni sevgili Masetto"). Fakat tam kendinin suçsuz olduğuna inandırmayı başarmış iken Don Giovanni'nin sesi duyulur ve bu onu şaşırtıp kaçmak istemesine neden olur. Birden Maseto'nun güvenci kaybolur ve kıskanç damat Giovanni gelince Zerlina'nin ne yapacağını kendi görmek isteğiyle onu göremeyecekleri bir yere saklanır. Zerlina'da Don Giovanni'den saklanmak istemektedir ama bunda başarılı olamaz. Don Giovanni Masetto'ya yeniden rastlamadan Zerlina'yi bastan çıkartma oyununa devam eder. Fakat tam o sırada Masetto'yu saklandığı yerde bulur. Buna biraz şaşırmıştır; ama bu durumdan kendini toplayan Giovanni Zerlina'ya Masetto'nun yanında olmadığı için üzüntülü olduğunu fakat onun artık geri geldiğini söyler. Sonra ikisini de birlikte şatoda gerdek odası olarak gayet iyi süslenmiş olan odaya götürür.

Leporello eğer mümkünse Giovanni'yi tam cürüm işlerken yakalatmak için düğün balosuna üç maskeli davetli de çağırmıştır. Bunlar değişik elbiselerle Elvira, Ottavio ve Anna'dir.

Balo salonu.

Balo salonda düğün eğlenceleri baslar. Leporello Masetto'nun dikkatini başka yere çekmeyi başarırken Don Giovanni yalnız olarak Zerlina'yi odadan dışarı çıkarır. Zerlina'nin yardım isteyen çığlıkları duyulmaya başlayınca Leporello patronunu ikaz etmek için dışarı koşar. Don Giovanni bu çığlıkları duyan misafirleri kandırmak ister ve uşağını kılıcı önünde balo odasına getirir ve onu Zerlina'ya tecavüz etmek üzereyken yakaladığını iddia eder. Elvira, Ottavio ve Anna maskelerini çıkarırlar ve nelerin olduğunu simdi iyi anladıklarını açıklarlar. Misafirler Don Giovanni'nin dediklerine inanmazlar ve ona karşı hücuma geçerler. Fakat kılıcı elinde Giovanni kendini korur ve karışıklıktan istifade ederek kaçmayı başarır.

II. Perde[değiştir | kaynağı değiştir]

Elvira'nin evinin dışında.

Don Giovanni ve Donna Anna

Leporello, Giovanni yanında artık çalışmak istemediğini bildirmiştir; fakat patronu daha yüksek ücret teklif ederek onu bu fikrinden caydırır. (İkili: "Eh via buffone — "Gel buraya soytarı"), Giovanni Elvira'nın hizmetçi kızını baştan çıkartmak istediğini söyler; bunun için Leporello'yu kandırıp onunla şapka ve pelerin değiştokuşu yapar. Elvira pencereye gelmiştir. (Üçlü: "Ah taci, ingiusto core — "Ah, hakkın yok kalbim, sesini kes"). Bunu bir oyun yapmak için fırsat bilen Giovanni kendi saklanır ve kendi giysileri içinde olan Leporello'yu ortaya çıkartır. Saklandığı yerden söylediği bir şarki ile Elvira'ya yaptıklarına pişman olduğunu ve tekrar ona dönmeye hazır olduğunu ifade eder. Elvira buna inanır ve sokağa iner. Patronunun pelerini içinde bulunan Leoparello'yu Giovanni ve uşağının giysileri içinde olan Giovanni'yi uşağı sanır. Böylece Leporello Elvira'yı alıp götürüp onu evinden uzaklaştır. Giovanni ise Elvira'nin genç kız hizmetçisini ayartmak niyetiyle elindeki mandolini çalarak ona serenad yapmaya koyulur. (Arya Giovanni: "Deh vieni alla finestra — "Pencereye gelir misin.").

Fakat hizmetçi kızı tam baştan çıkartmakta iken Masetto ve arkadaşları oraya gelirler. Giovanni'yi aramaktadırlar. Leporello'nun giysileri içinde bulunan Giovanni bu intikam alma grubuna kendisinin de Giovanni'nin öldürülmesini istediğine inandırır ve onlarla birlikte Giovanni'yi aramaya devam ederler. Leporello kılığındaki Giovanni grubu ikiye ayırmayı başarır. (Arya Giovanna: Metà di voi qua vadano— "Yarınız şuraya diğerleri buraya") Sonra kendi grubunda olan ateşli silahları eline geçirir ve silahsız olan Masetto'ya bir dayak atar. Sonra kahkahalar atarak oradan ayrılır. Zerlina gelir ve Masetto'yu teselli eder (Arya Zerlina:Vedrai carino — "Haydi gel sevgilim")

Karanlık bir avlu.

Leporello Elvira'yı bir karanlık avluya getirip bırakır (Altılı: Sola, sola in buio loco — "Bu karanlık yerde tek başıma"). Leporello tam kaçmakta iken oraya Anna ile Ottavio da gelirler. Ottavio Anna'yi teselli etmeye çalışmaktadır. Tam Leporello zorla bulduğu kapıyı açıp oradan ayrılmak üzereyken, Zerlina ve Mesetto kapıyı açarlar. Giovanni'nin pelerinin giydiği onu Giovanni sanıp kıskıvrak yakalarlar. Anna ve Ottavio ne olduğunu izlemişlerdir ve yakalanmış olan Leperollo'nun etrafını sararlar ve niyetleri onu öldürmektir. Elvira Giovanni olduğunu sandığı kişiyi korumaya çalışır. Onun kocası olduğunu ve ona merhamet etmeleri gerektiğini söyler; ama bu diğer dört kişinin niyetlerinin değişmesine neden olmaz. Bu sırada Leporello üstünde bulunan Giovanni'nin pelerinini çıkartıp yere atar ve kendi hüviyeti ortaya çıkar. (Arya Leporello: Ah pietà signori miei — "Ah efendiler bana acıyın"). Buna herkesin şaşkınlığından faydalanan Leporello hemen oradan kaçar. Artık iyice aklı başına gelmiş olan Ottavio Giovanni'nin suçlu olduğuna iyice inanmıştır ve ondan intikam almaya and içer. (Arya Ottavio: "Il mio tesoro — "Benim varlığım"). Elvira da Giovanni'nin kendine ihanet ettiğine kızgındır. (Arya Elvira: Mi tradì quell'alma ingrata &mdsh; "Bu nankör aşağılık bana ihanet etti.")[4]

Commendatore'nin heykelinin bulunduğu bir mezarlık.

Commandotore heykeli Don Giovanni peşinde: Ressam Max Slevogt

Leporello Don Giovanni'ye kendini sanki ölmüş de tekrar dirilmiş gibi hissettiğini anlatır. Giovanni onu alaya alır ve bunun Leperollo'ya âşık olan bir kadınla yarım kalan baştan çıkarma macerasına benzediğini söyler. Fakat uşak bu benzetmeden hoşlanmaz. Çünkü şimdiki gibi bekar olacağına, başarılı olsaydı şimdi o kadınla evli olacağını söyler. Don Giovanni uşağının bu yanıtına kahkahalarla gülmeye başlar. Bu sırada mezar heykeli Giovanni'ye seslenir ve onun bu kahkahalarının akşam sonunda sona ereceğini ikaz eder. Bunun üzerine Leporello heykelin altına kazılmış olan kitabeyi okur: "Katilimi burada intikamım bekliyor." yazılıdır. Uşak korkudan titremeye başlar; Giovanni ise vurdumduymazdır. Uşağına heykeli evinde akşam yemeğine davet etmesini emreder ve bunu başarmazsa onu öldürmekle tehdit eder. Leporello birkaç defa heykeli akşam yemeğine davet eder ama korkudan bu daveti tam açıklayamaz ve heykelden hiç yanıt gelmez (İkili: "Oh, statua gentilissima — O çok nazik heykel beyim") Sonunda bu daveti Don Giovanni kendisi tekrarlar ve heykel başını sallayarak daveti kabul ettiğini bildirir. Böylece Don Giovanni kendi kötü kısmetini kendisi çağırmış olmaktadır.

Donna Anna'nın odası.

Ottavio Anna'yi kendisiyle hemen evlenmek için zorlamaktadır. Fakat Anna babasının ölümünden hemen sonra bu nikâhın doğru olmayacağına ısrar eder. Ottavio onu merhametsiz olmakla suçlar; fakat Anna onu sevdiğine ve ona sadik kalacağına inandırmayı başarır (Arya Anna: Non mi dir — "Söyleme bana")

Don Giovanni'nin dairesi.

Giovanni kendi şatosunda guael bir yemek yer ve bu sırada orkestrası zamanının popüler parçalarını çalar. (Bunlar arasında Mozart'ın bir önceki opera eseri olan Figaro'nun Düğünü'nden Non più andrai aryası da bulunur.) Leporello garsonluk yapmaktadır. (Finale: Già la mensa preparataYemek şimdiden hazır), Elvira girer ve artık Giovanni'ye içerlemekten vazgeçtiği sadece ona karşı acıma hisleri olduğunu belirtir. (Arya Elvira:'L'ultima prova dell'amor mio — "Aşkımın en son delili"). Kendine hic nefret hissi olmadığına şaşıran Don Giovanni ona tekrar bunun kendi isteği mi olduğunu sorar. Elvira buna yanıt olarak hiç ümitsiz olarak son defa Giovanni'den hayat hedefini ve hayatını değiştirmesini isteğini anlatır. Buna Giovanni sadece "Bravo" diye cevap verir. Giovanni şarap ve kadınlarına düşkünlüğün insanlığın asil ozonu ve şerefini oluşturduklarını açıklayıp Elvira'yi alaya alır. Bundan incinen ve kendine kızan Elvira girişiminin boşa gittiğini anlar ve ayrılır.

Biraz sonra Elvira'nin çığlıkları şatonun duvarlarından akis etmeye başlar ve sanki bir şeyden kaçarmışçasına Elvira kapıdan girer ve hızla koşup diğer kapıdan çıkar. Giovanni Leporello'ya gidip Elvira'yi korkutanın ne olduğunu araştırması için emir verir. Dışarıya bakan Leporello da çığlık atmaya baslar ve odaya geri gelip mezar heykelin davet edildiği gibi şatoya gelmiş olduğu haberini Giovanni'ye verir. Kapı ağır ağır çalınır; korkudan sanki kendine felç inmiş olan Leporello kapıyı açamaz; sonunda Don Giovanni kapıyı açar ve Commendatore'nin heykeli kapının önündedir. (Arya Heykel:Don Giovanni! a cenar teco m'invitasti — "Don Giovanni beni akşam yemeğine davet etmiştir.") Heykel sonra suçlu kötü adamdan eski kötü hayatını bırakıp tövbe etmesi gereğini bildiri; fakat bunu Giovanni büyük bir inatçılıkla reddeder. Heykel yerin derinliğine çökmeye başlar ve Don Giovanni'yi de yerin dibine birlikte götürür. Birlikte yerin dibine ta cehenneme kadar çöküp orada Don Giovanni cehennem ateşi içinde yanmaya başlar.

Donna Anna, Don Ottavio, Donna Elvira, Zerlina ve Masetto suçluyu yakalamak niyetiyle sahneye girerler. Fakat sadece bir masa altında saklanıp hala görgü şahidi olduğu korkulu olaylardan titremekte olan Leporello'yu bulurlar. Leporello korkulu olayları onlara anlatır. Artık çelişkiler sona ermiştir. Anna ve Ottavio, babasının ölümünün acısı geçinceye kadar bir yıl yas çekmesine karar verip evlenmelerini ertelerler. Elvira bir manastıra çekilip orada hayatinin sonuna kadar rahibe kalmayı tercih eder. Zerlina ve Masetto en sonunda kendi aile evlerine giderler. Leporello ise yeni bir patron bulmak için bir hana gider.

Operanın son korosunda eserin incelediği ana konu ortaya çıkarılır (Koro: Questo è il fin — "Kötülük yapanın sonu kötü olur.") 20.yüzyıla kadar bu eserin temsillerinde bu ensambl koro parçası eserin bir uygun bir parçası olmadığı iddiasıyla operanın temsillerinde kesilip atılmaktaydı. Fakat 20. yüzyılın ortalarından itibaren yönetmenler bu parçayı besteci Mozart'ın isteği gibi eserin sonuna koymaktadırlar.

Ünlü müziksel parçalar[değiştir | kaynağı değiştir]

I. Perde[değiştir | kaynağı değiştir]

  • "Notte e giorno faticar" — Leporello: 1. Sahne
  • "Ah! chi mi dice mai" — Donna Elvira: 5. Sahne
  • "Madamina, il catalogo è questo" — Leporello: 5. Sahne
  • "Ho capito, signor, sì" — Masetto: 8. Sahne
  • "Là ci darem la mano" — Don Giovanni ve Zerlina: 9. Sahne
  • "Ah, fuggi il traditor" — Donna Elvira: 10. Sahne
  • "Don Ottavio... Or sai chi l'onore" — Donna Anna: 12. Sahne
  • "Dalla sua pace" — Don Ottavio: 14. Sahne
  • "Fin ch'han dal vino" — Don Giovanni: 15. Sahne
  • "Batti, batti, o bel Masetto" — Zerlina: 16. Sahne

II. Perde[değiştir | kaynağı değiştir]

  • "Deh, vieni alla finestra" — Don Giovanni: 3. Sahne
  • "Metà di voi qua vadano" — Don Giovanni: 4. Sahne
  • "Vedrai, carino" — Zerlina: 6. Sahne
  • "Ah, pietà! Signori miei!" — Leporello:: 9. Sahne
  • "Il mio tesoro" — Don Ottavio: 10. Sahne
  • "In quali... Mi tradì quell'alma ingrata" — Donna Elvira: 10. Sahne
  • "Troppo mi... Non mi dir" — Donna Anna: 12. Sahne
  • "Don Giovanni, a cenar teco m'invitasti" — Don Giovanni, Leporello ve Commendatore: 15. Sahne

Don Giovanni ve diğer besteciler[değiştir | kaynağı değiştir]

Don Giovanni eserinin devamlı popülerliği dolayısıyla Mozart'ın bu eseri çok geniş şekilde rearranjman olarak ve kısımlar ödünç alınarak başka yazar ve besteciler tarafından yenilenmiştir. Perde I Finale'deki minuet parçası Franz Lizst'in Mozart'in "Figaro'nu Düğünü"nde bulunan iki motif üzerine Fantazi adlı eserinde bulunur. Aynı minueti ve Deh vieni alla finestra aryasını Sigismund Thalberg Don Juan'daki serenad ve minuet uzerine Grand Fantezi Op.42 adlı eserinde kullanmıştır. Busoni "Mozart ardından bir varyasyon" adlı bir parçayı Klavieruburg eserinde bulunmaktadır.Beethoven, Danzi ve Chopin ayrı ayrı Don Giovanni ile Zerlina'nin Là ci darem la mano adlı ikilisini çok andıran varyasyonlar bestelemişlerdir. Beethoven'in Diabelli Variations'larındakı Varyasyon 22, Leporello'nun "Notte e giorno faticar" isimli aryasını andırır.

Don Giovanni eserinden alınan birçok müzik parçaları birçok filmde müzik olarak kullanılmıştır. İngiliz yapımı Ealing komedileri arasında Kind Hearts and Coronets filminin ana teması 'Il mio tesoro aryasıdır. Babette's Feast adlı filmde kahramanlar arasındaki romantik kararsızlığın fon müziği aynı durumu anlatan Là ci darem la mano aryası müziğini kapsar. Ayrıca özellikle Amadeus, Brooklyn'de oldu, Parting Glances, Some Girls, Madagascar Skin, Il Cermonie ve The Bonfire of the Vanities adlı filmlerde Don Giovanninin müziğini önemli olarak içlerinde bulundururlar.

Seçilmiş ses kayıtları[değiştir | kaynağı değiştir]

Don Giovanni operasının Figaro'nun Düğünü operası kadar çok sayıda ses kaydı (plak, teyp, CD) bulunmamakla beraber, bu eser için birçok defa ses kaydına geçmiş bulunmaktadır. Burada ancak seçilmiş bir ufak liste verilebilmektedir.[5]

Yıl Roller
(Don Giovanni, Leporello, Don Ottavio, Masetto, Commendatore, Donna Anna, Donna Elvira, Zerlina
Opera evi ve Orkestra,
Orkestra şefi
Marka
1934 "Ezio Pinza",
"Virgilio Lazzari",
"Tito Schipa",
"Louis D’Angelo",
"Emanuel List",
"Rosa Ponselle",
"Maria Müller",
"Editha Fleischer"
New York Metropolitan Opera orkestra ve korosu.
Yönetmen: "Tullio Serafin".
1936 - "John Brownlee",
"Salvatore Baccaloni", "Koloman von Pataky",
"Roy Henderson",
"David Franklin",
"Ina Souez",
"Luise Helletsgruber",
"Audrey Mildmay".
İngiltere "Glyndebourne Festivali" orkestra ve korosu.
Yönetmen: "Fritz Busch"
HMV
1937 "Ezio Pinza",
"Virgilio Lazzari",
"Dino Borgioli",
"Karl Ettl",
"Herbert Alsen",
"Elisabeth Rethberg",
"Luise Helletsgruber",
"Margit Bokor".
Viyana Staatsoper orkestra ve korosu.
Yönetmen: "Bruno Walter"
1954 "Cesare Siepi",
"Otto Edelmann",
"Anton Dermota",
"Walter Berry",
"Dezsö Ernster",
"Elisabeth Grümmer",
"Elisabeth Schwarzkopf",
"Erna Berger"
Viyana Staatsoper korosu ve "Viyana Filarmonik" Orkestrası.
Yönetmen: "Wilhelm Furtwängler"
EMI (live)
1959 "Eberhard Wächter",
"Giuseppe Taddei",
"Luigi Alva",
"Piero Cappuccilli",
"Gottlob Frick",
"Joan Sutherland",
"Elisabeth Schwarzkopf",
"Graziella Sciutti".
Filarmonia orkestra ve korosu. Yönetmen: "Carlo Maria Giulini" EMI Classics (2002)
1960 "Eberhard Wächter",
"Walter Berry",
"Cesare Valletti",
"Rolando Panerai",
"Nicola Zaccaria",
"Leontyne Price",
"Elisabeth Schwarzkopf"
, "Graziella Sciutti".
Viyana Staatsoper korosu, Viyana Filarmonika Orkestrası,
Yönetmen:, "Herbert von Karajan"
1966 "Nicolai Ghiaurov", "Walter Berry", "Nicolai Gedda", "Paolo Montarsolo", "Franz Crass", "Chester Watson", "Christa Ludwig", "Mirella Freni". Viyana Staatsoper korosu ve Viyana Filarmonika orkestrası.
Yönetmen: "Otto Klemperer"
EMI
1968 "Gabriel Bacquier",
"Werner Krenn",
"Donald Gramm",
"Leonardo Monreale",
"Clifford Grant",
"Joan Sutherland",
"Pilar Lorengar",
"Marilyn Horne".
"İngiliz Oda Orkestrası", "Ambrosian Şarkıcıları" korosu.
Yönetmen: "Richard Bonynge"
1970 "Nicolai Ghiaurov",
"Sesto Bruscantini",
"Alfredo Kraus",
"Walter Monachesi",
"Dimiter Petkov",
"Gundula Janowitz",
"Sena Jurinac",
"Olivera Miljakovich".
Roma RAI orkestra ve korosu.
Yönetmen: Carlo Maria Giulini
1978 "Ruggero Raimondi",
"José van Dam",
"Kenneth Riegel",
..
..
"Edda Moser",
"Kiri Te Kanawa",
"Teresa Berganza"
Orchestre de l'Opéra de Paris
Yönetmen:Lorin Maazel
Sony Video Yapim direktoru Joseph Losey)
1990 "Thomas Allen",
"Simone Alaimo",
"Francisco Araiza",
"Claudio Otelli",
"Robert Lloyd",
"Sharon Sweet",
"Karita Mattila",
"Marie McLaughlin"
Waltham Assembly Hall, İngiltere.
Yönetmen: "Neville Marriner"
Universal
1994 "Rodney Gilfry",
"Ildebrando d'Arcangelo",
"Christoph Prégardien",
..,
..,
"Luba Orgonasova",
"Charlotte Margiono",
"Eirian James"
English Baroque Soloists
Yönetmen: "John Eliot Gardiner"
Archiv Prod. (Universal)
1997 "Simon Keenlyside",
"Bryn Terfel",
"Uwe Heilmann",
"Ildebrando D'Arcangelo", "Matti Salminen",
"Carmela Remigio",
"Soile Isokoski",
"Patrizia Pace".
Ferrara Musica korosu, "Avrupa Oda Orkestrası".
Yönetmen: "Claudio Abbado"
2007 "Johannes Weisser",
"Lorenzo Regazzo",
"Alexandrina Pendatchanska",
"Olga Pasichnyk",
"Kenneth Tarver" (Don Ottavio).
Freiburg Barok Orkestrası.
Yönetmen "René Jacobs".
"Harmonia Mundi"

Don Giovanni İtalyanca dışında diğer dillerde seslendirilip kayda alınmıştır. Örneğin, 2000'de Filarmoniya Orkestrası Yönetmen David Parry tarafından, Don Giovanni başrolünde Gary Magee ile, İngilizce sesli olarak hazırlanan eser, Chandos ses kayıt şirketi tarafından satışa arzedilmiştir.

Medya[değiştir | kaynağı değiştir]

Ayrıca bakınız[değiştir | kaynağı değiştir]

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ [1] 22 Ağustos 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. OPERA America'nın en çok sahnelenen operalar için "The Top 20" listesi
  2. ^ [2] 12 Haziran 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. OperaGlass Opera.Stanford.Edu Internet sitesinde
  3. ^ Konu özeti kaynağı: Melitz, Leo, (1921)The Opera Goer's Complete Guide
  4. ^ Bu aralığa Viyana'da yapılan ikinci prömiyerde bazı ekler yapilmıştır. Zerlina kendinin hiçbir suçu olmadığını iddia edip kaçmaya çalışan Leporello'yu saçlarından tutup yakalayarak Masetto'yu çağırır. Elini kolunu iyice bağlayıp bir tabureye oturtur. Bir ustura ile boğazını kesmeye hazır olduğunu belirtir. Bu sırada Leporello ona yalvararak kendinin suçsuz olduğunu söylemektedir. (İkili: "Per queste tue manine— "Senin bu ellerin") Zerlina onu bağlı bırakarak Mesetto ve diğerlerini bulup getirmeye gider. Leporello bağlarını çözerek Zerlina geri dönmeden tekrar kaçmayı başarır. Fakat bu ek sahne hemen operanın hiçbir yeni temsilinde tekrarlanmamaktır.
  5. ^ Matthew Boyden, Nick Kimberley ve Joe Staines, (2002) The Rough Guide to Opera. New York: Rough Guides. 103
  • Bu madde kısmen İngilizce Wikipedia "Don_Giovanni" maddesi kaynaklıdır. Online:[3] (İngilizce)(Erişim:21.12.2008)
  • Bu madde kısmen İtalyanca Wikipedia "Don_Giovanni (Opera)" maddesi kaynaklıdır. Online:[4] (İtalyanca) (Erişim:21.12.2008)

Dış kaynaklar[değiştir | kaynağı değiştir]

  • Anderson, James,(1993) The Complete Dictionary of Opera and Operetta, Wings Books, ISBN 0-517-09156-9. (İngilizce) (Erişim:21.12.2008)
  • Deutsch, Otto Erich, (1965) Mozart: A Documentary Biography. Stanford: Stanford University Press.(İngilizce)

Dış bağlantılar[değiştir | kaynağı değiştir]

  • IMSLP Petrucci Music Library websitesi "Don_Giovanni,_K.527_(Mozart,_Wolfgang_Amadeus)" maddesinde partisyon notaları ve libretto [5][ölü/kırık bağlantı] (İngilizce) (Erişim:21.12.2008)
  • [6] Opera kılavuzu: konu özeti — libretto — önemli parçalar(İngilizce) (Erişim:21.12.2008)
  • [7]: Orijinal İtalyanca libretto metni (İtalyanca) (Erişim:21.12.2008)
  • [8][ölü/kırık bağlantı]: İngilizce libretto metni (İngilizce)(Erişme:21.12.2008)
  • [9] 26 Kasım 2001 tarihinde Library of Congress sitesinde arşivlendi : Don Giovanni için piyano ve sesler için partisyon, Indiana Üniversitesi (Erişme tarihi:21.12.2008)
  • [10] 9 Mart 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. 1979'da yapılan film için IMDB'deki madde. (Erişim :21.12.2008)
  • YouTube websitesinde 1954 Salzburg Festivali'nde "Don Giovanni, Furtwängler, Salzburg 1954 (English subtitles)" maddesinde orkestra şefi Kurt Furtwangler idaresindeki yapım ve temsilin İngilizce altyazılı tümünun video kaydı . Online:[11] 25 Mart 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Erişim :25.08.2017)
  • YouTube websitesinde "Don Giovanni - complete (English Subtitles) (1080 HD)" maddesinde 2001 Zurih Operaevi ve orkestra şefi Niklaus Harnacourt idaresindeki yapimi ve temsilin İngilizce altyazılı tümünun video kaydı. Online:[12] 3 Eylül 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Erişim :25.08.2017)



Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Nedir? :Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? ile ilgili Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Ne Demektir? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Açıklaması Nedir? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Cevabı Nedir? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Açıklaması? :Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Gerçek mi? :Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? ile ilgili Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Hakkında? :Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? ile ilgili Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? burada bulabilirsiniz. Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Don Giovanni nedir?, Don Giovanni anlamı nedir?, Don Giovanni ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Theridion circumtextum, Apateizm, Tetragnatha shinanoensis, Musteryen, Rathaus, Sadık Muharremi, Evander Holyfield, Takistan şehristanı, Balfour Deklarasyonu, Eupleres, Psikiyatri hemşireliği, Ahmet Kemal Yaşınkılıç, Anju, Arı sinek kuşu, Soulby, Cumbria, Kazakistan Cumhuriyeti Parlamentosu Senatosu, Kızartma, 14. Akademi Ödülleri, George Hammond (Yıldız Geçidi), Çorum Devlet Tiyatrosu, Co Adriaanse, Silvane bahşı, Yakutiye, Katalunya, Swainsona, NGC 148, Morphou, Al Jefferson, Galatasaray Ergun Gürsoy Olimpik Yüzme Havuzu, Ruj feminizmi, Balen, Nantou, Arquímedes Figuera, Göztepe Camii, Tenten Amerikada, Çatalzeytin, Corkbush Ayaklanması, Kiev Ruslarının Hristiyanlaşması, Merkür (mitoloji), Heinz Flohe, Hardeman County, Tennessee, Medya, Nissan 350Z, Mikroçip, Çeşnigir, Boyabat, Cédric Bakambu, Baldur von Schirach, Kars (eyalet), Florence Devouard, Stefanos Skuludis, Part İmparatorluğu, 1216, Pegadomyia, 1408, Skeç komedi, Fas Arapçası, Northern Girl, Ezequiel Rescaldani, Milyarder (film), Zelotes geshur, İskoçya millî ragbi birliği takımı, Robert F. Kennedy, Aydın Menderes, Fiat Toro, Nijer devlet başkanları listesi, İğde, Elbistan, Balder, Elsing, Esenyaka, Yusufeli, Ted Demme, Hortumlu solucanlar, Türkiye Cumhuriyeti Adalet Bakanlığı, Manolya, NGC 7770, Serbest nötron, Tahtköy, Bayburt, En İyi Dans Kaydı Grammy Ödülü, Kairos, İtalya Bayanlar Voleybol Ligi, Baldır, Dan kabilesi, Zinho, Rus pop müziği, Leuciscidae, Peptik ülser, NGC 6146, Helena Almeida, II. Leon (Abhazya kralı), Camilla Belle, Samir Sabri, Bank of China Kulesi, Luzzara, Kan dolaşımı, Sedum oxycoccoides, Sky Deutschland, Gregg Berhalter, Alona, Mustafa Baş, TRT 3, NGC 5460,
Fosforik Nedir?, Talış bayrağı Anlamı Nedir, Talış bayrağı Nasıl Oluştu, Talış bayrağı Tarihi, Talış bayrağı Renkleri, Talış bayrağı Tasarımı, Gizem Albaş Kimdir?, Fosforışıl Nedir?, Fosfatsız Nedir?, Ali Çelebi Kimdir?, Tülin Keçeci Güngör Kimdir?, Edanur Altıntaş Kimdir?, Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kimdir? Yrd Doç Dr Birsel Aybek Nereli Yrd Doç Dr Birsel Aybek Kaç Yaşında?, Fosfatlı Nedir?, Topsuz Nedir?, Sovyetler Birliği bayrağı Anlamı Nedir, Sovyetler Birliği bayrağı Nasıl Oluştu, Sovyetler Birliği bayrağı Tarihi, Sovyetler Birliği bayrağı Renkleri, Sovyetler Birliği bayrağı Tasarımı, Aslan Sezgin Kimdir?, Topraksız Nedir?, Şener Pul Kimdir?, Topraksı Nedir?, Serap Çakır Kimdir?, Selma Karaman Kimdir?, Formaliteci Nedir?, Yavuz Tellioğlu Kimdir?, Toprakçıl Nedir?, Forgetful Nedir?, Sırbistan-Karadağ bayrağı Anlamı Nedir, Sırbistan-Karadağ bayrağı Nasıl Oluştu, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tarihi, Sırbistan-Karadağ bayrağı Renkleri, Sırbistan-Karadağ bayrağı Tasarımı, Toprak Rengi Nedir?, For Nedir?, İsmail Aybars Aksoy Kimdir?, Nail Çiler Kimdir?, Toprak Altı Nedir?, Fonolojik Nedir?, Bekir Sıtkı Tarım Kimdir?, İhsan Sarıyar Kimdir?, Topolojik Nedir?, Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?,