Laz kültür hareketi Nedir?
Laz kültür hareketi Nedir?, Laz kültür hareketi Nerededir?, Laz kültür hareketi Hakkında Bilgi?, Laz kültür hareketi Analizi? Laz kültür hareketi ilgili Laz kültür hareketi ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz. Laz kültür hareketi ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Laz kültür hareketi Ne Anlama Gelir Laz kültür hareketi Anlamı Laz kültür hareketi Nedir Laz kültür hareketi Ne Anlam Taşır Laz kültür hareketi Neye İşarettir Laz kültür hareketi Tabiri Laz kültür hareketi Yorumu
Laz kültür hareketi Kelimesi
Lütfen Laz kültür hareketi Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Laz kültür hareketi İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı? Laz kültür hareketi Ne Demek? ,Laz kültür hareketi Ne Demektir? Laz kültür hareketi Ne Demektir? Laz kültür hareketi Analizi? , Laz kültür hareketi Anlamı Nedir?,Laz kültür hareketi Ne Demektir? , Laz kültür hareketi Açıklaması Nedir? ,Laz kültür hareketi Cevabı Nedir?,Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı?,Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Laz kültür hareketi Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız
Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Nedir? Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı
Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:
Söylemek, söz söylemek - Ad vermek - Bir dilde karşılığı olmak - Herhangi bir ses çıkarmak - Herhangi bir kanıya, yargıya varmak - Düşünmek - Oranlamak - Ummak, - Erişmek - Bir işe kalkışmak, yeltenmek - Saymak, kabul etmek - bir şey anlamına gelmek - öyle mi, - yani, anlaşılan - inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü
Laz kültür hareketi Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır
Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı
Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. - Muşmulaya döngel de derler.
Kamer `ay` demektir. - Küt dedi, düştü. - Bu işe herkes ne der? - Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. - Bundan sonra gelir mi dersin? - Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. - Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Laz kültür hareketi - Demek gideceksin.
Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler
- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek
- dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok
Laz kültür hareketi
Laz kültür hareketi Nedir? Laz kültür hareketi Ne demek? , Laz kültür hareketi Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi
Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı? Laz kültür hareketi Ne Demek? Laz kültür hareketi Ne Demektir? ,Laz kültür hareketi Analizi? Laz kültür hareketi Anlamı Nedir? Laz kültür hareketi Ne Demektir?, Laz kültür hareketi Açıklaması Nedir? , Laz kültür hareketi Cevabı Nedir? , Laz kültür hareketi Kelimesinin Anlamı?
Makale serilerinden |
Lazlar |
---|
Laz kültür hareketi, Lazlarda halk olma bilincinin kültürel ve siyasal eyleme yönlendirilmesini ifade eden süreçtir.[1] Lazların, Türkler, Gürcüler ve diğer etnik gruplardan ayrı; müstakil bir millet olduğunu savunan bir akımdır. Günümüzde Lazların çoğunluğu kendilerini önce Türk, sonra Laz olarak kabul etmekte ve Laz milliyetçiliğini reddedip Türk milliyetçiliğine yönelmektedirler.[2][3]
Türkiye'deki Laz kültür hareketi, dolaylı olarak Laz kültürünü yasaklayan yasalara ve Lazları Gürcülerin alt etnik grubu olarak gösteren yayınlara tepki olarak ortaya çıktı. Lazca yer adlarının değiştirilmesi, kamusal alanda Lazca konuşmanın yasaklanması, Türk ırkından olmadıkları için hükümetin belirlediği yerlerde yaşamaya mecbur bırakılma[4] gibi kanunlar Laz kültür hareketini başlatmasa da Lazlık bilincinin oluşmasına neden oldu. 1993 yılında Lazların Gürcü kökenli olduğunu iddia eden Lazların Tarihi isimli kitabın basılmasına tepki olarak Türkiye'de Laz kültür hareketi başladı.[5]
Laz kimliği, dili, ulusal bilincine yönelik çalışmalar II. Abdülhamid döneminde başladı. Hopalı Faik Efendi isimli kişi ilk kez Lazca bir kitap bastı. Bu eser yakıldı ve Hopalı Faik Efendi hapisle cezalandırıldı.[6] Mart 1919'da Ahmet Tevfik Yücesoy isimli Osmanlı Lazı Laz Tekamül-i Milli Cemiyeti'ni kurdu. Lazca eğitim talep etmeyen ve Osmanlı ayrılıkçısı olmayan cemiyet, bölgeci bir milliyetçilik anlayışına sahipti ve Lazlar arasında yardımlaşmalar olması için kurulmuştu.[7][8] Cemiyet fazla uzun ömürlü olmadı ve Laz kültür hareketi Sovyetler Birliği'ndeki Lazlar tarafından devam ettirildi. İskender Chitaşi isimli Laz, Laz alfabesini geliştirdi ve ilk Lazca gazete olan Mçhita Murutsxi'yi çıkardı. Aynı zamanda günümüz Gürcistan sınırlarındaki Sarpi köyünde 1933-36 yılları arasında Lazca eğitim veren okulun ders kitaplarını hazırladı. 22 Haziran 1938'de Chitaşi'nin idam edilmesiyle Laz kültür hareketi zayıflayıp söndü.
1984'te Laz kültür hareketi Alman etnograf Wolfgang Feurstein'ın çabalarıyla birlikte tekrar canlandı. Fahri Kahraman ve Selma Koçiva gibi Lazlarla beraber Almanya'da çalışan Feurstein'ın önderliğindeki grup, Nananena [Anadil] kitabı ve iki dergiyle (Parpali [Kelebek] (1984), Lazuri Ambarepe [Lazca Haberler] (1992) dergileriyle o dönemdeki tek Lazca eserleri üretti. Wolfgang Feurstain, bazı Türk kaynaklarına göre "Kafkas Kültür Halkası" teorisi ile Lazları ayrıştırmaya çalışan bir Almanya Federal Haber Alma Servisi üyesidir.[9]
1993 yılında Laz kültür hareketi en güçlü zamanlarını yaşamaya başladı. 1992 yılında Gürcistanlı Lazlar Muhammed Vanilişi ve Ali Tandilava'nın yazdığı kitap, Lazların Tarihi ismiyle Türkçeye çevrildi. Kitapta Lazların Gürcü kökenli olduğu tezine yer verilmesi, Lazlarda kitabın reddiyesi üzerine bir hareket başlattı. Kitaba karşı tez olarak 1993 yılında Ahmet Hulusi Kırım, Ali İhsan Aksamaz, İsmail Avcı Bucaklişi ve Mehmedali Barış Beşli'nin öncülüğünde Lazları tanıtma amacı güden Ogni dergisi yayınlandı. Derginin yazı işleri müdürü olan Beşli, bölücülük yaptığı gerekçesiyle yargılandı ve beraat etti. 1994 yılında Lazlar üzerine yayıncılık faaliyetleri yapmayı amaçlayan Çiviyazıları Yayınevi Özcan Sapan tarafından kuruldu. 1992 yılında Kâzım Koyuncu'nun da üyesi olduğu Zuğaşi Berepe isimli Lazca rock yapan müzik grubu kuruldu. Zuğaşi Berepe ile birlikte Laz kültür hareketi gençler tarafından fark edildi. 1997 yılında Birol Topaloğlu Heyamo isimli Lazca şarkılardan oluşan müzik albümünü çıkardı. Lazca albüm çıkardığı için bölücülük suçundan yargılandı ve beraat etti.[10]
Laz kültür hareketinin devamı olarak 2008 yılında Laz Kültür Derneği, 2013 yılında Laz Enstitüsü kuruldu. Laz Enstitüsü'nün o dönemki başkanı Mehmet Bekaroğlu, enstitünün etnik milliyetçilik veya Lazcılık yapmadığını, sadece Lazcanın kaybolmasının engellendiğinin amaçlandığını belirtti ve enstitünün misyonunu "Lazcacılık" olarak ifade etti.[11]
Günümüzde Lazların çok az bir kısmı Laz kültür hareketine katılmaktadır. Laz kültür hareketinde aktif olan Lazlar, Kürt siyasi hareketindeki problemlerin Laz kültür hareketinin daha yavaş gelişmesine neden olduğunu düşünmektedir.[12] Günümüzde Lazların çoğunluğu kendilerini önce Türk, sonra Laz olarak kabul etmekte ve Türkiye'nin çıkarlarını önemsemektedir. Laz aydınlarının günümüzdeki başlıca talepleri Lazca yer adlarının iade edilmesi, Laz dili ve edebiyatı bölümününü açılması ve Lazca yayın yapan bir televizyon kanalıdır.[3][13] Yazar Hale Yılmaz'a göre, Laz kültür hareketi, özellikle siyasi boyutu göz önüne alındığında, devletle açık bir çatışmaya dönüşme potansiyeline sahiptir.[14]