Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir?

Türkiye kültürü Nedir?

Türkiye kültürü Nedir?, Türkiye kültürü Nerededir?, Türkiye kültürü Hakkında Bilgi?, Türkiye kültürü Analizi? Türkiye kültürü ilgili Türkiye kültürü ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz.  Türkiye kültürü ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Türkiye kültürü Ne Anlama Gelir Türkiye kültürü Anlamı Türkiye kültürü Nedir Türkiye kültürü Ne Anlam Taşır Türkiye kültürü Neye İşarettir Türkiye kültürü Tabiri Türkiye kültürü Yorumu 

Türkiye kültürü Kelimesi

Lütfen Türkiye kültürü Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Türkiye kültürü İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı? Türkiye kültürü Ne Demek? ,Türkiye kültürü Ne Demektir? Türkiye kültürü Ne Demektir? Türkiye kültürü Analizi? , Türkiye kültürü Anlamı Nedir?,Türkiye kültürü Ne Demektir? , Türkiye kültürü Açıklaması Nedir? ,Türkiye kültürü Cevabı Nedir?,Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı?,Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Türkiye kültürü Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız

Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Nedir? Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı Ne demektir?

Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı

Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:

Söylemek, söz söylemek -  Ad vermek -  Bir dilde karşılığı olmak -  Herhangi bir ses çıkarmak -  Herhangi bir kanıya, yargıya varmak -  Düşünmek - Oranlamak  - Ummak, - Erişmek -  Bir işe kalkışmak, yeltenmek -  Saymak, kabul etmek -  bir şey anlamına gelmek -  öyle mi,  - yani, anlaşılan -  inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü

Türkiye kültürü Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır

Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı

Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. -  Muşmulaya döngel de derler.

Kamer `ay` demektir. -  Küt dedi, düştü. -  Bu işe herkes ne der? -  Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. -  Bundan sonra gelir mi dersin? -  Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. -  Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Türkiye kültürü - Demek gideceksin.

Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler

- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek

 - dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin  - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok

Türkiye kültürü

Türkiye kültürü Nedir? Türkiye kültürü Ne demek? , Türkiye kültürü Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi

Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı? Türkiye kültürü Ne Demek? Türkiye kültürü Ne Demektir? ,Türkiye kültürü Analizi? Türkiye kültürü Anlamı Nedir? Türkiye kültürü Ne Demektir?, Türkiye kültürü Açıklaması Nedir? , Türkiye kültürü Cevabı Nedir? , Türkiye kültürü Kelimesinin Anlamı?






Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir?

Türk kültürü

Vikipedi, özgür ansiklopedi
(Türkiye kültürü sayfasından yönlendirildi)

Türk kültürü kökeni Orta Asya'nın kültürel birikimine dayanan bir kültürdür. Selçuklu döneminden itibaren Doğu Akdeniz ve İslam kültürleri ile etkileşim halinde olup Modern Türkiye'ye kadar gelişti.

Sanat[değiştir | kaynağı değiştir]

Mimari[değiştir | kaynağı değiştir]

Anadolu Selçuklu[değiştir | kaynağı değiştir]

Gök Medrese (Sivas)

Anadolu Selçuklu Kervansaray, Cami ve Saray mimarisinin yanında Çini, bezeme ve kabartma figür usullerini de geliştirmiştir. Kervansaray ve sarayların yapımında en çok kullanılan malzeme taştır. Taş; dini, sivil ve ticari eserlerde sıkça kullanılmıştır. Özellikle taş bezeme sanatı 13. yüzyıl Konya ve Sivas şehirlerinde sıklıkla kullanıldı ve gelişti. Çini sanatı saray ve dini mimaride en çok kullanılan usullerden biridir. Gelişen bu sanat daha sonraki dönemde Osmanlı mimarîsinde yer bulacaktır. Bozkır stili hayvan figürleri özellikle çift başlı kartal ve kaplan olmak üzere cami kabartmalarında kullanılmıştır.[1]

Osmanlı İmparatorluğu[değiştir | kaynağı değiştir]

Erken Dönem Osmanlı Mimarisi[değiştir | kaynağı değiştir]
Orhan Gazi Camii (Bursa)
Topkapı Sarayı (İstanbul)

Erken dönem mimarisinin ilk kayda değer yapıları İznik ve Bursa şehirlerinde inşa edilmiştir. Bursa'daki Orhan Gazi Camii Osmanlı dini mimarisinin ilk önemli yapısıdır. Anadolu Selçuklu mimarisindeki tonoz usulü yerine kubbeler kullanılmıştır. Bunun yanında hisarlar, hanlar, hamamlar, medreseler ve zaviyelerde inşa edilmiştir. Kervansaraylardan ziyade ticaret konaklama hizmetlerini karşılayacak iki katlı hanlar tercih edilmiştir.[2]

Klasik Dönem Osmanlı Mimarisi[değiştir | kaynağı değiştir]

XV. yüzyılın ortalarında belirginleşen klasik dönem mimarisinde sivil mimaride ahşap, dini ve ticari mimaride ise taş tercih edilmiştir. İstanbul'un Fethinden sonra Roma ve Rönesans mimarisi önem kazanmıştır. Buna rağmen Osmanlı'da belli bir ortak mimari stil görülmemiştir.[3] Mimar Sinan dönemin önemli mimarlarındandır. Sedefkar Mehmet Ağa, Mimar Davud Ağa ve Dalgıç Ahmed Paşa dönemin önemli mimarları olarak kabul edilir. Dönemin ünlü mimarlarının çoğu Mimar Sinan'ın öğrencileridir.

Batılılaşma Dönemi[değiştir | kaynağı değiştir]

18. yüzyılın başında III. Ahmet ile başlayan Batılılaşmaya yönelme dönemin mimari anlayışına da etkide bulunmuştur. Lale Devrindeki mimari değişim sadece saray ve zengin konaklarına yansıdı. Mahalle ölçeğindeki değişim ancak 19. yüzyılda gerçekleşebildi.[4]

Modern Türkiye[değiştir | kaynağı değiştir]
Türk Tarih Kurumu binası

1927-1939 yıllarındaki mimari anlayış eleştirilmiş ve ikinci ulusal mimarlık akımı hakim olmuştur. II. Dünya Savaşının getirdiği ekonomik kriz sebebiyle 1939 yılından itibaren Türkiye’deki mimari faaliyetler 1950'deki liberalizm dönemine kadar durağan kalmıştır. 1950 sonlarına kadar uluslararası mimari üslup kullanılmıştır ve betonarme tasarımlar artmıştır.[5] 1960'lı yıllarda OECD ve Avrupa Ekonomik Topluluğu ile ilişkilerin geliştirilmesi mimari kültürüne de yansımıştır. Bu dönemde yüksek yapılar, holding binaları ve bürolar artış göstermektedir. Kırsal göçün etkisiyle şehirlerde kontrolsüz büyüme yaşanmış ve bu durum kentleşmede konut sorunu meydana getirmiştir.[6]

Sinema[değiştir | kaynağı değiştir]

İlk Türk filmi Ayastefanos'taki Rus Abidesinin Yıkılışı, ilk Türk Sinemacısı Fuat Uzkınay tarafından, 14 Kasım 1914'te, Yeşilköy, İstanbul'da çekilmiştir.

Osmanlı'da ilk film gösterimi 1896'da Bertrand adlı iki Fransız'ın sarayda yaptığı yayınlar ile başlamış; aynı yılda İstanbul ve Beyoğlu'nda da halka film gösterilmiştir. Gösterilen filmler genel olarak güldürü türündedir. Halkın rağbet etmesi üzerine Sigmund Weinberg 1908'de Pathé Sineması'nı açtı. Daha sonradan Beyoğlu'nda Palas Sineması ve Majik Sineması açıldı. 1914'te ise Kemal Seden ve Ali Seden kendi salonlarını açtılar. Aynı yıl Murat ve Cevat beyler tarafından "Milli Sinema" kuruldu. İzmir'de açılan ilk sinemalar ise Asri Sinema, Ankara Sineması, Lale Sineması, Milli Sinema ve Elhamra Sineması olmuştur. Bir Türk'ün çektiği ilk film ise "Ayastefanos'taki Rus Abidesinin Yıkılışı" adlı belgesel filmdir. I. Dünya Savaşı sıralarında Enver Paşa Almanya seyahatinden sonra "Ordu Film Dairesi"ni kurmuştur.[7][8] İlk konulu Türk filmleri Leblebici Horhor Ağa ve Himmet Ağa'nın İzdivacı olmasına rağmen bunlar yarım kalmış veyahut sonradan tamamlanmıştır. Tamamlanan eserler ise 1917'de Müdâfaa-i Milliye Cemiyeti tarafından çekilen Pençe ve Casus adlı filmlerdir. Cumhuriyet dönemi sinemasında ise taşralı halkı eğitmek için sinemanın propaganda gücünden yararlanılmıştır. Ateşten Gömlek filmi Cumhuriyet döneminin ilk yıllarında çevrilmiş en iyi öykülü film olarak kabul görmüştür. 1950'li yıllarda film üretimi artmış ve Türk sinemasının "altın çağı" olarak kabul edilen 1960-1975'li dönemin temelini hazırlamıştır. 1971-1980 arasındaki siyasi ve ekonomik olaylar sinema kültürünü de etkilemiştir. 1990'lı yıllar sinema sektörü için bir kriz dönemi olmuş ve bu dönemde film üretimi oldukça azalmıştır.[9] 2000'li yıllarda köklü değişimler olmuş, filmlere ayrılan bütçeyle birlikte seyirci sayısı da artmıştır. Dram türünde Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz filmleri dünya çapında bilinmektedir.

Müzik[değiştir | kaynağı değiştir]

Türk Müziğinin Orta Asya Kökenleri[değiştir | kaynağı değiştir]

Eski Uygur duvar resmi

Eski Altay kültürlerinden doğan Türk müzik aletleri ve sanatı 9 ve 10. yüzyıl Uygur Kağanlığı döneminde gelişme göstermiştir. Telli çalgı olarak Dombra, Tobşur, Kopuz; vurmalı çalgı olarak Davul; yaylı çalgı olarak Kıyak ve Iklık; üflemeli çalgı olarak da Kuray ve Kaval kullanılmıştır.[10] Bunlardan Davul'a dini ritüellerde ve savaşlarda; Kıyak ve Kopuza ozanların destan anlatımlarında ihtiyaç duyulmuştur. Telli çalgıların tel malzemesi at kılı veya koyun bağırsağından yapılır. Tellerin renklerin ak veya kara oluşu dini bir sembolü ifade etmektedir.[11][12] Eski Türk müzik kültürü özellikle Çin ile etkileşim halinde olmuştur. Hunlardan elde edilen Sancak ve Davul Çinlilerce ganimet sayılmış ve Çin askeri geleneğine davul girmiştir.[10] Davul özellikle Göktürklerde bir hakimiyet belgesi haline gelmiştir.[13]

Anadolu Türk Halk Müziği[değiştir | kaynağı değiştir]

Anadolu'da Türk kültürünün yayılmasından itibaren gelişme gösteren ve halk tabakasında yaygın olan geleneksel müzik türüdür. Koşma, Destan, Varsağı, Mani, Semai, Kalenderî gibi şiir türleri ozan ve aşıklar tarafından Saz ve Bağlamayla icra edilmiştir.[14] Geleneksel üsluplara uyan şiirler Türk ezgisiyle icra edildiği zaman türkü (Türki/ Türk'e ait) adını alır. 17. yüzyılda yaşamış olan Karacaoğlan ve Köroğlu ise Türk halk müziği için bir sembol haline gelmiştir.

Mehter[değiştir | kaynağı değiştir]

Türk Sanat Müziği ve Osmanlı İmparatorluğu[değiştir | kaynağı değiştir]

Osmanlı minyatüründe tasvir edilmiş kadın çalgıcılar

15-16. yüzyıllarda dönemin usta müzisyenlerinin başkent İstanbul'a getirilmesi saray müziğine katkı sağlamış ve gelişmesine yol açmıştır. Tekkelerde önemli bir konumda olan "Dedeler" müzik sanatına oldukça ilgi göstermiştir. Bu ilginin sonucunda müzik kuramları üzerinde çalışmalar geliştirilmiştir ve çalışmalar kısa sürede Tekke Müzisyenleri arasında yaygınlaşmıştır. Tüm bu olaylar karşısında yeni bir bakış açısının doğması; ilk Türkçe Nazariyat Kitapları ve müzik konusu ile ilgili çalışmaların artmasına sebep olmuştur. 15. yüzyıl'da Yusuf Kırşehri’nin Edvar veya Musiki Risalesi isimli eseri yeni bir ekol yaratmıştır.[15][16] Bu dönemde telli çalgı olarak Santur, Kanun, Ud, Tambur, Lavta ve Keman; vurmalı çalgı olarak Zil, Def ve Kudüm; yaylı çalgı olarak Kemençe, Kabak Kemane ve Rebab; üflemeli çalgı olarak da Ney kullanılmıştır. Osmanlı Klasik ve Halk Musikîsinde çoğu telli/sapı çalgıların kökeni olan Kopuz’un kullanımı 18. yüzyıla kadar devam edebilmiş, 10 ila 16. yüzyıl arası çok revaçta olan Ud çalgısının yerini 19. yüzyıl sonunda yeniden almak üzere 17. yüzyıldan itibaren Tambur’a bırakmış, Santur ise 20. yüzyılda Klasik Musikî'ye girmiştir.[17] Çalgıların kökeni Orta Asya, İtalya, Orta Doğu ve İran'a dayanır. 16-17. yüzyıllarda Türk Musikî'si oldukça gelişme göstermiştir. Kutb-ı nâyî Osman Dede 28 Ağustos 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Buhûrîzâde Mustafa Itrî ve Köçek Derviş Mustafa Dede 28 Ağustos 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. önemli isimler bu devirde yaşamıştır. III. Selim dönemindeki saray çaplı musiki kültürü dönemin kapanmasıyla geleneksel müzik önemini kaybetmeye başlamıştır.

1530 yılında bir sünnet düğününde sahne alan köçekler ve müzisyenler. (Süleymanname)
Romantik Dönem[değiştir | kaynağı değiştir]

Hacı Arif Bey ile keder ve karamsarlık teması yaygın olmakla birlikte batılılaşma hareketleri de yoğunluk göstermiştir. Bu ekolü bazı müzikbilimciler uygunsuz bulmuştur. Romantik dönemin seçkin bestecileri Hacı Arif Bey (1831-1884) Şevki Bey (1860-1891), Nikoğos Ağa (1836-1885), Tanburi Ali Efendi (1836-1902), Giriftzen Asım Bey (1851-1929) ve Ahmet Rasim Bey (1864-1932)'dir.[18]

Reform Dönemi[değiştir | kaynağı değiştir]

20. yüzyılda Hüseyin Sadettin Arel ile başlayan bu dönemin başlıca özelliği Türk Musikîsi'ndeki hataların düzeltilmesi ve topyekûn batılılaşma yerine düzenli şekilde çağdaşlaşmaktır.[18] Çağdaşlaşmanın ön planda olduğu bu dönemde Hüseyin Sadettin Arel'in öğrencileri İstanbul Türk Mûsikîsi Konservatuarı'nı kurmuştur.

Edebiyat[değiştir | kaynağı değiştir]

İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı[değiştir | kaynağı değiştir]

Göktürk süvarisi

İslamiyet öncesi döneme ait ilk kayda değer metinler Orhun ve Yenisey Yazıtlarıdır. Türk Runiki ile taş kitabelere kazınan bu metinlere genel olarak siyasi olaylar kaydedilmiştir. Bu dönemde yaygın olan şiir türleri genel olarak sözlü ürünler olan Savlar, Sagular ve Koşuklar oluşur. Yazılı edebiyat kültürü 8-9. yüzyıl Uygur Kağanlığı döneminde oldukça yaygınlaşmıştır ve masallar, dini öğretiler ve Hece Ölçüsünün bulunduğu ilk yazılı eserler ve şairler bu dönemde ortaya çıkmıştır.[19] Arpın Çor Tigin bilinen ilk Türk şair olarak kabul edilmektedir.[20] Bu dönemde Kül Tarkan, Singku Seli Tutung, Asıg Tutung, Kalım Keyşi ve Çuçu 31 Ağustos 2022 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.[21] gibi şairler çıksa da bir kısmının kendi şiirleri bulunamamıştır. Fal kitabı olup Türk Runiki kullanılan Irk Bitig ilk Türkçe kitap niteliğindedir. Ardından Budist öğretileri konu alan Altun Yaruk, Sekiz Yükmek, Kalyanamkara ve Papamkara adlı eserler gelmektedir. Yaratılış Destanı, Türeyiş Destanı, Göç Destanı, Bozkurt miti (Aşina,[22] Suoguo[23]) ve Uygurca Oğuz Kağan Destanı[24] bu dönemde yazılmıştır. Destanlarda genel olarak kurt, geyik, ışık, demircilik, ağaç, ok-yay ve dağ motifleri kullanılmıştır.[25]

Geçiş Dönemi Türk Edebiyatı[değiştir | kaynağı değiştir]

İslamiyet'in Türkler arasında yayılmasından sonra oluşan kültürel ortam Türk edebiyatınıda etkilemiştir. Bu durumdan dolayı yazılan Oğuz Kağan Destanı gibi milli destanlara İslami ögeler eklenmiştir. Şu ve Satuk Buğra Destanı'da aynı dönemde yazılmıştır. Bu dönemdeki etkili yazarlar ve eserler Yusuf Has Hacib'in Kutadgu Bilig mesnevi ve siyasetnamesi; Edip Ahmet Yükneki'nin Atabetü'l-Hakayık ahlak ve dini öğretisi; Kaşgarlı Mahmut'un Divanu Lugati't-Türk sözlüğüdür. Divanu Lugati't-Türk eseri içinde içeriğinde Türkçe atasözleri ve Türk boylarının yazılmasından dolayı önemli bulunmaktadır ve ilk Türkçe ansiklopedik sözlük niteliğindedir. Şairler ve yazarlar aruz ölçüsünü tercih etmiştir. Geleneksel hece ölçüsü halk kitlesinde yaşamaya devam etmiştir. Bu dönem 12. yüzyıla kadar sürmüştür.

İslami Dönem Türk edebiyatı[değiştir | kaynağı değiştir]

Cülus töreni (II. Osman)

11-13. yüzyılda Orta Asya'dan şeyh, derviş ve halk ozanlarının Anadolu'ya göç etmesi Anadolu Türk edebiyatının temelini oluşturmuştur. Bunun sonucu gelişen tasavvufi düşünce ve vahdetivücut fikirleri Türk mutasavvıflarının divanlarında yer verdiği baş konu olmuştur.[26] Ahi Evran, Ahmet Yesevi, Sultan Veled, Ahmet Fakih, Yunus Emre bu dönemin başındaki ilk temsilciler olarak kabul edilmektedir. 14. yüzyılda Türkçe eser ve şiir sayısı artmış ve tasavvufi-ahlaki konu özelliklerini korunmuştur. Birinci Anadolu beylikleri döneminde Kırşehir bazı şairlerin yetiştiği Orta Asya kültür ve geleneklerinin yaşatıldığı bir kültür merkezi olarak kabul edilmektedir. Bu dönemde Hoca Dehhani, Aşık Paşa, Gülşehri, Şeyyad Hamza, Şeyhoğlu Mustafa, Kadı Burhaneddin ve Seyyid Nesimi şair ve yazarlar yaşamıştır. 15. yüzyılda Klasik Türk edebiyatının temeli atılmıştır. Bu dönem Türkçenin oldukça geliştiği ve yeni ekollerin girdiği bir dönem olarak kabul edilmektedir. Hüseyin Baykara ve Ali Şir Nevai Türk edebiyatı ve Türkçenin gelişmesine büyük katkı yapmıştır. Şeyhi, Ahmet Paşa, Sinan Paşa divan edebiyatında; Eşrefoğlu ve Kaygusuz Abdal ise halk edebiyatında önemli isimler olarak kabul görülür. 16. yüzyılda klasik üslup şairler ve yazarlar tarafından sıklıkla kullanılmış ve gelişmiştir. Kaside, gazel, kıt'a, müstezat, tuyug, rübai, musammat, mesnevi gibi alanlarda önemli eserler verilmiştir. Nesirdeki gelişme ise ancak bu dönemde gerçekleşebilmiştir. Fuzuli, Baki, Zati, Hayali Bey, Bağdatlı Ruhi, Taşlıcalı Yahya divan edebiyatında; Pir Sultan Abdal ve Köroğlu ise halk edebiyatında önemli ustalar olarak kabul edilir. Bu dönem klasik üslubun olgunluk çağı olarak tanımlanır. 17-18. yüzyılda oluşan siyasi istikrarsızlık edebiyat ortamınada yansımıştır. Bu dönemde hiciv ve hezel alanında eserler artmış ve dönemin sosyokültürel sorunlarından dolayı müstehcen olacak yönde değişiklik göstermiştir. Şairler geleneksel divan üslubunu uygun görmemeye başlamaları divan edebiyatında değişime yol açmıştır. Ses esasına dayalı açık ve doğal bir anlatım, mahalle tasvirleri ve halk yaşantısı bu değişimlere örnek gösterilir. Bu yüzyıllarda önemli şair ve yazarlar divan edebiyatında Nef'i, Nabi, Neşati (17. yy.), Atayi, Sabit, Nedim ve Şeyh Galib (18. yy.); halk edebiyatında ise Aşık Ömer ve Karacaoğlan önemli ve son temsilcilerdir. Dönemde yayınlanmış en ünlü eser Evliya Çelebi'nin seyahatnamesidir. Sanat bakımından batı uygarlığına yöneliş gittikçe hızlanmış, Şeyh Galib'den sonra Divan edebiyatı tercih edilmemeye ve yeni edebi akımlar çıkmaya başlamıştır.[27]

Destanlar[değiştir | kaynağı değiştir]

Batılılaşma dönemi ve Modern Türk edebiyatı[değiştir | kaynağı değiştir]

I. Tanzimat (1860-1876)[değiştir | kaynağı değiştir]

1860'dan sonra batılılaşma hareketlerinin güçlenmesi edebiyat dahil birçok alana etki etmiştir. Şiir, roman, tiyatro ve gazetecilik alanında büyük gelişmeler kaydedilmiştir. Geleneksel edebiyattan ilk uzaklaşma İbrahim Şinasi'nin çalışmaları ile ile başlamıştır. Mustafa Reşid Paşa’nın tavsiyesi üzerine Paris şehrinde maliye tahsili yaparken bir yandan da edebiyatla ilgilenmiş, İstanbul'a geri döndüğünde ise Fransızüslubunu ve şiirlerini Tercüme-i Manzume adında yayımlamıştır. Daha sonraları Ziya Paşa ve Namık Kemal dil, söyleyiş ve biçim bakımında geleneksel şiirden kopmuşlar ve yeni harekete dahil olmuşlardır. Şiir ve kurgusal hikâyelerde klasik aşk teması yerine Fransız tipi yeni temaya uygun vokabüler de benimsenmiştir. Hece ölçüsü aydınlar tarafından daha çok kullanılmaya başlanmışsa da aruz yaygın ve kabul edilen bir şiir ölçüsü olarak kalmaya devam etmiştir. Batılı roman çevirileri daha sonradan yerli romanlara referans eser olmuştur. İlk batılı roman çevirisi Yusuf Kamil Paşa'nın (Tercüme-i) Telemak (1862) adlı eserdir. İçerik bakımından anlaşılmayan yönleri göz ardı edilmiş ve fazlasıyla rağbet görmüştür. Divan edebiyatındaki kuralcı ve ortak olaylar içeren manzum üslubu bırakılmış ve romanlara rağbet gösterilmiştir. İlk yerli roman Şemsettin Sami tarafından yazılan Taaşşukı Talat ve Fitnat adlı eserdir. Bu dönemde Namık Kemal'in İntibah eseri ilk edebi roman kabul edilmektedir. Namık Kemal, Ziya Paşa, Ahmet Vefik Paşa, Şemsettin Sami, Ahmet Cevdet Paşa ve Ahmet Mithat Efendi dönemin etkili yazarlarındandır.

II. Tanzimat (1876-1895)[değiştir | kaynağı değiştir]

Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit Tarhan toplumsal konulardan çok mistisizm, ölüm-yaşam, tanrı-ruh, varoluşun özellikleri ve sonu gibi konulara yer vermesi bir ayrışma oluşturmuştur ve realizm, romantizm ve natüralizm gibi akımlar benimsenmiştir. I. Tanzimat'a göre aruz ve ağır dile daha çok önem gösterilmiştir. Nabizade Nazım (Karabibik ve Zehra), Recaizade Mahmut Ekrem (Araba Sevdası) veSamipaşazade Sezai (Sergüzeşt) dönemin önemli yazar ve şairleridir. Bu dönemde Avrupai edebiyat tarzı temel kazanmıştır ve güçlenmiştir.

Servet-i Fünun dönemi (1896-1901)[değiştir | kaynağı değiştir]

Servet-i Fünun'u meydana getirenler arasında Tevfik Fikret, Cenab Şahabeddin, Hüseyin Siyret, Hüseyin Suat, Ali Ekrem, Ahmet Reşit, Süleyman Nazıf, Halid Rıza ve Mehmet Rauf yer alır. 1891'de kurulan fen bilimleri odaklı bu dergi Tevfik Fikret'in yazı işleri müdürlüğüne gelmesinden sonra edebiyat ve sanat dergisi haline gelmeye başladı. Dergi ve getirdiği edebi akım 1901 yılında edebiyatçıların ayrılması ve açılan davalar sebebiyle tekrar fen dergisi haline gelmiştir.[28]

Tiyatro[değiştir | kaynağı değiştir]

Resim[değiştir | kaynağı değiştir]

Mutfak[değiştir | kaynağı değiştir]

Dil[değiştir | kaynağı değiştir]

Türkiye Türkçesi, Türk dillerinin Oğuzca grubuna mensuptur. Türkiye, Kıbrıs Cumhuriyeti ve Kuzey Kıbrıs'ta ulusal resmî dil statüsüne sahiptir. Yaklaşık 83 milyon konuşuru ile dünyada en çok konuşulan 16. dildir.

Kaynakça[değiştir | kaynağı değiştir]

  1. ^ Öney, Gönül (1992). Anadolu Selçuklu mimari süslemesi ve el sanatları: maden sanatı. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. ISBN 978-975-458-013-6. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  2. ^ Ayverdi, Ekrem Hakki (1966). Osmanli mimarisi ilk 250 senenin. Baha Matbaasi. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  3. ^ Yaşar, Fatma Tunç (1 Eylül 2005). "The Ottoman Capital in the Making: The Reconstruction of Constantinople in the Fifteenth Century". Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi (6): 763-774. ISSN 1303-9369. 
  4. ^ Yıldız, Ülkü (2018). "Son dönem Osmanlı mimari anlayışının sosyal yapıya ve mimarlık kurumuna etkileri". 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  5. ^ Sağsöz, Ayşe (1 Ocak 2014). "1938-1960 Yılları Arası Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı". Journal of Turkish Studies (İngilizce). 9 (Volume 9 Issue 10): 941-941. doi:10.7827/TurkishStudies.7580. ISSN 1308-2140. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  6. ^ ELMALI ŞEN, Derya (1 Ocak 2014). "1960-80 Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı". Journal of Turkish Studies. 9 (Volume 9 Issue 10): 541-541. doi:10.7827/turkishstudies.7590. ISSN 1308-2140. 
  7. ^ Onaran, lim Şerif (1994). Türk sineması. Kitle Yayıncılık. ISBN 978-975-7917-01-4. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  8. ^ Scognamillo, Giovanni (1987). Türk sinema tarihi. Metis Yayınları. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  9. ^ "Türkiye'de Sinema". sinema.ktb.gov.tr. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ağustos 2022. 
  10. ^ a b Budak, Ogün Atilla (2006). Türk müziğinin kökeni-gelişimi. Phoenix. ISBN 978-9944-931-15-1. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  11. ^ Ögel, Bahaeddin (1978). Türk kültür tarihine giriş: Göktürklerden Osmanlılara. Kültür Bakanlığı. 24 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  12. ^ Vertkov, k a (1963). Атлас Музыкальных Инструментов Народов СССР. [By] К. Вертков, Г. Благодатов, Э. Язовицкая. [With Plates and Musical Examples.] (İngilizce). 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  13. ^ Kafesoğlu, İbrahim. Türk Milli Kültürü. Ötüken Neşriyat A.Ş. ss. 257-258. ISBN 978-605-155-184-5. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  14. ^ Yücel, Haluk (2011). "TÜRK HALK MÜZİĞİ ÜZERİNE BİR İNCELEME". Akademik Bakış (26). 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  15. ^ Uslu, Recep (1 Ocak 2017). "Yusuf Kırşehri Mevlevi'nin Türk Müzik Tarihindeki Yeri: Yeni Sistemcilerin Kurucusu Müzik Teorisyeni". Researcher. 5 (4): 655-679. ISSN 2717-9494. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  16. ^ Ünüşan kuloğlu, Süreyya gülmemed. "Müzik: Osmanlı müzik kültürü". Kültür ve Turizm Bakanlığı Türkiye Kültür Portalı Projesi. 
  17. ^ Taşdelen, Merve Münteha (1 Ocak 2019). "Osmanlı'da Musiki Sanatı". Osmanlı'da Musiki Sanatı. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  18. ^ a b Berker, Ercümend (6 Ocak 1985). "Türk Musikisinde Dönemler". Erdem. 1 (1): 147-168. ISSN 1010-867X. 28 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  19. ^ Arat, Reşit Rahmeti (1965). Eski Türk şiiri. Türk Tarih Kurumu Basımevi. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  20. ^ Türk ansiklopedisi 3. cilt. MEB. 1964. s. 899. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  21. ^ Divanü Lûgat-it-türk tercümesi: cilt 3. T.D.K. 1998. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  22. ^ Kuzey Hanedanlar Tarihi. 98. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  23. ^ Zhou Book. 50. 21 Haziran 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  24. ^ W. Bang, R. Arat. "Die Legende von Oghuz Qaghan". Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  25. ^ Ögel, Bahaeddin (1971). Türk mitolojisi. 1. Milli Egitim Basimevi. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  26. ^ Üstüner, Dr Kaplan (1 Temmuz 2008). "XIV. ve XV. YÜZYIL DİVANLARINDA TASAVVUF". Türklük Bilimi Araştırmaları (24): 271-294. ISSN 1300-7874. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 
  27. ^ Eski Türk edebiyatı : el kitabı. 4 baskı. Mustafa İsen. [Ankara]: [Garfiker Yay.] 2006. ss. 74-189. ISBN 975-6355-17-4. OCLC 262580588. 
  28. ^ Akyüz, Kenan (1982). Modern Türk Edebiyatının ana çizgileri: 1860-1923. MAS Matbaacılık. 31 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 31 Ağustos 2022. 

Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Nedir? :Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? ile ilgili Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Ne Demektir? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Açıklaması Nedir? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Cevabı Nedir? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Kelimesinin Anlamı? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? konusu Nedir Ne, yaşantımızda sık kullanılan kelimelerden birisi olarak karşımıza çıkar. Hem sosyal medyada hem de gündelik yaşantıda kullanılan ne kelimesi, uzun yıllardan beri dilimizdedir. Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Türk Dil Kurumu na (TDK) göre farklı anlamları olan ne kelimesi, Türkçe de tek başına ya da çeşitli cümleler eşliğinde kullanılabilir. Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Ne kelimesi ne demek, TDK ya göre anlamı nedir sorularının cevabını arayanlar için bildiris.com doğru adres! Peki, ne kelimesi ne demek, TDK ye göre anlamı nedir? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Ne kelimesinin kökeni ne, ne kelimesinin kaç anlamı var? Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? İşte TDK bilgileri ile merak edilenler
Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Açıklaması? :Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Açıklama Bir Terim Kavram Ya Da Başka Dilsel Olgunun Daha İyi Anlaşılması İçin Yapılan Ek Bilgidir.Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Söz Konusu Bilgi Açıklanacak Sözcükten Daha Uzun Olur Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Açıklama İle İlgili Durumun Kanıtı Şu Şekilde Doğrulanabilir Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Bir Sözlükteki Tanım İlgili Sözcük Yerine Kullanılabilirse, Bu Bir Açıklamadır. Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Yani Aynı Bağlam İçinde Hem Sözcük Hem De Tanım Kullanılırsa Ve Anlamsal Açıdan Bir Sorun Oluşturmuyorsa Bu Bir Açıklamadır.
Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Gerçek mi? :Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? ile ilgili Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? burada bulabilirsiniz. Detaylar için sitemizi geziniz Gerçek anlam Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? sözcüklerin birincil anlamı ile (varsa) bu anlamla doğrudan ilişkili olan anlamlarıdır. Gerçek anlam, temel anlam ile yan anlamların bileşkesidir. Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Bir sözcüğün mecaz olmayan tüm anlamlarını kapsar.
Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Hakkında? :Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? ile ilgili Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? burada bulabilirsiniz. Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Detaylar için sitemizi geziniz Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? Bu sayfada Hakkında nedir Hakkında ne demek Hakkında ile ilgili sözler cümleler bulmaca kısaca Hakkında anlamı tanımı açılımı Hakkında hakkında bilgiler Türkiye kültürü nedir?, Türkiye kültürü anlamı nedir?, Türkiye kültürü ne demektir? resimleri Hakkında sözleri yazıları kelimesinin sözlük anlamı nedir almanca ingilizce türkçe çevirisini bulabilirsiniz
Spotify, Piper ornithorhynchum, Carabus chan, Erdebil, Piper parvicordulatum, Dekkan Platosu, Avusturya Dükalığı, 2009 J. League Division 2, Titanomahia, Heanor and Loscoe, Kazanlık, Karayolları Genel Müdürlüğü, Birleşik zamanlı fiil, Aydemet, Eritredeki Yahudilerin tarihi, Cayro, Joshua Kimmich, Sevtopolis, İkinci Cumhuriyet, Patrick Henry, Korucuk, Milas, Tulle, Piper paucartamboanum, Buhar sıkıştırmalı ısı pompası çevrimi, Piper pavimentifolium, Dümen, Anadil olarak konuşulma sayılarına göre diller listesi, Psişik cerrahlık, Piper perscabrifolium, Yeni Mersin İdmanyurdu, Karavasta Lagünü, 1975 Fransa Bisiklet Turu, Adam Eve, Karaurgan Tren İstasyonu, Nafi Atuf Kansu, Doğal seleksiyon, Dyson küresi, Bedel bölümleri listesi, Vahanlılar, Piper philodendroides, Çankaya Üniversitesi Mimarlık Bölümü, Piper porphyrophyllum, Piper praeacutilimbum, Türkiye futbol şampiyonları listesi, Juan de Fuca levhası, Assicurazioni Generali, Emre Can, Álvaro Zamora, Öperler, Karasenir Tren İstasyonu, Gerçel sayılar, Kırklareli Üniversitesi, IAAF Dünyada Yılın Atleti Ödülü, Sterling Airlines, Nüfusa göre Afrika ülkeleri listesi, Piper pseudoflexuosum, The Jetsons, Kazakistan hükûmeti, Piper pseudomunchanum, NGC 1419, Karar verme, Astragalus crenatus, Göçmezler, Nazilik, Piper punctulantherum, Karar teorisi, Gabrovo, Millî Kütüphane, Skylab 2, Büyükgümüşlü, İliç, Karar (gazete), Balıkbilim, Örnekleme (müzik), Karaferye, Macarovo, Willington, Cheshire, Micropholcommatidae, Karapınar Tren İstasyonu, Ziya Gökalp Müzesi, Smyadovo, Hayat Böyle, Piper quadratiovarium, Polistes myersi, Piper sacchamatesense, Piper richardiifolium, Kozloduy, Charles Vinci, Piper scabridulicaule, Borovo, Bulgaristan, Toyota Curren, Ameoba, Emilio Estevez, Karaosman Tren İstasyonu, KOBİ, Gianluca Vialli, II.Dünya Savaşı, D 851, Kadirîlik, Brikama, Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihî Alanındaki şehitlikler ve eserler listesi,
Hasan Bitmez Kimdir?, Topoğrafik Nedir?, Sancak-ı Şerif Anlamı Nedir, Sancak-ı Şerif Nasıl Oluştu, Sancak-ı Şerif Tarihi, Sancak-ı Şerif Renkleri, Sancak-ı Şerif Tasarımı, Lütfi İlteriş Öney Kimdir?, Ufuk Değerliyurt Kimdir?, Folklorik Nedir?, Rana Berk Kimdir?, Toplum Dışı Nedir?, Fokurdak Nedir?, Toplum Bilimsel Nedir?, Fodulca Nedir?, Ayla Bedirhan Çelik Kimdir?, Harun Özgür Yıldızlı Kimdir?, Samara bayrağı Anlamı Nedir, Samara bayrağı Nasıl Oluştu, Samara bayrağı Tarihi, Samara bayrağı Renkleri, Samara bayrağı Tasarımı, Figen Yıldırım Kimdir?, Flüoresan Nedir?, Ayhan Özçelik Kimdir?, Toplanık Nedir?, İzzet Kaplan Kimdir?, Mühip Kanko Kimdir?, Prensin Bayrağı Anlamı Nedir, Prensin Bayrağı Nasıl Oluştu, Prensin Bayrağı Tarihi, Prensin Bayrağı Renkleri, Prensin Bayrağı Tasarımı, Recep Bozdemir Kimdir?, Ali Topçu Kimdir?, Toparlakça Nedir?, Hurşit Çetin Kimdir?, Fadik Temizyürek Kimdir?, Toparlağımsı Nedir?, Toparlacık Nedir?, Osmanlı bayrağı Anlamı Nedir, Osmanlı bayrağı Nasıl Oluştu, Osmanlı bayrağı Tarihi, Osmanlı bayrağı Renkleri, Osmanlı bayrağı Tasarımı, Ülkü Doğan Kimdir?, Mehmet Akif Perker Kimdir?, Necmi Özgül Kimdir?, Top Sakallı Nedir?, Hasan Daşkın Kimdir?, Hasan Memişoğlu Kimdir?, Nazi Almanyası bayrağı Anlamı Nedir, Nazi Almanyası bayrağı Nasıl Oluştu, Nazi Almanyası bayrağı Tarihi, Nazi Almanyası bayrağı Renkleri, Nazi Almanyası bayrağı Tasarımı, Fitopatolojik Nedir?, Öztürk Keskin Kimdir?, Şeref Baran Genç Kimdir?, Tonla Nedir?, Nuran Ergen Kılıç Kimdir?, Fitne Kumkuması Nedir?, Filiz Orman Akın Kimdir?, Tombulca Nedir?, Fitne Fücur Nedir?, Zürriyetsiz İsminin Anlamı Nedir?, Fitilsiz Nedir?, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Anlamı Nedir, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Nasıl Oluştu, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tarihi, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Renkleri, Natalia Cumhuriyeti Bayrağı Tasarımı, Zürriyetli İsminin Anlamı Nedir?, Mustafa Süleyman Kurtar Kimdir?, Züppe İsminin Anlamı Nedir?, Fitilci Nedir?, Dağıstan Budak Kimdir?, Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kimdir? Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Nereli Yrd Doç Dr Bilge Gökçen Röhlig Kaç Yaşında?, Zümrüdi İsminin Anlamı Nedir?, Tolgasız Nedir?, Fitçi Nedir?, Hatice Gül Bingöl Kimdir?, Gökhan Baylan Kimdir?, Zülüflü İsminin Anlamı Nedir?, Tolgalı Nedir?, Fişlik Nedir?, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Anlamı Nedir, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Nasıl Oluştu, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tarihi, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Renkleri, Kampuçya Halk Cumhuriyeti bayrağı Tasarımı, Toleranssız Nedir?, Züllü İsminin Anlamı Nedir?, Fişli Nedir?, Fişeksiz Nedir?, Zülcelâl İsminin Anlamı Nedir?, Sözdar Akdoğan Kimdir?, Murat Turna Kimdir?, Fahri Özkan Kimdir?, Zührevi İsminin Anlamı Nedir?, Fişekli Nedir?, Züğürt İsminin Anlamı Nedir?, İzmir bayrağı Anlamı Nedir, İzmir bayrağı Nasıl Oluştu, İzmir bayrağı Tarihi, İzmir bayrağı Renkleri, İzmir bayrağı Tasarımı, Filiz Çelik Kimdir?, Toksikolojik Nedir?, Fistolu Nedir?, Koray Önsel Kimdir?, Zübük İsminin Anlamı Nedir?, Toksik Nedir?, Fikret Tufanyazıcı Kimdir?, Zulmeden İsminin Anlamı Nedir?, Fistansız Nedir?, İlker Yücel Kimdir?, Tokatlı Nedir?, Zömbe İsminin Anlamı Nedir?, Gadsden bayrağı Anlamı Nedir, Gadsden bayrağı Nasıl Oluştu, Gadsden bayrağı Tarihi, Gadsden bayrağı Renkleri, Gadsden bayrağı Tasarımı, Tokalı Nedir?, Selma Sarıcıoğlu Çalışkan Kimdir?, Zottiri İsminin Anlamı Nedir?, Ümit Duman Kimdir?, Zot İsminin Anlamı Nedir?, Bahadır Gökmen Kimdir?, Berrin Selbuz Kimdir?, Tok Sözlü Nedir?, Fiskal Nedir?, Zorunlu İsminin Anlamı Nedir?, Zorlu İsminin Anlamı Nedir?, Toimeton Nedir?,