Epistemolojik kargaşacılık Nedir?
Epistemolojik kargaşacılık Nedir?, Epistemolojik kargaşacılık Nerededir?, Epistemolojik kargaşacılık Hakkında Bilgi?, Epistemolojik kargaşacılık Analizi? Epistemolojik kargaşacılık ilgili Epistemolojik kargaşacılık ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz. Epistemolojik kargaşacılık ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. Epistemolojik kargaşacılık Ne Anlama Gelir Epistemolojik kargaşacılık Anlamı Epistemolojik kargaşacılık Nedir Epistemolojik kargaşacılık Ne Anlam Taşır Epistemolojik kargaşacılık Neye İşarettir Epistemolojik kargaşacılık Tabiri Epistemolojik kargaşacılık Yorumu
Epistemolojik kargaşacılık Kelimesi
Lütfen Epistemolojik kargaşacılık Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. Epistemolojik kargaşacılık İlgili Sözlük Kelimeler Listesi Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı? Epistemolojik kargaşacılık Ne Demek? ,Epistemolojik kargaşacılık Ne Demektir? Epistemolojik kargaşacılık Ne Demektir? Epistemolojik kargaşacılık Analizi? , Epistemolojik kargaşacılık Anlamı Nedir?,Epistemolojik kargaşacılık Ne Demektir? , Epistemolojik kargaşacılık Açıklaması Nedir? ,Epistemolojik kargaşacılık Cevabı Nedir?,Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı?,Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Nedir? ,Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Ne demek?,Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Epistemolojik kargaşacılık Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız
Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Nedir? Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Ne demek? , Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı
Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:
Söylemek, söz söylemek - Ad vermek - Bir dilde karşılığı olmak - Herhangi bir ses çıkarmak - Herhangi bir kanıya, yargıya varmak - Düşünmek - Oranlamak - Ummak, - Erişmek - Bir işe kalkışmak, yeltenmek - Saymak, kabul etmek - bir şey anlamına gelmek - öyle mi, - yani, anlaşılan - inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü
Epistemolojik kargaşacılık Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır
Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı
Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. - Muşmulaya döngel de derler.
Kamer `ay` demektir. - Küt dedi, düştü. - Bu işe herkes ne der? - Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. - Bundan sonra gelir mi dersin? - Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. - Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! Epistemolojik kargaşacılık - Demek gideceksin.
Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler
- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek
- dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok
Epistemolojik kargaşacılık
Epistemolojik kargaşacılık Nedir? Epistemolojik kargaşacılık Ne demek? , Epistemolojik kargaşacılık Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi
Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı? Epistemolojik kargaşacılık Ne Demek? Epistemolojik kargaşacılık Ne Demektir? ,Epistemolojik kargaşacılık Analizi? Epistemolojik kargaşacılık Anlamı Nedir? Epistemolojik kargaşacılık Ne Demektir?, Epistemolojik kargaşacılık Açıklaması Nedir? , Epistemolojik kargaşacılık Cevabı Nedir? , Epistemolojik kargaşacılık Kelimesinin Anlamı?
Makale serilerinden |
Epistemolojik anarşizm, Avusturyalı bilim filozofu Paul Feyerabend tarafından geliştirilen ve bilimin ilerlemesini veya bilginin büyümesini yöneten hiçbir yararlı ve istisnasız metodolojik kural olmadığını savunan bir epistemolojik teoridir. Bilimin sabit, evrensel kurallarla işleyişi fikrinin gerçekçi olmadığını, zararlı olduğunu ve bilimin kendisine zarar verdiğini savunur.[1]
Teori, bilimsel ilerleme paradigmasının uygulamalarıyla tutarlı, tanımlanabilir sabit bir bilimsel yöntemin olmadığı gözlemine dayanır.[2] Bu, bilimsel devrimin kahramanlarını ampirik araştırmaya dayanan titiz araştırmacılar olarak temsil etme eğiliminde olan rasyonalist ve ampirist tarihyazımının radikal bir eleştirisidir; oysa Feyerabend, Galileo'nun, örneğin, kendi öğretisini desteklemek için retorik, propaganda ve epistemolojik hilelere dayandığına karşı çıktı. Günmerkezlilik ve estetik kriterlerin, kişisel kaprislerin ve sosyal faktörlerin baskın tarih yazımlarının izin verdiğinden çok daha yaygın olduğunu belirtir.[2]
Aristotelesçi veya Newton fiziği tarafından ortaya konan ve evrenin nesnel modellerinin duruşunu üstlenenler gibi bilimsel yasaların, evrenin tamamını tanımlamada yetersiz kaldığı görülmüştür. Evrensel modellerin Aristotelesçi fiziğinden Newton fiziğinden Einstein'ın görelilik kuramına hareketi, önceki her kuramın tümüyle evrensel bir gerçeklik modeli olarak çürütüldüğü yer, epistemolojik kargaşacılık için bilimsel kuramların gerçekte olduğu gibi gerçeğe karşılık gelmediğini gösterir; kısmen kültürel tezahürler ve dolayısıyla nesnel değildir. Feyerabend, Imre Lakatos ile birlikte, bilimi nesnel zeminlerde sahte bilimden ayırmanın sınır çizme sorununun çözülemez olduğunu ve bu nedenle sabit, evrensel kurallara göre yürütülen bilim kavramı için ölümcül olduğunu iddia etti.[1]
Feyerabend, bilimin başarısının sadece kendi yöntemleriyle değil, aynı zamanda bilim dışı kaynaklardan bilgi almış olmasından kaynaklandığını da belirtmektedir. Buna karşılık, bilimin dışında hiçbir bilgi olmadığı fikri, yalnızca bilimsel kurumların rahatlığı için tarihi çarpıtan dogmatikler tarafından öne sürülen "uygun bir peri masalı" olduğunu iddia eder.[3] Örneğin, Copernicus, dünya görüşü daha önce mistik ve irrasyonel olduğu için reddedilen Pisagor'dan büyük ölçüde etkilenmiştir. Hermetik yazılar, Newton'un yanı sıra Copernicus'un eserlerinde de önemli bir rol oynamıştır.[4] İngiltere ve Güney Pasifik'teki taş gözlemevlerinde ölçülen, Taş Devri'ne kadar uzanan oldukça doğru astronomik bilgiler bulunur.[4] Mahsul rotasyonu, hibrit bitkiler, kimyasal buluşlar ve piramitlerinki gibi henüz anlaşılmayan mimari başarılar gibi modern öncesi icatlar, bilimin bilgiye ulaşmanın tek yolu olduğu fikrini tehdit eden örneklerdir.[4]
Feyerabend ayrıca bilimi, kendi felsefî ilkeleri için, özellikle de "Hukukun Tekdüzeliği" ve "Zaman ve mekan boyunca Sürecin Tekdüzeliği" kavramları için kanıta sahip olmadığı için eleştirdi. Feyerabend, "Fiziksel dünyanın birleşik bir teorisinin basitçe var olmadığını anlamalıyız," dedi; "Kısıtlı bölgelerde işleyen teorilerimiz var, onları tek bir formülde yoğunlaştırmak için tamamen biçimsel kalan girişimlerimiz var, (tüm kimyanın fiziğe indirgenebileceği iddiası gibi) birçok temelsiz iddiamız var. Uyumsuz fenomenler. birçok bilim insanının gerçekten temel bilim olarak kabul ettiği fizikte, şimdi en az üç farklı bakış açısına sahibiz."[5]
Amerikalı yazar, filozof ve bitki bilimci Terence McKenna, Feyerabend ve Thomas Kuhn gibi filozofların hayranları arasındaydı.[6]
Feyerabend'in bir arkadaşı olan Ian Hacking, aralarında mektuplaşıyor ve karşılıklı olarak birbirlerinden alıntı yapıyorlardı. Against Method (Yönteme Karşı) kitabının son baskısının giriş bölümünü yazmış ve övgülerde bulunmuştur. Fransız filozof Jean Largeault bu eser için "Bu bir kitaptan fazlası, bir olaydır" demiştir.[7]
Imre Lakatos, Feyerabend'in de bir arkadaşıydı. İkili birbirlerine, Yöntem İçin ve Yönteme Karşı adlı bir kitapta yayınlanacak olan bilim felsefesi üzerine mektuplar yazdılar, ancak Lakatos'un ölümü bu diyalog kitabını üretme planlarını sona erdirdi.[2] Lakatos kendisini hiçbir zaman kamuoyu önünde böyle etiketlemese de Feyerabend onun bir epistemolojik anarşist olduğunu iddia etti. Feyerabend'in kendi felsefesine ve derslerinde verdiği bilgilere dayalı bir kitap yazmasını öneren ve teşvik eden kişi Lakatos'tur ve bu onun Yönteme Karşı adlı çığır açan eserine önayak olmuştur.[8]
Rus matematikçi Mişa Verbitski, entelektüel gelenekler üzerine Feyerabend'in görüşlerinin bir destekçisi olduğunu kabul etmiştir.[9]