C dili Nedir?
C dili Nedir?, C dili Nerededir?, C dili Hakkında Bilgi?, C dili Analizi? C dili ilgili C dili ile ilgili bilgileri sitemizde bulabilirsiniz. C dili ile ilgili daha detaylı bilgi almak ve iletişime geçmek için sayfamıza tıklayabilirsiniz. C dili Ne Anlama Gelir C dili Anlamı C dili Nedir C dili Ne Anlam Taşır C dili Neye İşarettir C dili Tabiri C dili Yorumu
C dili Kelimesi
Lütfen C dili Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. C dili İlgili Sözlük Kelimeler Listesi C dili Kelimesinin Anlamı? C dili Ne Demek? ,C dili Ne Demektir? C dili Ne Demektir? C dili Analizi? , C dili Anlamı Nedir?,C dili Ne Demektir? , C dili Açıklaması Nedir? ,C dili Cevabı Nedir?,C dili Kelimesinin Anlamı?,C dili Kelimesinin Anlamı Nedir? ,C dili Kelimesinin Anlamı Ne demek?,C dili Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
C dili Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadınız
C dili Kelimesinin Anlamı Nedir? C dili Kelimesinin Anlamı Ne demek? , C dili Kelimesinin Anlamı Ne demektir?
Demek Ne Demek, Nedir? Tdk'ye Göre Anlamı
Demek kelimesi, dilimizde oldukça kullanılan kelimelerden birisidir. TDK'ye göre, demek kelimesi anlamı şu şekildedir:
Söylemek, söz söylemek - Ad vermek - Bir dilde karşılığı olmak - Herhangi bir ses çıkarmak - Herhangi bir kanıya, yargıya varmak - Düşünmek - Oranlamak - Ummak, - Erişmek - Bir işe kalkışmak, yeltenmek - Saymak, kabul etmek - bir şey anlamına gelmek - öyle mi, - yani, anlaşılan - inanılmayan, beklenmeyen durumlarda kullanılan pekiştirme veya şaşma sözü
C dili Bu Kelimeyi Kediniz Aradınız Ve Bulamadığınız İçin Boş Safyadır
Demek Kelimesi Cümle İçerisinde Kullanımı
Eskilerin dediği gibi beşer, şaşar. - Muşmulaya döngel de derler.
Kamer `ay` demektir. - Küt dedi, düştü. - Bu işe herkes ne der? - Güzellik desen onda, zenginlik desen onda. - Bundan sonra gelir mi dersin? - Saat yedi dedi mi uyanırım. - Kımıldanayım deme, kurşunu yersin. Ağzını açayım deme, çok fena olursun. - Yarım milyon dediğin nedir? - Okuryazar olmak adam olmak demek değildir. - Vay! Beni kovuyorsun demek, pekâlâ! C dili - Demek gideceksin.
Demek Kelimesi Kullanılan Atasözü Ve Deyimler
- dediği çıkmak - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek
- dedi mi - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin - demek istemek , - demek ki (veya demek oluyor ki) , - demek olmak , - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok - dediği çıkmak , {buraya- - dediğinden (dışarı) çıkmak - dediğine gelmek i, - dedi mi , {buraya- - deme! - demediğini bırakmamak (veya koymamak) - deme gitsin , - demek istemek - demek ki (veya demek oluyor ki) - demek olmak - dememek - der oğlu der - deyip de geçmemek - diyecek yok
C dili
C dili Nedir? C dili Ne demek? , C dili Kelimesi İle ilgili Daha Fazla Bilgi , Almak İçin Kategoriler Sayfamıza Bakınız. İlgili Sözlük Kelimeler Listesi
C dili Kelimesinin Anlamı? C dili Ne Demek? C dili Ne Demektir? ,C dili Analizi? C dili Anlamı Nedir? C dili Ne Demektir?, C dili Açıklaması Nedir? , C dili Cevabı Nedir? , C dili Kelimesinin Anlamı?
Paradigması | Çok paradigmalı: yordamsal, işlevsel, fonksiyonel, nesne yönelimli, jenerik, modüler, genel |
---|---|
İlk çıkışı | 1985 | )
Tasarımcı | Bjarne Stroustrup |
Geliştirici | Bjarne Stroustrup Bell Labs ISO/IEC JTC1/SC22/WG21 |
Kararlı sürüm | C++20 ISO/IEC 14882:2020 / (15 Aralık 2020 | ) )
Önizleme sürümü | C++23 / (19 Mart 2023) |
Tip sistemi | statik, güçlü, isim tabanlı, emniyetsiz, yalın |
Önemli uygulamaları | GCC, LLVM Clang, Microsoft Visual C++, Embarcadero C++ Builder, Intel C++ Compiler, IBM XL C++, EDG |
Lehçeleri | |
Etkilendikleri | C, Simula, Ada 83, ALGOL 68, CLU, ML |
Etkiledikleri | Perl, LPC, Lua, Pike, Ada 95, Java, PHP, D, C99, C#, Falcon |
İşletim sistemi | Çapraz platform |
Olağan dosya uzantıları | .C .cc cpp .cxx .c++ .H .hh .hpp .hxx .h++ .h .cppm .ixx |
Web sitesi | isocpp.org |
Ailesi | C |
C++ (/ˈsiː plʌs plʌs/, telaffuz: si pılas pılas), Bell Laboratuvarlarından Bjarne Stroustrup tarafından 1979 yılından itibaren geliştirilmeye başlanmış[8], C'yi kapsayan ve çok paradigmalı, yaygın olarak kullanılan, genel amaçlı bir programlama dilidir.
İlk olarak C With Classes (Sınıflarla C) olarak adlandırılmış, 1983 yılında ismi C++[not 1] olarak değiştirilmiştir. Günüzümüzde en çok kullanılan programlama dillerinden biri olmuştur.
C++ tasarlanırken C programlama dili ile olabildiğince uyumlu olması[9] göz önüne bulundurulmuş ve K&R2'deki tüm örnek kodun derleneceği şekilde tasarlanmıştır[10].
C++, C'nin sağladığı alt seviye sıkı donanım desteğinin yanında farklı veri türleri, sınıf, şablon, sıradışı durum yönetimi, isim alanı (namespace), işleç fazladan yüklemesi, işlev fazladan yüklemesi, referans, hafıza yönetimi ve pek çok kütüphane imkanı sunar.
Bir programlama dilini oluşturan gramer, anlam ve standard kütüphane yapıları muğlak olmayacak bir biçimde belgelenir (spec veya specification) ve yayınlanır. Derleyici sağlayıcıları (vendor) bu belgeyi kullanarak derleyiciyi gerçekler.
C++ dilinin özelliklerini belirleyen bu belge (buradan sonrasında, standard) ISO / IEC Ortak Teknik Komitesi 1 (İng: Joint Technical Committee 1, JTC1) / Altkomite 22 (Subcommittee 22, SC22) Çalışma Grubu 21 (Working Group 21, WG21) (ISO/IEC JTC1/SC22/WG21) tarafından geliştirilir.[11]
İlk standard 1998'de ISO/IEC 14882:1998 adıyla yayınlandı. Sonrasında C++03, C++11, C++14, C++17 ve mevcut standard olan C++20 yayınlandı. 2012 sonrası üçer senelik periyotlarla yayınlanmaya başlanmıştır.
Şablonlar (template) tipten bağımsız olarak derleme zamanında parameterize fonksiyon veya sınıf yazılmasına izin verir ve jenerik programlamayı, şablon meta programlamayı, kod optimizasyonunu mümkün kılar. Şablon mekanizması Turing-tam'dır, böylece herhangi bir hesaplamanın bir şekilde derleme zamanında programlanarak ifade edilebilmesini sağlar.[12]
C++, nesne tanımlamada RAII[13](Resource Acquisition Is Initialization) tekniğini kullanır. Nesne için gerekli olan kaynak ayrımı (Resource Acquisition), tanımlandığı anda yapılır (Initialization) ve gerektiğinde deterministik olarak serbest bırakılır. Böylece kaynaklar init()/destroy(), allocate()/free(), open()/close() gibi fonksiyon çiftleriyle manuel olarak yönetilmek zorunda kalmaz.
Kapsamlama (encapsulation), veri yapısının geliştirici tarafından doğru bir şekilde kullanılacağından emin olmak için nesneye ait bilgilerin bir kısmını erişilemez yapmaktır. C++, sınıf yapısında üyelerin public, protected veya private tanımlanmasına izin verir. private üyeler yalnızca sınıfın üyeleri tarafından erişilebilir, böylece sınıfın kendisini ilgilendiren bazı üye değişken veya fonksiyonlar kullanıcıdan (client) saklanır. Ayrıca bu yolla nesnenin yaşamı süresince değişmemesi gereken durumlar (class invariant) korunabilir.
Kalıtlama (inheritence) var olan bir türün özelliklerini taşıyan yeni bir tür oluşturmayı sağlar. Temel sınıftan kalıtım, "public", "protected" ve "private" olarak ilan edilebilir. Diğer iki kalıtım türü arayüzün anlaşılmasını zorlaştırdığından çoğu zaman yalnızca public kalıtım kullanılır. Geçiş belirteci belirtilmezse, class private, struct public olarak kalıtılır.
Temel sınıftan kalıtım sanal (virtual) olarak ilan edilebilir, buna sanal kalıtım (virtual inheritence) denir. Sanal kalıtım çoklu kalıtımın problemlerinden sıyrılarak temel sınıfın yalnızca bir örneğinin kalıtım grafiğinde olmasını sağlar.
C++ dilinde işleçlerin (operator) çoğu fazladan yükleme yoluyla genelleştirilebilir.[14] Örneğin + işleci sayılar için anlamlıyken, std::string sınıfı için de fazladan yüklenmiş, böylece türün temsil ettiği veriye + işleciyle birleştirilme yeteneği kazandırılmıştır. Benzer şekilde iki std::string sınıfı nesnesinin eşitliği == işleciyle kontrol edilebilir. Kullanıcı tanımlı herhangi bir tür (sınıf), işleçleri fazladan yükleyebilir.
Aynı isme sahip işlevler (function) farklı tür veya sayıda parametre alarak fazladan yüklenebilir. Örneğin std::to_string fonksiyonu int, float ve double türleri için fazladan yüklenmiştir.
Çokbiçimlilik (polymorphism) kullanılarak farklı türler aynı arayüz üzerinden erişilebilir. Çokbiçimli bir tür kendisini oluşturan diğer türler gibi davranabilir. C++, dinamik (çalışma zamanında) ve statik (derleme zamanında) çokbiçimlilik çeşitlerine izin verir.
Üst sınıfa işaret eden bir pointer veya ona ait bir referans, alt sınıfları da gösterebilir. Bu durumda üst sınıf bir çokbiçimli türdür (polymorphic type). Eğer üst sınıf bir fonksiyona referans veya pointer şeklinde parametre olarak geçilirse, ondan türetilmiş sınıflar da geçilebilir. Üst sınıf üzerinden alt sınıfların üyeleri kullanılabilir. Alt sınıflardan hangisinin geçildiği dynamic_cast kullanılarak belirlenebilir.
Türetilmiş sınıf, üst sınıfta sanal (virtual) olarak işaretlenmiş bir üye fonksiyonun içeriğini değiştirerek tekrar gerçekleyebilir (override). Bu durumda çokbiçimli tür, tekrar gerçeklenen üye fonksiyonu çağıracaktır.
Şablon yapısı farklı türler için parçalı veya tam özelleştirilerek parametrik çokbiçimlilik sağlanabilir.
İşlevlerin fazladan yüklenmesi de statik çokbiçimlilik olarak düşünülebilir. Aynı isme sahip fonksiyonlar, parametre türü veya sayısına göre farklı fonksiyonları çağırır.
C++ lambda ifadeleriyle anonim fonksiyon yazımını destekler.[15]
[kapma](parametreler) -> dönüş_tipi { fonksiyon_gövdesi };
dönüş_tipi düşürülebilir, bu durumda dönüş tipi gövdeden çıkarımsanır:
[kapma](parametreler) { fonksiyon_gövdesi };
Lambda parametre almıyorsa, () yapısı düşürülebilir:
[kapma]{ fonksiyon_gövdesi };
Lambda değişkene atanarak isim alabilir ve tekrar kullanılabilir:
auto func = [kapma](parametreler) { fonksiyon_gövdesi };
func(argumanlar);
func(argumanlar);
Lambda tanımlandığı anda çalıştırılıp hesaplama sonucuna erişilebilir:
auto result = [kapma](parametreler) { fonksiyon_gövdesi }(argumanlar);
C++20 ile şablon (template) lambda ifadeleri yazılabilir:
[kapma] <template_parametreler> (parametreler) -> dönüş_tipi { fonksiyon_gövdesi }
Program çalışırken yolunda gitmeyen bir şey oluştuğunda ve programın aniden sonlandırılması arzu edilmiyorsa, sıradışı durum yönetimi (exception handling) kullanılarak ana koddan ayrı olarak yönetim sağlanabilir. Sıradışı durum (exception) oluştuğu yerde bir hata kodu fırlatır ve sıradışı durum yöneticisi (exception handler) tarafından yakalanana kadar kapsam dışana taşar. Eğer hata kodu yakalanmazsa program sonlandırılır.
C++ standard kütüphanesi[16] (İng. Standard Template Library, STL) pek çok tutucu tür, algoritma, G/Ç, dosya sistemi, regex, multithread, zaman yönetimi, sıradışı durum yönetimi, rastgele sayı üreteci, C ile geriye dönük uyumluluk başlık dosyaları bulundurur.
C++ Core Guidelines[17] (Türkçe, C++ Temel Yönelgeleri), C++ programcılarının daha basit, daha etkili, daha yönetilebilir kod yazmalarını sağlamayı hedefleyen yönelgeleri içeren bir projedir. Projenin editörlüğünü dilin yaratıcısı Bjarne Stroustrup ile ISO C++ Çalışma Grubu başkanı Herb Sutter sürdürür.
Core guidelines pek çok stil, iyi uygulama ve modern C++ tavsiyeleri bulundurur. Statik analiz araçları bu tavsiyeleri gerçekleyerek kod yazılırken programcıları kötü uygulamalardan kaçınmasına yardımcı olur.
Guideline Support Library (GSL)[18], Core Guidelines'ta tavsiye edilen pek çok tür ve fonksiyonu barındıran bir kütüphanedir.
C++ çoğunlukla derlenen bir dil olarak gerçeklenmiştir. Kaynak kodun derlenme süreci[19] dört aşamadan oluşur, sırasıyla; önişleme, derleme, assembly ve bağlama. Derleyici kaynak koda uygulandığında bu aşamalar birbiri ardına gerçekleşir.
Yorum satırları derleyici tarafından çalıştırılmaz. Bunlar kodun anlaşılmasını kolaylaştırmak için eklenir.[21]
// Tek satirdan olusan bir yorum
/*
Birden
fazla
satirdan olusan yorum
*/
Bu program uçbirim ekranına "Merhaba, dunya!" yazacaktır.
#include <iostream>
int main() {
std::cout << "Merhaba, dunya!\n";
}
#include <iostream>
struct Complex {
double real{};
double imaginary{};
Complex& operator+=(const Complex& other) {
real += other.real, imaginary += other.imaginary;
return *this;
}
Complex& operator-=(const Complex& other) {
real -= other.real, imaginary -= other.imaginary;
return *this;
}
friend std::istream& operator>>(std::istream& is, Complex& c) {
return is >> c.real >> c.imaginary;
}
friend std::ostream& operator<<(std::ostream& os, const Complex& c) {
return os << c.real << '+' << c.imaginary << 'i' << '\n';
}
};
Complex operator+(const Complex& l, const Complex& r) {
return Complex{l.real + r.real, l.imaginary + r.imaginary};
}
Complex operator-(const Complex& l, const Complex& r) {
return Complex{l.real - r.real, l.imaginary - r.imaginary};
}
int main() {
Complex c;
std::cout << c; // 0+0i
Complex first{1, 0};
std::cout << first; // 1+0i
Complex second{0, 1};
std::cout << second; // 0+1i
first += second;
std::cout << first; // 1+1i
Complex result = first + second;
std::cout << result; // 1+2i
}
#include <vector>
#include <iostream>
#include <range/v3/all.hpp>
int main() {
using namespace ranges;
// .-- boş kapma
auto // | .-- parametre
harmonic_sum = views::iota(1)// v v v-- dönüş tipi
| views::transform([](int n) -> double { return 1.0 / n; })
| views::partial_sum // lambda gövdesi-^-----------------^
| views::take(10)
| to<std::vector<double>>;
for(auto [n, hn] : harmonic_sum | views::enumerate)
std::cout << n << ' ' << hn << '\n';
}
// 0 1
// 1 1.5
// 2 1.83333
// 3 2.08333
// ...
#include <exception>
#include <filesystem>
#include <cstdio>
// kullanicilar std::exception'i kalitlayarak
// kendi siradisi durum tipini tanimlar
struct appUsageError : std::exception {
[[nodiscard]] const char *what() const noexcept override {
return "Usage: mkdir directory";
}
};
int main(int argc, const char *const argv[]) {
try {
if (argc != 2)
throw appUsageError{};
// noexcept degil, filesystem_error hatasi firlatabilir
// https://en.cppreference.com/w/cpp/filesystem/create_directory
std::filesystem::create_directory(argv[1]);
} catch (const appUsageError &e) {
puts(e.what());
} catch (const std::filesystem::filesystem_error &e) {
puts(e.what());
} catch (const std::exception &e) {
puts(e.what());
}
}
// c++ -std=c++17 main.cpp -o mkdir
// ./mkdir
// Usage: mkdir directory
// ./mkdir /usr/local/Folder
// filesystem error: cannot create directory: Permission denied [/usr/local/Folder]
// ./mkdir Folder
// # Folder adinda bir dizin hatasiz olusturuldu